V?rbris Skrevet 22. juni 2012 Del Skrevet 22. juni 2012 (endret) Jeg handlet på vegne av mitt folk, min religion, min by, mitt land sa Breivik før retten ble hevet 22.06.2012 Skrulling tenkte jeg, du er virkelig gal i ordets rette forstand. Mitt eget inntrykk av Breivik er: En drama queen, botox dokke som overgår de værste i så tilfelle av de vandrende gummidukker i Holywood. En ung mann som har lurt seg unna det meste som arbeide, militærtjeneste og ansvar for eget liv. Han drikker, spiller mye, har leid prostituerte og "levd" livet som mange andre her i landet. Levd livet slik han selv hater det... Breivik har brutt de 10 bud som finnes i hans egen religion. Faktisk alle av dem. Norsk kultur - smak på ordet. Breivik tilhører selv den sus og dus kultur som han selv vil til livs. Når det gjelder Norsk kultur de siste 200 år, er han helt blank som de fleste av hans meningsfeller. Ikke kan de fiske, ikke kan de drive gård, ikke kan de gamle byggemetoder som f.eks. lafting, ikke kan de veve, ikke kan de karde, ikke kan de dyrke jorden. Felles for Norsk kultur de seneste 100 - 200 år har vært vekselbruk, fiskerbonden. På slutten av 1800-tallet dukket industrien opp i Norge, og derav også den side av Norsk kulturhistorie. Selv der er Breivik helt blank, han har da aldri utført kroppslig arbeide, ikke annet enn å fylle kroppen med steroider. Dette gjelder også Fjordman og de aller fleste om ikke alle sympatisører. Lever i en fantasiverden, gjerne med litt belesning av vikingetiden... En epoke man må 1000 år tilbake før å finne. Breivik og hans meningsfeller har aldri representert Norsk kultur, ikke den som er av eldre karakter. Til nød kan man si at de representerer en ny ukultur - der fantasier, gjerne bygget opp i tildels ensomhet - blir så stor at man ikke lengre skiller på virkelighet og fantasi. Som nevnt er Norsk kultur ganske ens, forskjellene kom vedrørende industrialiseringen av Norge. Små variasjoner fra innland til kyst, og fra nord til sør kan forekomme. Var da egne løsninger som ble tillært, og som grunnet liten kontakt med omverdenen ble ansett som lokale. Selv mener jeg meg sterkt berettiget til å ha meninger om dette. Kjente folk som ble født så tidlig som på 1870-tallet. Har hatt kontakt tidligere med folk som levde uten strøm, vann, og wc. De levde av det de dyrket og eventuelt fisket. På begge siden av min slekt var besteforeldre fiskerbonde. Jeg er godt kjent med deres virke da de levde etter dette frem til ca 1970 Breivik og hans like representerer intet av dette. Gammel Norsk kultur og kulturhistorie er så fremmed for Breivik og hans like som det kan bli - faktisk det helt motsatte. Breivik er en mann av den nye generasjon - som Fjordman. Har lite eller intet kjennskap til virkelig Norsk kultur. Mulig nettopp på den manglende kjennskap dukker så disse fantasier opp i disse personers hode. Når det gjelder fremmede og innvandring til Norge så har det vært en viss innvandring ufrivillig som frivillig i alle år. I Finnmark hadde man god kontakt med Russiske handelsmenn på 1700 og 1800-tallet. Kvæner, Finner og andre har kommet til landet. Ved slektsforskning vet jeg at den ene tippoldefaren min hadde aner fra grensen mellom Danmark/Tyskland. Er etterkommere i Vesterålen Nordland fra flere forlis bla: Forliset til "Jomfru Magdalena Helegunda" http://www.nndata.no...os/Forliset.htm Det finnes også etterkommere fra forlis i området der det gjelder Spanjoler/Portugisere. Ikke nok med dèt, men Breivik og hans like skal berge selve Europa... Ett område med svært ulike kulturer og befolkningsgrupper. Da går det virkelig galt, for her har befolkningsgrupper og religioner levd side om side og blandet seg i 100-vis av år. Derfor er jeg nå ikke helt sikker på om Breivik er ved sine fulle fem eller ikke. Også jeg er for streng innvandringspolitikk. Også jeg misliker AP, som jeg mener har gått bort fra sitt kjerneområde og blitt ett Høyre light. Hadde AP virkelig vært ett parti for arbeidsfolk, skulle også jeg ha stemt AP. Må da si at jeg ikke liker Høyre noe bedre slik det fremstår i dag. FRP har gått helt av hengslene de siste 3 - 4 åra. Endret 22. juni 2012 av Vårbris 3 Lenke til kommentar
Quote Skrevet 25. juni 2012 Del Skrevet 25. juni 2012 Det er en stund siden du har skrevet denne tråden, men jeg må si meg enig med mye. Breivik og hans meningsfeller representerer ikke nyere norsk kultur. De lever i gamle, gamle dager helt tilbake i vikingtiden virker det som. Det virker som om de har et problem med å forstå at kultur endrer seg. Lenke til kommentar
abcxyz Skrevet 25. juni 2012 Del Skrevet 25. juni 2012 (endret) zyxcba Endret 7. juli 2012 av abcxyz Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 25. juni 2012 Del Skrevet 25. juni 2012 Innvandring har vært den norske normalen. Lenke til kommentar
abcxyz Skrevet 25. juni 2012 Del Skrevet 25. juni 2012 (endret) zyxcba Endret 7. juli 2012 av abcxyz Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 25. juni 2012 Del Skrevet 25. juni 2012 Jeg gir meg med onelinere når du/dere slutter å vri alt inn på innvandring. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå