10minutemail Skrevet 22. juni 2012 Del Skrevet 22. juni 2012 Hei, Har to ruller med blått LED-lys fra eBay, noe lignende dette: http://www.ebay.com/itm/Blue-5M-3528-Waterproof-SMD-Led-Strip-Lights-300-Leds-12V-/120853558946?pt=US_Car_Lighting&hash=item1c236ef6a2#ht_2031wt_1037 Først av alt, kan jeg koble sammen begge rullene slik at de bare bruker støpselet fra den ene? Vil jeg evt. tape noe lys på dette? Om det går, hvordan? Er det mulig å få denne til å blinke i takt med musikk? Tenker da om det er noen mulighet i form av mikrofon som fanger opp lyden, kobling mot anlegget eller noe slikt? Har søkt mye rundt på dette, men vanskelig å ordlegge seg. Tenkte kanskje noe man kobler mellom strømadapteret og lys'ene som har en mikrofon, slik at den sender ut strøm til lysene i takt med bassen, som igjen får det til å blinke slik jeg vil? Er som sagt vanskelig å ordlegge seg for å søke etter slikt. Gjerne linker til eBay e.l. lignende om dere har noen lur plan på dette. På forhånd takk! Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 22. juni 2012 Del Skrevet 22. juni 2012 Så lenge strømforsyningen er kraftig nok til å levere strøm til begge, så går det greit. Du må vite hvor mange watt eller mA den ene trekker, og så se hvor mange watt eller mA strømforsyningen kan gi konstant, og så se om det er nok til begge. For å viderekoble så hekter du jo på den andre på den første. Usikekr på om det er en seriesløyfe (fra ben til ben til ben på lyssløyfa) eller parallell (alle bena på en side koble til den ene lederen, og alle bena på andre siden koblet til andre lederen) men uansett følger du samme system. LED lys er litt spesielle, fordi de i motsetning til pærer har en pluss og en minus kontakt, og at de ofte ikke kan dimmes. Det blir derfor ofte en mer av/på effekt, enn hva pærer ville gitt. Det er mulig å lage det, men om du ikke kjenner til elektronikk så blir det knotete å forklare. Ser vel mest for meg at du hadde skrudd sammen noe som kan en VU effekt, dvs jo mer bass dess flere led tennes. Jeg tenker også på de som lagde lyskunsten som ble så populær, hvor de hadde masse lamper som indikerte signalstyrke. Antar man kunne brukt en gammel defekt mobil slik de gjorde for å oppnå det samme, men er knotete om man ikek vet hva man gjør. Lenke til kommentar
10minutemail Skrevet 22. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2012 Takk for utfyllende svar! Sitter inne i tordenværet i Tyrkia nå, så kan ikke sjekke strømforsyningen før jeg kommer hjem, men tror det skal gå greit. Når det kommer til blinkingen, så ser jeg nå at de har noen lignende greier som jeg tenker på, f.eks. denne: http://www.ebay.com/itm/RF-Audio-Controller-For-LED-RGB-strip-light-sound-controller-Remote-Controller-/170822244437?pt=US_Lighting_Parts_and_Accessories&hash=item27c5cc9855#ht_6016wt_1037 Men denne er beregnet på RGB-lys, men mine har jo bare blå, vil det fortsatt fungere? Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 Kjenner ikke til detaljene men det ser ut til at den kan brukes. Det du må tenke på er at hver av utgangene vil tenne alle led lampene på den utgangen. Det kontrolleren gjør er å gi deg muligheten til å velge hvor mye de enkelte led remsene skal lyse, og hvor hurtig den skal veksle mellom rensene. Søk etter led vu meter så ser du kanskje noe du kan bruke om du vil ha det musikkstyrt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå