Tom&Jerry Skrevet 22. juni 2012 Del Skrevet 22. juni 2012 Kall meg gjærne dum eller tilbakestående, men i en alder av 22 år klarer jeg enda ikke fatte hvordan dette med feriepenger fungerer. Prøvde å diskutere det med kollegaer i lunsjen i dag, men ble nærmest overlumplet som inkompetent og det ene med det andre, haha. Jeg tjener 17.000,- netto i måneden. Nå 25. juli får jeg utbetalt rundt 22.000,- dette kaller arbeidsgiver "feriepenger" Med andre ord er dette 5.000,- over normalt netto. Jeg skal ha 2 uker ferie fra 01.juni til 14. juni og dette er alt jeg skal ha av ferie. Jeg vil jo da få utbetalt full lønn som vanlig den 25. juni igjen. MEN så kommer spørsmålet, skal ikke jeg da ha etterbetalt for 3 uker ferie som jeg ikke tok? Jeg skal da med andre ord ha dobbelt lønn i 3 uker dersom jeg velger å ikke ta mer enn de 2 ukene. Slik jeg ser det blir jeg nå tvunget til å ta 5 uker ferie. Jeg ønsker ikke masse ferie i en alder av 22 år.. jeg ønsker meg cash. Ingen som klarte å forstå hva jeg mente på jobb, men håper jeg klarer å forklare det her. Sagt med andre ord: Jeg vil jo få akkurat like mye utbetalt om jeg tar ferie i 2 uker eller 5 uker dersom jeg ikke får etterbetalt noe? Blir seriøst gal av å ikke forstå dette her. Jeg trodde jeg skulle få 17.000,- PLUSS feriepenger på 22.000,-, MEN så ble jeg trekt for 2 uker ferie i juni så det ble bare utbetalt 8.500,- 25. juni, men neida så enkelt skulle det ikke være. Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 22. juni 2012 Del Skrevet 22. juni 2012 Feriepengene er 12% av forrige års inntekt. Det kommer an på arbeidsgiver, men hvis arbeidsgiver ønsker at du skal ta ut hele ferien så må du jo gjøre det. Feriepengene kommer i tillegg til vanlig inntekt. 1 Lenke til kommentar
Tom&Jerry Skrevet 22. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2012 12% av brutto årsinntekt? Jojo, men sjefen jeg har vil aldri nekte meg Å jobbe mer, og dersom det er slik at jeg kun ønsker å jobbe 3 uker og ha 2 uker ferie av de 5 ukene jeg har tilgode i år, så må jeg altså avtale dette med arbeidsgiver å be om 3 uker lønn PLUSS de 17.000,- jeg normalt mottar? Viss ikke vil jeg jo få den samme summen utbetalt over året om jeg tar 5 uker ferie eller ikke. Altså det må jo lønne seg å ta lite ferie dersom arbeidsgiver går med på det?? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 22. juni 2012 Del Skrevet 22. juni 2012 (endret) Hvordan feriepenger beregnes kan du lese om her: http://www.lovdata.n...021-003.html#10 Ferieloven sier "§5. Feriefritidens lengde: Arbeidsgiver plikter å sørge for at arbeidstaker gis feriefritid på 25 virkedager hvert ferieår. Arbeidstaker plikter å avvikle feriefritiden hvert år" Du SKAL derfor ta 5 ukers ferie hvert år. Ferielovens sier "§7. Tiden for ferie: Arbeidstaker kan kreve at hovedferie som omfatter 18 virkedager gis i hovedferieperioden 1 juni – 30 september." Virkedager i denne sammenheng inkluderer lørdager, slik at loven her sier at 3 uker kan kreves tatt ut i nevnte periode. Dersom både arbeidsgiver og arbeidstaker er enige om det, og det foreligger en skriftlig avtale, kan (fortsatt §7): "Det kan inngås skriftlig avtale om avvikling av forskuddsferie på inntil 12 virkedager og overføring av inntil 12 virkedager ferie til det påfølgende ferieår. Forskuddsferie og overføring av ferie ut over dette kan ikke avtales." Edit: justert for bedre foreståelighet. Endret 23. juni 2012 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Xprez Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 http://www.arbeidsrettsadvokaten.no/lonn-og-feriepenger/artikler/den-store-feriepengeguiden/ Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 25. juni 2012 Del Skrevet 25. juni 2012 Viss ikke vil jeg jo få den samme summen utbetalt over året om jeg tar 5 uker ferie eller ikke. Altså det må jo lønne seg å ta lite ferie dersom arbeidsgiver går med på det?? Feriepengene er en fast sum basert på 2011-inntekt. Denne summen får du uansett, samme hvor mange uker ferie du tar i 2012. I 2012 er det forventet at du arbeider hele året, minus 5 uker. Dersom du og arbeidsgiver