Gå til innhold

Hva kan en som meg gjøre jobbmessig?

Anbefalte innlegg

Hei er 20 år aldri hatt jobb. 185cm, spinkel, mann. Fullført SSP samfunnsfaglig. Bor på østlandet men kunne tenkt meg å flytte langt vestover, nærmere Bergen hvis mulig. Om ikke rett i til den, så hvertfall ikke altfor langt unna. Men er villig til å vurdere andre steder som Oslo om gitt gode nok grunner til det. Hvertfall trenger jeg et sted å bo og jobb til å tjene til livets opphold. Om mulig kunne jeg tenkt meg en jobb som ikke tærer for hardt på helsa løs (har hørt at å være avisbud kan være hardt på ryggen) eller hvis noe hjelper litt på den (igjen, avisbud kan du i det minste bevege deg rundt omkring). Og selvfølgelig må jeg ha en jobb eller en kombinasjon av flere jobber til å klare meg økonomisk. Så sånn sett ville vel et strøk hvor det ikke er altfor dyrt å bo vært ideelt. Yepp, generalle forslag på jobb, hva det innebærer og hva man tjener og eventuelle andre detaljer er velkomne. Tar også imot forslag på steder å bo, og hva slags avtale ville passet bedre for meg. Har ingen planer om studier inntil videre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du ikke vært i forsvaret, så ville jeg fullført der først, dersom du ikke har helsemessige årsaker til at du ikke kan, selvfølgelig. Mange liker seg godt der og ønsker å fortsette i en eller annen stilling der. Trenger ikke fortsette som soldat(grenader), man kan fint fortsette som noe helt alminnelig.

Eller du kan f.eks prøve hos NAV og prøve å få dem til å sponse et securitas-kurs..? Det er lett å komme med forslag til ulike jobber, utfordringen ligger i anskaffelse av dem. Du bør registrere deg hos så mange rekrutterings/vikarbyråer som mulig og møte opp personlig, Altfor mange registrerer seg hos slike byråer og forventer å bli ringt opp dersom det er behov for dem. Slik fungerer det ytterst sjeldent. Man må være aktiv og ta del i jobbsøkingen selv.

www.nav.no

www.manpower.no

er to greie utgangspunkt.

Endret av Stoltenberg
Lenke til kommentar

Sry, men forsvaret er bortkastet tid. Men mer til the point. Velger du forsvaret må du ut i bushen (du får ikke velge hvor du skal som Bergen eller Oslo), og du får 150kr dagen (trådstarter sa han ønsker å tjene så han klarte seg økonomisk) og det er tungt fysisk. Så det er vel det stedet jeg vil minst anbefale deg å gå.

Når det gjelder NAV hjelper de folk som går langtidsledige og som ikke klarer å få seg jobb, men først må du igjennom sentrifugen og krangle med de for å få sponset et tiltak. Så glem det. Og glem securitas. Har du ikke lest nyhetene i det siste? Vektere ligger langt unna gjennomsnittlig industriarbeiderlønn (ufaglærte i industrien).

Velger du å registrere deg hos vikarbyrå uten noen form for spesiell jobberfaring eller utdanning så stiller du bak de faglærte polakkene i køen. I tillegg er vikarbyråer noe dritt og hvis oppdragsgiver ikke liker deg eller arbeidet du utfører får du sparken på dagen.

Så..når det gjelder anbefalinger. Jeg ville tatt et kortere regnskaps/revisjonskurs og søkt jobb etter det. Et slikt kurs og med påfølgende jobberfaring kommer godt med senere i nesten uansett hva du stuerer spesielt hvis du går videre med samfunnsfag til høsten. - Med regnskapkurs Får du jobb i sentrale strøk, ikke utslitende jobb og bra betalt sett i forhold til kort utdanning.

Lenke til kommentar

hva med å skaffe seg en utdanning? det er alltid det beste. man trenger ikke å følge hele utdannings mønsteret for å lykkes. man kan utdannes elektriker f.eks. for å så få mye erfaring med reisejobber. da kan du etter noen år pluselig sitte på en plattform som operatør. eller sitte inne i et kontrollrom å styre en joystick hele dagen. du er da en ROV pilot/operatør. godt betalt jobb med mye barndomsminne med leik. jobben er b.a. å styre en remote operate vessel altså en ubåt med armer. jobben kan vere ved land eller på plattformer med skip.

man kan også starte som hjelpearbeider i et fag for å så ta utdanningen som privatist. jeg har inntrykk av at de som går til bemanningsbyrå er sånne som ikke orker/klarer å finne seg arbeid. i disse byråa så stillier man veldig lavt og ikke minst veldig lave rettigheter. de får også mindre lønn selv om en som er like erfaren jobber i privat sektor.

jeg kan også anbefale å deg å få arbeid i privat sektor for å å si ja til reisejobb. arbeidsgiver skal betale alt for å ha deg på reise. altså diett, matpenger, reise og ev. andre ting. du går alltid i pluss så lenge du ikke kjøper alt mulig som du ikke egentlig trenger. med meg så får jeg ved en vanlig reise dette her. mobillisering (første og siste dag på arbeidsoppdraget), timelønn (i bergen får jeg 213,47kr. i sogn og fjordane så ligger det ca 25kr under meg), utenbystillegg 25kr per time, reisetid vanlig timelønn, handpenger 88kr per dag og diett ca 500kr per dag. dette er da for elektriker. jeg får også noen spesielle tillegg som ligger utenom timelønna da jeg arbeider som skipselektriker og verft tillegg. jeg har høy timelønn da jeg bur i en dyr by, bergen. hadde jeg jobbet med samme jobben i heimbyen min så hadde jeg vert på ca 190kr. man kan bu billig i bergen og tjene mye penger. du må bare ikke kjøpe alt mulig som man ikke trenger og ikke betale dyre dommer for leiligheten.

jeg vet at Westcon i Ølen søker etter folk. her er det faktisk vektere også. det kan vere alt fra ingeniører til vaskedamer som jobber der. logistikk er det også mye av.

Lenke til kommentar

Sry, men forsvaret er bortkastet tid. Men mer til the point. Velger du forsvaret må du ut i bushen (du får ikke velge hvor du skal som Bergen eller Oslo), og du får 150kr dagen (trådstarter sa han ønsker å tjene så han klarte seg økonomisk) og det er tungt fysisk. Så det er vel det stedet jeg vil minst anbefale deg å gå.

Du leste ikke det jeg sa om å fullføre plikten og deretter søke jobb videre som grenader eller lignende? Selvfølgelig er det ikke OK betalt med de dagpengene du får fra førstegangstjenesten. Jeg trodde jeg var tydelig da jeg skrev at han kunne fullføre det først og se om han likte seg der. Beklager om jeg ikke var det. Det er ikke tungt fysisk dersom du søker deg inn på velferdstjeneste, transport eller lignende. At forsvaret er bortkastet tid er bare din mening.

GodMorgenNorge, jeg kom med forslag basert på det trådstarter fortalte - Han har kun fullført VGS og har ingen utdanning/kurs etter dette.

NAV er behjelpelige med slike kurs du nevner, halvårs regnskapskurs bl.a, så det var ikke så dumt forslag dersom man kan trives med slikt arbeid.

Slik jeg forstår, så er det ikke så viktig hva han holder på med så lenge det:

1. Ikke går på helsa løs

2. Tjener til livets opphold

3. Er nær Bergen

Når det gjelder rekrutterings-/vikarbyråer, så finnes det ingen "kø" - Selgerne/konsulentene ser på CV'ene og presenterer til kunden de kandidater de synes passer best til jobben og som klarer å selge seg selv sånn nogenlunde OK. Noen selskaper har avtaler med byråer, slik at man kommer seg som regel ikke inn hos selskapet uten å gå via byrået først.

Det er viktig å vise overfor selgerne/konsulentene hos rekrutteringsbyråene at man er ivrig etter å finne jobb og kunne vise til at man har det kunden til byrået er ute etter. Man bør prøve å få personlig kontakt med konsulenten.

Endret av Stoltenberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei er 20 år aldri hatt jobb. 185cm, spinkel, mann. Fullført SSP samfunnsfaglig. Bor på østlandet men kunne tenkt meg å flytte langt vestover, nærmere Bergen hvis mulig. Om ikke rett i til den, så hvertfall ikke altfor langt unna. Men er villig til å vurdere andre steder som Oslo om gitt gode nok grunner til det. Hvertfall trenger jeg et sted å bo og jobb til å tjene til livets opphold. Om mulig kunne jeg tenkt meg en jobb som ikke tærer for hardt på helsa løs (har hørt at å være avisbud kan være hardt på ryggen) eller hvis noe hjelper litt på den (igjen, avisbud kan du i det minste bevege deg rundt omkring). Og selvfølgelig må jeg ha en jobb eller en kombinasjon av flere jobber til å klare meg økonomisk. Så sånn sett ville vel et strøk hvor det ikke er altfor dyrt å bo vært ideelt. Yepp, generalle forslag på jobb, hva det innebærer og hva man tjener og eventuelle andre detaljer er velkomne. Tar også imot forslag på steder å bo, og hva slags avtale ville passet bedre for meg. Har ingen planer om studier inntil videre.

skal si meg enig med sopps her.

Om du mener forsvaret er bortkastet tid, og du synes avisbud sliter på ryggen, da tror jeg du bør skaffe deg en utdannelse. Er ikke sa ALT for mange jobber å få der ute uten en utdannelse som ikke sliter på ryggen din..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du leste ikke det jeg sa om å fullføre plikten og deretter søke jobb videre som grenader eller lignende? Selvfølgelig er det ikke OK betalt med de dagpengene du får fra førstegangstjenesten. Jeg trodde jeg var tydelig da jeg skrev at han kunne fullføre det først og se om han likte seg der. Beklager om jeg ikke var det. Det er ikke tungt fysisk dersom du søker deg inn på velferdstjeneste, transport eller lignende. At forsvaret er bortkastet tid er bare din mening.

Eigentleg er førstegangstjenesta rellativt godt betalt. Dagpengane utgjer ca 4350 kr i måneden, i tillegg får du 27 870 når du dimmer. Dersom du er inne i eit år utgjer dette dette litt over 80 000 i året (skattefritt). Dette er reint overskudd som du kan bruke på det du vil sidan du bur og eter gratis (pro tip, søk deg til tjeneste langt nord sidan ein der får endå betre mat). I tillegg vil du ha tilgang på det du treng av fritidsaktiviteter, enten det er playstation eller fotball.

Dersom trådstarter er ute etter å klare seg sjølv økonomisk så er dette ein svært enkel måte å klare seg i alle fall i eit år, det vil også være lettare å få seg ein jobb etter at førstegangstjenesta er gjennomført då ein vil kunne bruke militæret som jobbreferanse.

Dersom du er heldig så vil du kanskje til og med skaffe deg eit yrke i militæret som du kan bruke i det sivile. Mange tar truckførerbevis og skaffer seg ein jobb på eit lager etterpå, eller kanskje får du deg ein jobb som stuer på ein av luftforsvaret sine flyplasser slik at du kan søke deg jobb på Flesland?

Utdanning er nemt, men dersom du ikkje har tenkt å ta vidare studier så bør du på det sterkaste vurdere om det er noke kursing som du kan ta. Med dei rette kursa så åpner det seg mange jobbmuligheiter, f.eks kan vekterkurs være aktuellt, å være høg er ingen ulempe som vekter (og ja det finnes mange vekterjobber der du skal gjere alt anna enn å slåss med narkomane og rusa bolere).

Sidan du ikkje har hatt jobb så vil du ikkje kunne være så kresen på den fyrste jobben, du må nesten takke ja til det du får tilbud om. Etter å ha jobba i passelig tid i bedrifta (nøyaktig lengde vil variere litt frå plass til plass) så kan du seie opp for å finne deg ein betre jobb. Når du no søker jobb så er du utrusta med arbeidserfaring og forhåpentligvis ein god referanseattest frå din tidligare arbeidsgiver, dette vil gjere det vestentlig lettare å finne seg ein jobb.

Eg synest at du skal slå frå deg tanken om å bli avisbud, dette er ein jobb som er greit nok betalt når du er over 18 år, men antall arbeidstimer blir såpass lavt at du ikkje kan ha dette som hovedjobb. Avisbud er ein jobb som passer best for ungdom/studenter som trenger noken ekstra kroner men som ikkje har tid til å ta ein fulltidsjobb. Har du førerkort vil du kanskje kunne få noken betre jobber som budbilsjåfør, men utenom det så bør du sattse på å finne deg ei fulltidsstilling.

Når det gjeld bolig så vil det mest økonomiske være å flytte saman med nokon, enten det er med nokon som du kjenner frå før eller eventuellt eit kollektiv.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Når jeg sier ikke tærer på helsa mener jeg ikke at det ikke kan være fysisk slittsomt. Faktisk ville jeg verdsatt en jobb som får tiden til å gå, som ikke er for kjedelig, hvor man faktisk må gjøre litt. Jeg ville bare helst unngå at den slitter for hardt på kroppen, for eksempel ( og kanskje spesielt) på ryggen. Avisbud, spesielt om det er i en by som har vanskeligere for å bli isdekket og hvor man kan bevege seg litt via å sykle kunne vært en bra jobb det, så lenge det ikke blir alt for tungt og at jeg tjener nok. Å jobbe på mcdonalds hvor det er travelt og energisk kunne også fungert bra for meg, men er noe bekymret for deler av en slik jobb som å glippe ting så de knuser, bli kjeftet ned og reagere tilbake og slikt. Jeg er villig til å ta nattskift, ha "merkelige" rutiner og mer enn en jobb, så lenge det ikke brytter med de andre prioritetene jeg har satt meg. Har forsjovet hørt at de som er litte ute om dagen kan få noen typer helseproblemer, mangel på sollys kanskje? En annen ting jeg må si er at jeg ikke for øyeblikket ser etter en veldig langvarig jobb. Maks kunne jeg tenkt meg 2 år hvor jeg holde meg selv gående økonomisk slik at jeg kan få lagt planer for fremtida. Iløpet av de 2 årene kunne jeg ikke tenkt meg å bruke all min tid på arbeid, spesielt ikke kjedelig arbeid. For jeg trenger også tid for planlegging og eventuelle forbredelser som å ta opp fag. Så egentlig er jeg ikke så villig til å ta en eller anen utdannelse bare for å få en jobb som jeg ikke trenger et par år senere.

Han som nevnt reisejobb: Du nevnt verft og elektriker, men kan du utdype det litt? Jeg lurer nemlig på akkurat hvor mange jobber som faller inn under "reisejobb", hva som trengs for å få disse jobbene og også hvor man reiser. Jeg ville ikke likte meg på flytur hele tiden, spesielt ikke langt avsted til andre kontinenter. En kortere tur her og der rundt i Skandinavia og eventuelt Tyskland, UK, etc har jeg ikke noe imot men.

Angående forsvaret er jeg usikker. Stereotypisk sett virker det som en type jobb hvor man må tåle seg igjennom masse hardnakka ledere dag in og dag ut, selv om det sikkert er engasjerende arbeid. Synes det er bra å se at man får rundt 4k i måneden og rundt 26k (selv om det kanskje er litt litte med leilighet + mat + elektrisitet + etc) når man dimmer (det betyr å forlatte forsvaret etter endt førstegangs tjeneste, sant?) da. Første gang jeg fikk tilsendt brev så greide jeg å vri meg unna, kan jeg fremdeles endre mening og si at jeg vill i førstegangstjenesten likevel? Jeg er også ganske kresen med mat, å ikke kunne bestemme selv er en klar ulempe. Det er også synd å måtte ende op hvor som helst hen de bestemmer at du skal, å bo ute i en litten, isolert bygde er noe jeg kunne greid, men helst vil jeg unngå det. Forresten må jeg ikke bo rett i Bergen, bare relativt nærme. Det leder meg også inn på en av mine spørsmål: har det konstante regnet i Bergen en negative, deprimerende psykologisk effekt?

Jeg er forresten ikke helt sikker på akkurat hvordan jeg skal få alt dette her til å fungere. Skal jeg ta en timer langt, dyr togtur til Bergen og forsøke å møtte opp på jobb intervjuer uten varsling på forhånd? Eller bør jeg ringe eller sende email på forhånd og si at jeg er fra andre siden av landet? Jeg vill uansett ikke gå med på å farte frem og tilbake mellom øst og vest, jeg finner meg heller et billig hotell i bergen og betaler overnatting et par dager enn å gjøre det. Jeg er også usikker på akkurat hvordan jeg skal transportere ting mellom de to stedene. Flyttebil? -_- Dyrt. Jeg kunne nok tatt med en begrenset mengde på toget, i det minste.

Jeg er heller ikke sikker på hvordan jeg skal starte med boplass. Skal jeg bare ringe folk/organisasjoner? Se på websider? Møtte opp og se, og dette midt oppi mens jeg er i Bergen for eventuelle jobbintervjuer? Er det visse typer mangler, svindler, priser etc jeg bør være på utkikk/vakt for? Jeg kjenner ingen i Bergen. Så det blir vel kollektiv, hvilket jeg er villig til. Hvor mange bør jeg bo med? 5, 10, 15? Jo billigere jo bedre, for jo mer penger jeg har når jeg setter i gang de planen jeg kommer til legge, jo bedre. Det kunne vært interessant å utvikle seg som person ved å måte bo tett opptil andre. Jeg lurer også på om jeg bør være selektiv med hvem jeg velger å bo med, hva slags type folk jeg kan stole på og hva slags ikke, regler man alltid bør følge, om det er en høy sjanse for at de prøver å stjele penger, privat informasjon (ting man ville hatt på PCen for eksempel). Kunne gjerne tenkte meg å oppleve Bergen litt og, så er bra om jeg ikke ender opp i det verste strøket, et rådyrt strøk eller for langt unna. Jeg kunne også tenkt meg å unngå å leve på nudler og annet usunt skvip.

Veit jeg ikke svarte på alt som har blitt sagt så langt, men det betyr ikke at det ikke er hjelpsomt, for har jo blitt sagt mye allerede.

Endret av hjelpsomen
Lenke til kommentar

Angående forsvaret er jeg usikker. Stereotypisk sett virker det som en type jobb hvor man må tåle seg igjennom masse hardnakka ledere dag in og dag ut, selv om det sikkert er engasjerende arbeid. Synes det er bra å se at man får rundt 4k i måneden og rundt 26k (selv om det kanskje er litt litte med leilighet + mat + elektrisitet + etc) når man dimmer (det betyr å forlatte forsvaret etter endt førstegangs tjeneste, sant?) da. Første gang jeg fikk tilsendt brev så greide jeg å vri meg unna, kan jeg fremdeles endre mening og si at jeg vill i førstegangstjenesten likevel? Jeg er også ganske kresen med mat, å ikke kunne bestemme selv er en klar ulempe.

Forsvaret er ikkje for alle, men eg trur ikkje du treng å være så redd for hardnakka ledere. Når eg var inne så var dette kun tilfellet i dei fyrste sju vekene på rekruttskulen, deretter blei eg satt til å gjere ein vanlig jobb. Så for dei aller fleste så vil du få ein litt meir uformell tone med befalet etter at du er ferdig med rekrutten. Og ja, å dimme betyr at du har fullført førstegangstjenesta (ikkje blitt kasta ut).

Eventuell bolig og husleige du har vil forsvaret dekke for deg (men du får ikkje dekka bilutgifter).

Når det gjeld maten så er den generellt sett bra, og dersom du får servert noke som du ikkje liker eller vil ha så kan du bruke dagpengane dine på å handle pizza eller hamburger i kiosken som alle leirane har.

Forsvaret er sjølvsagt ei kortvarig løysning (med mindre du verver deg og får fast jobb), men eg ville berre påpeike at det ikkje er så dårlig betalt som det høyrest ut og at det gir deg eit år ekstra til å finne på kva du vil jobbe med (og kanskje du til og med skaffer deg kompetanse som åpner fleire dører i arbeidsmarknaden for deg).

Jeg er forresten ikke helt sikker på akkurat hvordan jeg skal få alt dette her til å fungere. Skal jeg ta en timer langt, dyr togtur til Bergen og forsøke å møtte opp på jobb intervjuer uten varsling på forhånd? Eller bør jeg ringe eller sende email på forhånd og si at jeg er fra andre siden av landet? Jeg vill uansett ikke gå med på å farte frem og tilbake mellom øst og vest, jeg finner meg heller et billig hotell i bergen og betaler overnatting et par dager enn å gjøre det.

Det vanlige er at du søker på ei stilling og at arbeidsgiver dekker reiserekninga som du får dersom dei vil ha deg inn til jobbintervju.

Lenke til kommentar

1. Bolig:

Registrer deg på noen fag på et universitet/høgskole, slik at du da kan søke studenthybel. Noen fag har obligatoriske oppmøter, eller så stryker de deg som student, men det skal være mulig å komme unna med kanskje 2-3 oppmøter i løpet av ett semester.

Se i aviser/hybel.no etter folk som leier ut rom. Ofte får kollektivboere i oppdrag av huseier å legge ut annonser selv, og selv bestemme hvem de vil ha som ny leier dersom det er mange som søker. Da arrangeres en intervjurunde der beboerne inviterer interessante folk og bestemmer seg for hvem som skal få bo med dem.

2.Penger/Jobb/intervju:

Hvis arbeidsgiver skal sponse turen din, så må det bety at de ønsker virkelig å prate med deg. Det er nok av jobbsøkere i Bergen også. Da må du ha noe eksepsjonelt, eller ha en ferdighet eller god "argumentasjon" i CV og søknad. Det virker som en umulighet, men den beste sjansen du har er å bosette deg først, deretter søke jobb.

3. Flytting:

Registrer oppdrag på mittanbud.no og mittoppdrag.no - Der vil du bli overrasket over hvor billig noen vil flytte tingene dine. Vær OBS på useriøse aktører, se etter referanser dersom det finnes.

Lenke til kommentar

Ok, mye interessant så langt. Hold det gående om dere kan. Forsvaret ser bedre og bedre ut jo mer jeg tenker på det, synd man ikke kan velge hvor man ender opp da. Har enda ikke bestemt meg for akkurat hvor jeg vil, men er jo interessert i akkurat når man får vite hvor man skal, om man kan ombestemme seg tidlig og sent, om hva konsekvesene av ombestemmelsen er. Man skal finne leilighet selv mens man er i forsvaret, eller har de noen steder hvor folk i forsvaret kan bo? Jeg er ikke sikker på all de forskjellige grenene man kan velge for førstegangstjeneste er, og om hvor selektiv de er. Tenker hvertfall at noen med litt energi i seg kan være greit, ikke bare sitte stille. Som sagt, tungt fysisk er greit om det ikke ødelegger meg og om det ikke er krav til å være i spesielt god og muskuløs form med en gang. En slik form kan jeg nok sikre meg etterhvert. Er også interessert i om det er noen alternativer hvor man kan dra til utlandet med forsvaret eller lignende, afrika er sannsynligvis ikke noe for meg, men tar gjerne en titt på forslag uansett hva de skal være. Er interessert i hva slags yrkesmuligheter et år eller to i forsvaret kan gi i ettertid, og om dette gir uttelling bare innenfor norge/skandinavia eller utenfor også, og om hvordan utenlands opphold i relasjon til militærtjeneste påvirker utteling man får utenfor skandinavia som jobbsøker. Om man drar til utlandet i militærtjenesten, vil det da blitt nært til umulig å ta opp fag? Slik jeg forstår det så hjelper også å ha vært i forsvaret når man skal søke på studier, men dette gjelder vel bare i Norge?

