Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Golf V varsellampe for avgasser lyser. Hvor langt kan jeg kjøre?

Feh

Anbefalte innlegg

Har en Golf V 2005 mod. som har gått 104.000 og her i går var det vel begynte en gul varsellampe å lyse med det motor-tegnet. Sjekket i instruksjonsboken og der stod det at det kunne være en feil med en av de to lambdasondene (sitter en foran og en bak).

Jeg kjørte forsåvidt til og fra jobb i dag, ca. 9 mil, uten problemer. Er ingen uvante lyder, ikke noe redusert motoreffekt, ingen lukter ingen verdens ting. Det eneste som er er veldig svak "putring" fra eksosanlegget ganske langt fremme, men denne har vært der helt siden jeg fikk bilen for 1 år siden, den har gått 30.000 siden.

Så har det seg slik at jeg hadde planlagt å dra til Sverige i morgen siden jeg ikke har hatt tid på lenge, og ikke får tid til det på lenge igjen hvis jeg ikke rekker det denne helgen.

Fra der jeg bor er det vel ca. 30 mil tur/retur til Sverige. Er det trygt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil ikke påstå at min oppskrift vil løse noenting som helst, ei heller at det er sunt, men:

Jeg aner meg at dette kan ha med skitt og smuss og småkjøring? Personlig ville jeg iallfall ha prøvd meg på en slik tur, uten å bekymre meg så voldsomt. Dvs, sjekk nøye forbruket, og ta gjerne en luktetest av eksosen. Sjekk at det ikke lukter uforbrent bensin.

Så om den ellers fungerer normalt, så vil jeg anta at bilen faktisk kan ha godt av en slik tur. Kjør gjerne litt på, altså belast motoren endel, fra tid til annen. Gjerne litt høyt turtall også.

Er du i nærheten av en Jula-forretning? De har nemlig noe som kalles TriPak. En tilsetning du har i drivstoffet. Funker som en kule. Har brukt stoffet i flere år, med utelukkende positive resultater. Kjør gjerne en hel flaske på en full tank første gangen, deretter kan du holde deg til anbefalt dose (ekstremt drøyt).

Lenke til kommentar

Har forsåvidt ikke så mye småkjøring, men jeg sitter svært mye i saktegående kø (pendler til oslo ganske ofte i rushtiden).

Husker jeg fikk samme varsellampe i en Touran firmabil i en tidligere jobb og den kjørte vi med i flere uker før det ble fikset uten at det hadde noe å si. Får prøve å stanse med jevne mellomrom og være observant på unormaliteter og stikke innom et verksted for feilsøking til uka hvis jeg ikke finner noe med det feilkode apparatet jeg har liggende et sted i huset.

Hva gjør TriPak? Renser sot/skitt fra evt. lambdasonden hvis det er det som er problemet?

Lenke til kommentar

Leste ut feilmeldingen i dag tidlig og fikk opp ett eller annet som jeg ikke husker i farta, men var ikke noe med lambdasondene hvertfall og ikke noe alvorlig. Resatte bare feilmeldingen også får vi se om den dukker opp igjen.

Endret av Feh
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Noter deg feilkoden, så ser du om det er den samme som dukker opp igjen. Er det 1.6 (102) eller 1.6 FSI (115)?

Lenke til kommentar

Når motorlampa lyser, så legger man ikke ut på langtur eller prøver å gjette seg frem til hvorfor den lyser. Det kan være flere ti-talls grunner til at den er aktivert, både alvorlige og bagateller. Det kan også dreie seg om en en-gangs episode.

Det er ikke annet å gjøre enn å lese den av og se hva grunnen er.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...