Gå til innhold

Server, begynner fra bunn med kun disker!

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg trenger virkelig hjelp. Jeg har kun 3x 1TB disker fra før (SATA) og flytter nå, så da vil jeg ha ett skikkelig oppsett siden jeg blir boende på en 100/100 linje.

Krav:

Kompatibelt:

- mac (laptopen min)

- Windows 7

- Android telefon

- AppleTV

- Playstation 3

- Ipad

Bruk:

- Torrentklient

- "Server" for Google Disk og/eller Dropbox

- Fjernstyring på nettverk (nettverket er høgskolen sitt, vil kunne komme inn fra hvor som helst når jeg er tilkoblet dette nettet

- Fjernstyring av hva som skal lastes ned

- Nedlastingsmappe for torrents.

- Backup

Det spiller ingen rolle for meg om jeg kjører NAS, hjemmeserver med windows server eller Linux-distro, men har ingen erfaring med Linux, så da må det være lettvint/finnes guide.

Håper dere kan komme med forslag, opp til 3-4k. Er det mer bør argumentene være god :D

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nekter å tro at ingen vet :p

Har lest litt rundt, det jeg står mellom er jo en vanlig "ReadyNAS" fra Netgear eller bygge en selv. Det som er viktig er jo at jeg har hastighet på trinn "Full Pupp" når jeg laster den. Ingen vits med fiber linje om jeg ikke har kapasitet til å laste ned fortere enn 2mbit/s uansett.

Så hva gir meg hastighetene (HW) og hva gir meg mulighet for backup og fjernstyring (SW)? Har lest litt rundt, men vet ikke forskjell på debian, linuxdistro eller Windows Server. Hva er mest brukervennlig? Trenger ikke webside etc, men gjerne fjernpålogging, om i værste fall kun 1 mappe..

Lenke til kommentar

Uten at jeg har så mye erfaring med med ferdige NAS boxer, så virker nok dette som det beste alternativet for deg.

Readynas tilbyr en hel haug med Add-ons som kan installeres. (se her og her)

Etter ett raskt søk, så ser det ut som den støtter det meste av den funksjonaliteten du ønsker.

Nasen og evt torrent kan styres via ett web-grensesnitt, som er tilgjengelig så lenge du åpner eventuelle porter i ruteren din.

Det å utnytte en 100Mb nettlinje er ikke noe problem. Link

Lenke til kommentar

Skal man ha et NAS som har støtte for en del disker topper man fort 4000kr.

Hvis du ikke finner et NAS med plugins som gjør det du ønsker er PC/Server eneste fornuftige alternativet.

Koster ikke all verden å sette opp en PC med Linux eller Windows Server. Se f.eks. etter AMD oppgraderingspakkene til komplett.no

Det finnes programmer/tjenester som kan gjøre det du etterspør, men du slipper selvsagt ikke unna uten å gjøre litt innsats og konfigurasjon selv.

Lenke til kommentar

[Cut & Paste]

kan etter en god del års bruk fint anbefale XP pro som NAS ++

Kjører i dag følgende tjenester på min kjære Core2Duo:

- WinRoute (Windows som router)

- Trådløst aksesspunkt

- iSCSI

- Fildeling

- uTorrent (med uRemote som fjernkontroll)

- Viritualisering (bare på morro/test)

- Subsonic Music Streamer (PC & Android ++)

- Teamspeak server

- SqueezeServer for Squeezebox Radio

- USB over network

- FTP server

- Web server

- Kortdeling for satelitt (Dreambox) + egen delt harddisk for PVR funksjon

(Og da har jeg tilgang til all opptak fra TV på mine XBMCer

- SQL database

- Remote desktop - For enkel administrasjon av serveren

Denne har vært online i 4 år, med unntak av strømbrudd over 25min og større installasjoner.

Ja...jeg har prøvd Freenas, men jeg fikk alltid ett eller annet problem....og ga til slutt opp...

Sikkert litt min egen feil, men windows er for meg mye lettere enn både BSD og Linux...

Har som sagt prøvd det meste, og endte opp med XP...skal bevege meg på 2008 r2 snart tror jeg...

Kjøre på stock standard Intel s775 kort (d946gzis)

Core2Duo 2.4 GHz - 4 GB RAM.

Har en dedikert harddisk til torrents, en til PVR, et Raid5 til fildeling av media og et raid1 som ekstra backup av bilder og div fra Raid5 diskene...

Endret av GizmoRonimo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...