Endret av hjelpsomen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Når jeg sier ikke tærer på helsa mener jeg ikke at det ikke kan være fysisk slittsomt. Faktisk ville jeg verdsatt en jobb som får tiden til å gå, som ikke er for kjedelig, hvor man faktisk må gjøre litt. Jeg ville bare helst unngå at den slitter for hardt på kroppen, for eksempel ( og kanskje spesielt) på ryggen. Avisbud, spesielt om det er i en by som har vanskeligere for å bli isdekket og hvor man kan bevege seg litt via å sykle kunne vært en bra jobb det, så lenge det ikke blir alt for tungt og at jeg tjener nok. Å jobbe på mcdonalds hvor det er travelt og energisk kunne også fungert bra for meg, men er noe bekymret for deler av en slik jobb som å glippe ting så de knuser, bli kjeftet ned og reagere tilbake og slikt. Jeg er villig til å ta nattskift, ha "merkelige" rutiner og mer enn en jobb, så lenge det ikke brytter med de andre prioritetene jeg har satt meg. Har forsjovet hørt at de som er litte ute om dagen kan få noen typer helseproblemer, mangel på sollys kanskje? En annen ting jeg må si er at jeg ikke for øyeblikket ser etter en veldig langvarig jobb. Maks kunne jeg tenkt meg 2 år hvor jeg holde meg selv gående økonomisk slik at jeg kan få lagt planer for fremtida. Iløpet av de 2 årene kunne jeg ikke tenkt meg å bruke all min tid på arbeid, spesielt ikke kjedelig arbeid. For jeg trenger også tid for planlegging og eventuelle forbredelser som å ta opp fag. Så egentlig er jeg ikke så villig til å ta en eller anen utdannelse bare for å få en jobb som jeg ikke trenger et par år senere.

Han som nevnt reisejobb: Du nevnt verft og elektriker, men kan du utdype det litt? Jeg lurer nemlig på akkurat hvor mange jobber som faller inn under "reisejobb", hva som trengs for å få disse jobbene og også hvor man reiser. Jeg ville ikke likte meg på flytur hele tiden, spesielt ikke langt avsted til andre kontinenter. En kortere tur her og der rundt i Skandinavia og eventuelt Tyskland, UK, etc har jeg ikke noe imot men.

Angående forsvaret er jeg usikker. Stereotypisk sett virker det som en type jobb hvor man må tåle seg igjennom masse hardnakka ledere dag in og dag ut, selv om det sikkert er engasjerende arbeid. Synes det er bra å se at man får rundt 4k i måneden og rundt 26k (selv om det kanskje er litt litte med leilighet + mat + elektrisitet + etc) når man dimmer (det betyr å forlatte forsvaret etter endt førstegangs tjeneste, sant?) da. Første gang jeg fikk tilsendt brev så greide jeg å vri meg unna, kan jeg fremdeles endre mening og si at jeg vill i førstegangstjenesten likevel? Jeg er også ganske kresen med mat, å ikke kunne bestemme selv er en klar ulempe. Det er også synd å måtte ende op hvor som helst hen de bestemmer at du skal, å bo ute i en litten, isolert bygde er noe jeg kunne greid, men helst vil jeg unngå det. Forresten må jeg ikke bo rett i Bergen, bare relativt nærme. Det leder meg også inn på en av mine spørsmål: har det konstante regnet i Bergen en negative, deprimerende psykologisk effekt?

Jeg er forresten ikke helt sikker på akkurat hvordan jeg skal få alt dette her til å fungere. Skal jeg ta en timer langt, dyr togtur til Bergen og forsøke å møtte opp på jobb intervjuer uten varsling på forhånd? Eller bør jeg ringe eller sende email på forhånd og si at jeg er fra andre siden av landet? Jeg vill uansett ikke gå med på å farte frem og tilbake mellom øst og vest, jeg finner meg heller et billig hotell i bergen og betaler overnatting et par dager enn å gjøre det. Jeg er også usikker på akkurat hvordan jeg skal transportere ting mellom de to stedene. Flyttebil? -_- Dyrt. Jeg kunne nok tatt med en begrenset mengde på toget, i det minste.

Jeg er heller ikke sikker på hvordan jeg skal starte med boplass. Skal jeg bare ringe folk/organisasjoner? Se på websider? Møtte opp og se, og dette midt oppi mens jeg er i Bergen for eventuelle jobbintervjuer? Er det visse typer mangler, svindler, priser etc jeg bør være på utkikk/vakt for? Jeg kjenner ingen i Bergen. Så det blir vel kollektiv, hvilket jeg er villig til. Hvor mange bør jeg bo med? 5, 10, 15? Jo billigere jo bedre, for jo mer penger jeg har når jeg setter i gang de planen jeg kommer til legge, jo bedre. Det kunne vært interessant å utvikle seg som person ved å måte bo tett opptil andre. Jeg lurer også på om jeg bør være selektiv med hvem jeg velger å bo med, hva slags type folk jeg kan stole på og hva slags ikke, regler man alltid bør følge, om det er en høy sjanse for at de prøver å stjele penger, privat informasjon (ting man ville hatt på PCen for eksempel). Kunne gjerne tenkte meg å oppleve Bergen litt og, så er bra om jeg ikke ender opp i det verste strøket, et rådyrt strøk eller for langt unna. Jeg kunne også tenkt meg å unngå å leve på nudler og annet usunt skvip.

Veit jeg ikke svarte på alt som har blitt sagt så langt, men det betyr ikke at det ikke er hjelpsomt, for har jo blitt sagt mye allerede.

reisejobber kan vere over hele verden alt ettersom hvilke jobb det er snakk om. en reisejobb er da du må reise langt fra heimen for å utføre en jobb. ofte må man også overnatte. jeg går mest innenlands når firmaet ikke har så mye jobb på offshore markedet og skipsbygging. nå går jeg å vandrer på Sløvåg tankanlegget, ja der det eksploderte en tank for noen år siden. her kan jeg nevne at det er mye reising fra hotel og arbeidsplass. en vei består av 30 min kjøring og ferje på 20 min. men vi er reiser til og fra arbeidsplassen i arbeidtida. så nå når vi nærmer oss slutten så gikk vi med 30t overtid på 14 dager. nå blir det akkord fram til vi er ferdig. da blir det mange baller i lufta når man er bas :w00t: riktig nok ikke mye ekstra penger da. får 16,11kr per time i tillegget. men jeg får ikke mer lønn for å lese ingeniør mapper på 500 sider. ulempen med reisejobb er at vis man har lange dager så har man lite fritid til overs. det blir bare jobbe, spise, jobbe, spise, jobbe, spise og så sove. men dette slipper jeg snart håper jeg. neste store jobb kommer snart til norge. ETA på 18/7. arbeid start 23/7 som jeg håper jeg ikke blir med på. orker ikke å trekke på store kabler nå og dessuten vil jeg ha ferie nå. jeg vet hvordan dette skipet ser ut innvending. det er søsterskipet til Ocean Alden, FSV. den har en viktig jobb. det er å sitte barnevakt for Gjøa plattformen utenfor Florø. steike hvor trangt det er i maskinrommet. ligner på Western Pride som jeg tok en servicejobb på i går.

det beste man kan gjøre i den morderne verden er å få seg utdanning. man står så mye sterkere. vet at mange sliter med å få seg jobb pga de har droppet ut av skolen eller ikke fått fullført utdanningen sin. noen kommer inn i bemaningsbyrå. nå som LOK har åpnet for bemanningbyrå så er helvete løs. dritt vikar direktiv. det vil si at bemangingsbyrå kan få større rett til å ta utleie jobber til elektrofirmaer. det vil senke elsikkerheten i norge og det vil gjenspeile seg i ulykker i tida framover. :omg: selv tjente jeg mer enn formannen min som var ansatt i Hamilton People. da var jeg bare fagarberder med mye mindre erfaring enn han. vi var tre på offshoreavtalen og var blandt de beste betalte blandt 1000 personer på anlegget.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Beklager hvis jeg nå oppfattes osm litt flåsete ... men når jeg leser kriteriene til ts, så får jeg en sterk følelse av at vedkommende egentlig ikke ønsker en jobb hvor han må jobbe. Han kommer med en haug av dersom, hvis og hvor osv osv. Altså, bekymringer ...

Start med å få lyst til å jobbe, det tror jeg er smart.

;)

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...