er enige om at du bare trenger 3 uker ferie, så jobber du 2 uker mer enn forventet og skal ha lønn for disse 2 ukene. Det som gjør dette litt forvirrende er at de fleste arbeidsgivere praktiserer utbetaling av feriepenger i juni, uansett om det er da man tar ferien eller ikke. Man får typisk da ikke vanlig lønn denne måneden. Om du likevel jobber hele juni havner du da med et slags "plussregnskap" på timekontoen, du har med andre ord ferie/fridager til gode. De fleste arbeidstakere tar denne ferien ut i fellesferien (som er i juli)+ litt rundt omkring i året, noen tar en høstferie/vinterferie etc. Dersom det er avklart at du ikke skal ha hele ferien skal du få feriepengene dine + lønn for de feriedagene du har sagt fra deg. Lenke til kommentar
PanserJohan Skrevet 26. juni 2012 Del Skrevet 26. juni 2012 brukte litt tid på å forklare samboeren min samme problemstilling tidligere denne uke. Feriepengene er lønnsutbetalingen for Juni. Disse avregnes av forrige års brutto lønn. Normalt 12% I tillegg kan en få utbetalt de ukene en velger å ikke ta ut i ferie gitt at en varsler HR/Personal i god tid. Ikke noe pose og sekk i juni altså. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. juni 2012 Del Skrevet 26. juni 2012 PanserJohan: Pengene utbetales siste ordinære lønningsdag før ferien. Det trenger ikke være i juni. Og nei, det er ikke slik at man "kan få pengene utbetalt om man varsler i god tid". Dersom du ikke tar ut all ferien skal du ha de pengene, uansett når du ber om det. Man skal åpenbart ha betaling for den tiden man arbeider. Lenke til kommentar
PanserJohan Skrevet 26. juni 2012 Del Skrevet 26. juni 2012 PanserJohan: Pengene utbetales siste ordinære lønningsdag før ferien. Det trenger ikke være i juni. Og nei, det er ikke slik at man "kan få pengene utbetalt om man varsler i god tid". Dersom du ikke tar ut all ferien skal du ha de pengene, uansett når du ber om det. Man skal åpenbart ha betaling for den tiden man arbeider. Om man vil spikke fliser, har du rett. Men i de fleste tilfeller, utbetales feriepengene på ordinær lønningsdag i Juni. Har jobbet en plass hvor vanlig lønnsutbetaling var 25`, og feriepenger og julelønn kom den 10`. Der jeg jobber nå, er utbetalingen for feriepenger samme dag som ordinær lønnsutbetaling. Nok en gang, i en perfekt verden har du nok rett, men med min egen erfaring med arbeidslivet i både store og mellomstore bedrifter, fungerer det ikke slik. Har jobbet plasser hvor lønnsansvarlig er såpass distre, at om du ikke varslet i god tid (og flere ganger), fikk man ikke utbetalt de ukene man ikke tok ut i ferie før lenge etter juni. I en perfekt verden uten menneskelige faktorer, fungerer regelverket og rutinene perfekt, men det er ikke min erfaring med "the real world". 1 Lenke til kommentar
TMB Skrevet 1. juli 2012 Del Skrevet 1. juli 2012 Jeg fikk både feriepenger og lønn i juni jeg. Ikke kun feriepenger. Men nå får vi vel ikke lønn de dagene vi tar ut ferie heller så. Lenke til kommentar
svante Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 Det er ikke lenger mulig å selge ferien sin til arbeidsgiver. Dermed må du ta ut alle fem ukene. Du er lovpålagt å ta ut full ferie og kan dermed ikke velge å kun ta to uker selv om dette skulle være greit for arbeidsgiver. Den eneste muligheten du har for å ikke ta full ferie i år er å overføre noe av ferien til neste år, men så lenge den ferien fortsatt eksisterer så skal du bli trukket for den også om arbeidsgiver trekker for all ferie samtidig. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 Svante: Her er "oversikt over arbeidsretten" av Henning Jakhelln uenig med deg. Der står følgende: "Feriepenger for ferie som hverken er avviklet i løpet av ferieåret eller blir overført til neste ferieår skal utbetales første vanlige lønningsdag etter ferieårets utløp". At man skal bli trukket for ferie som ikke er avviklet kan heller ikke være riktig. En arbeidsavtale med avtalt årslønn og månedslønn forutsetter at du jobber x antall timer i året. Om du jobber mer enn dette, skal du helt åpenbart ha betalt for den ekstra tiden du jobber. Så man "selger" kanskje ikke ferieukene sine direkte, men man skal helt åpenbart ha lønn for den tiden man jobber. Lenke til kommentar
svante Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 Nå forutsetter du at trådstarter har mulighet til å ikke avvikle eller overføre ferien sin. Det er vel ingenting i åpningsinnlegget som antyder at det er tilfellet? Det er forholdsvis vanlig å bli trukket for ferie som ikke er avviklet enda. Er man en arbeidstaker som ikke kan påberope seg noen av unntakene som muligjør salg av ferie så vil den ferien en er trukket for måtte bli avviklet før eller siden. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 Jeg leste innlegget ditt litt ute av kontekst - er så mange tråder om feriepenger at jeg ikke helt husket hvilken jeg var i. Du har helt rett i at man er forpliktet til å ta ut ferie - men jeg leste deg slik at du mener at rettsvirkningene av at du nekter å rette deg etter den plikten er at du ikke får betalt for jobben du har gjort mens du burde hatt ferie, ref. siste avsnittet ditt. Arbeidsgiver skal fastsette ferien din. Hvis året går og ferien ikke blir fastsatt/tatt ut, kan ikke arbeidsgiver opprettholde trekket. Ja, dette forutsetter altså at ferie rent faktisk ikke blir avviklet - men mange arbeidsgivere liker arbeidsglad ungdom og ser mellom fingrene på at de ikke tar ut ferien de er forpliktet til å ta ut. Lenke til kommentar
svante Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 Er det ikke slik at all ikke avviklet ferie skal overføres da? Jeg fikk ikke igjen pengene som var trekt for ferien jeg overførte i fjor, men jeg forventer å få dem utbetalt nå når jeg slutter og ferien fortsatt ikke har blitt avviklet Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 Kan overføre to uker ferie til neste år, jeg gjør det vært år, så det som begynte med 2 uker mindre bortkasta tid har endt opp med at de to ukene blir jeg aldri kvitt før jeg tar de ut Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 Er det ikke slik at all ikke avviklet ferie skal overføres da? Jeg fikk ikke igjen pengene som var trekt for ferien jeg overførte i fjor, men jeg forventer å få dem utbetalt nå når jeg slutter og ferien fortsatt ikke har blitt avviklet Kun 2 uker kan overføres. Resten "forsvinner", og feriepengene for disse skal utbetales ved første lønningsdag påfølgende år. Lenke til kommentar
svante Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 Fra arbeidstilsynet sine sider. Ferie som i strid med lovens bestemmelser ikke er avviklet innen ferieårets utløp skal overføres til påfølgende ferieår. Ferie som ikke er avviklet vil altså ikke falle bort dersom arbeidsgiver og/eller arbeidstaker forholder seg passiv og ikke tar initiativ til å få avviklet lovpålagt ferie. Unntaket er dersom manglende ferieavvikling skyldes sykdom eller foreldrepermisjon. Da skal alle opptjente feriepenger utbetales første vanlig lønningsdag påfølgende år. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 Litt endringer fra 2009: Ferieloven § 11 nr. 2 (Feriepenger for ikke avviklet ferie) Som det fremgår av omtalen til ferieloven § 7 nr. 3 ovenfor, er den tidligere adgangen til å få manglende avviklet ferie økonomisk kompensert, nå begrenset til de tilfeller der dette skyldes sykdom/foreldrepermisjoner. Les mer her: http://www.sph.dep.no/Personalmeldinger/2009-PMer/PM-2009-04-Endringer-i-bestemmelser-om-ferie/ Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 12. august 2012 Del Skrevet 12. august 2012 (endret) Hvordan feriepenger beregnes kan du lese om her: http://www.lovdata.n...021-003.html#10 Ferieloven sier "§5. Feriefritidens lengde: Arbeidsgiver plikter å sørge for at arbeidstaker gis feriefritid på 25 virkedager hvert ferieår. Arbeidstaker plikter å avvikle feriefritiden hvert år" 25 virkedager? I min jobb har vi 5 uker ferie, men i de fem ukene så jobber vi bare 2/3 dager (en uke 3 dager, neste 2 dager, neste 3 dager osv.) i uken pluss en søndag hver fjerde uke, dvs. 14 virkedager. Er dette lov å gi oss så få dager i ferie? Endret 12. august 2012 av Eksboks Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå