Gå til innhold

Anbefaling: Disse bærbare PC-ene anbefaler vi til studenten

Anbefalte innlegg

Ikke en laptop, men synes godt den kan bli nevnt for det om. Kjøpte meg en Transformer Prime nå veldig nylig med 4 måneder igjen av universitets studiene og den har vært genial. 18 Timers batteritid når du har dockingen i er helt utrolig. Fungerer ypperlig til å skrive notater på for så å lese dem i senga senere.

Jeg kjøpte også en tranformer prime, men jeg kjøpte den med en gang den kom ut. Den funka fint til det meste, MEN... Den hadde en av tidenes mest ubrukelige wifi antenne. Funka fint hjemme i senga, siden ruteren er under senga mi :p , men på skolen så klarte den ikke å finne nettet, og andre steder så var nettet ubrukelig tregt. Har de fiksa det problemet nå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
NB! I skrivende stund er vi midt i et generasjonsskifte for bærbare. Faktisk anbefaler vi deg om mulig å vente noen uker med et bærbar-kjøp, da et lass nye modeller vil dukke opp i løpet av sommeren.
Hvorfor blir artikkelen oppdatert nå da? Alle studentene har sommerferie og behøver ikke bærbar før studiene tar til i august/september. En oppdatering på det tidspunktet ville også gitt både Ivy Bridge og Trinity mulighet til å etablere seg. Vi artikkelen bli oppdatert om 2 måneder?
Lenke til kommentar

Krypinn > Mat > Fritid/Fluidum > Premium PC

selv om jeg kan være tilbøyelig til:

Krypinn > Mat > Fritid > Brukbar > Fluidum

Skolen stiller tross alt med 24" 1920x1200 IPS-skjermer, Xeon 4-kjerner og en bøtte RAM på datasalene hvis det skulle være nødvendig med noe seriøst.

Endret av endrebjo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nye ultrabooker og macbook air. Det er ingen grunn til å handle noe annet for skolearbeid (såfremt du ikke driver tallknusing).

Eneste studenten som ville ha god nytte av den nye MacBook Pro Retina, er fotostudenter. Og jeg er rimelig sikker på at de vil ha litt mer nøyaktige farger for print.

Lenke til kommentar

For de som vurderer MacBook Pro har Anand fra AnandTech laget et bra videoreview på litt over en halvtime. Han går skikkelig i dybden og analyserer maskinen bra. Han drøfter også fordeler og ulemper ved konfigurasjoner, hvordan maskinen kan brukes, hvordan den passer inn i apple's line-up og hvordan denne generasjonen passer inn i MacBook Pro serien.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Krypinn > Mat > Fritid/Fluidum > Premium PCselv om jeg kan være tilbøyelig til:Krypinn > Mat > Fritid > Brukbar > FluidumSkolen stiller tross alt med 24" 1920x1200 IPS-skjermer, Xeon 4-kjerner og en bøtte RAM på datasalene hvis det skulle være nødvendig med noe seriøst.

Må jo ikke flytte ut da ;)

Lenke til kommentar

^litt mye støy og varme når de blir brukt, dessverre. Men ikke så verst, helt enig i det. Helt på linje med andre bærbare.

For de som vurderer MacBook Pro har Anand fra AnandTech laget et bra videoreview på litt over en halvtime. Han går skikkelig i dybden og analyserer maskinen bra. Han drøfter også fordeler og ulemper ved konfigurasjoner, hvordan maskinen kan brukes, hvordan den passer inn i apple's line-up og hvordan denne generasjonen passer inn i MacBook Pro serien.

:) ..det var forferdelig mye skryt på en gang. Skjønner ikke helt hvorfor han synes oppskalering var en god idé, da men. Ideelt, så vil du nødvendigvis øke størrelsen på UI-elementene, slik at du unngår å ha et program som har små knapper, og ett program som har store knapper.. Tror neppe at Apple kan gjette hvilket modus som passer best, så da sitter du plutselig med et skalert bilde med forstørret skrift på den ene siden, og et knøttlite display med tekst på den andre. Alt ettersom du foretrekker pest eller kolera.

Merkelig hvordan noen klarer å overbevise seg selv om at dette valget og løsningen med skalering var flott - fordi de skulle ønske seg høyere oppløste skjermer på markedet.

Hadde det samme hos Anandtech med IVY BRIDGE OMGOMG også. De tror at en løsning er et banebrytende og fantastisk skritt ut i science fiction - og så plugger de det produktet i den tro at andre produsenter vil kopiere løsningen.

Så viser det seg at de har veddet på feil hest, og vi får et dårlig produkt som ikke er ideelt til noe, men som er veldig fint til noe helt spesifikt for denne ene produsenten.

..merkelig talent noen av disse omtalerne har, til å finne på positive ting om produkt de liker. Merk at det finnes skjermer med samme innsynsvinkel, som også er matte. Som fungerer med sola i skrivebordet ved siden av, osv. Det gjør ikke dette displayet. Så det går jo an å si at det er et fint produkt, og vi håper at IPS/høyoppløsning kommer til å bli mer vanlig.

Men så kan en stoppe der, da. Samme fyren kommer frem med når det gjelder oppløsning - han tror visst at om du har høy oppløsning, så er du nødt til å bruke den oppløsningen uansett. Slik at han faktisk anbefaler folk å kjøre spill på en (Mac)skjerm med lavere oppløsning, fordi da blir frameraten bedre.

Så hva er det han egentlig sier? At Apple har tatt bort muligheten for å rendre internt i lavere en 2k+ oppløsning på "retina" displayet? Er ikke veldig positivt, hvis du av en eller annen grunn har mange programmer med absolutte størrelser på UI osv..

Lenke til kommentar

Nye ultrabooker og macbook air. Det er ingen grunn til å handle noe annet for skolearbeid (såfremt du ikke driver tallknusing).

Vel, hvis folk skal ha en pc til alt, også fritidsbruk, så kan noen sikkert trenge flere tilkoblinger enn hva "ultrabooks" tilbyr eller mulighet til å oppgradere maskinen over tid, vet ikke hvor lett det er å oppgradere f.eks. ssd løsningene til "ultrabooks", men utfra hva jeg har lest er det proprietære løsninger som gjelder for tiden. Bedriftsmaskiner har ofte spor for msata SSD eller 3g kort, mulighet for å bytte dvd-romen med en ekstra harddisk, ekstra kortleser via expresscard, bytte batteri osv.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eneste studenten som ville ha god nytte av den nye MacBook Pro Retina, er fotostudenter. Og jeg er rimelig sikker på at de vil ha litt mer nøyaktige farger for print.

Hva med de som studerer på linjer hvor man bruker programmer som ikke er kompatible med OSX da? Må kjøre virtuell maskin som ikke nødvendigvis er like responsivt som native OS da. Eller så har man de som også driver med tung utvikling som også trenger raske pcer med kraftig prosessor.

Ikke en laptop, men synes godt den kan bli nevnt for det om. Kjøpte meg en Transformer Prime nå veldig nylig med 4 måneder igjen av universitets studiene og den har vært genial. 18 Timers batteritid når du har dockingen i er helt utrolig. Fungerer ypperlig til å skrive notater på for så å lese dem i senga senere.

Jeg kjøpte også en tranformer prime, men jeg kjøpte den med en gang den kom ut. Den funka fint til det meste, MEN... Den hadde en av tidenes mest ubrukelige wifi antenne. Funka fint hjemme i senga, siden ruteren er under senga mi :p , men på skolen så klarte den ikke å finne nettet, og andre steder så var nettet ubrukelig tregt. Har de fiksa det problemet nå?

Hvis du skrur opp pcen, kommer du til nettverkskortet da? Jeg vet at Asus bruker Atheros-kort i pcene sine, og det suger ifht dekning, det er treigt og ustabilt. Selv byttet jeg til et Intel-kort og har ikke hatt problemer siden ;) Bare et tips.

i forhold til pris vil jeg påstå at macbook air er den ultimate student-pcen. Den er lett, bråker lite og ser rå ut :) Jeg har kobla den opp imot en større skjerm og jobba med 5 powerpinter, et brudesignprogram og 3 word ark, ett page vindu og noen pdf-greier til eksamen, og den slet ikke ett sekund.

Hvis man har ubegrenset budsjett så vill jeg påstå at den nye macbook pro til 18 000 er best. Den er like tynn (nesten) men er bedre på alle punkter :p

det var jo ikke så veldig tunge programmer da. Eneste jeg ikke kjenner til er brudedesignprogrammet. Man kunne jo prøvd seg på 3Ds Max. Da får man testet skjermkort, CPU og minne samtidig.

Mvh Faller

Lenke til kommentar

Noen ganger kunne jeg ønske at jeg ble brukt som konsulent før disse artiklene ble publisert. Jeg synes det er ansvarsløst fra et av Norges største IT-nettsteder å anbefale produkter til en verdi av flere tusen kroner, uten å ha orden på det eksisterende markedet, ei heller kriteriene man burde vurdere etter.

Til info, dette er 13,3" modellene man bør kjøpe:

Lavt budsjett:

Asus.png

Asus U32U (Prisguiden)

Sterke punkter: Lav vekt på 1,75 kg sett i forhold til 8-cellers 5600mAH batteri. Godt tastatur og delte museknapper. AMD Brazos prosessor gir fin kombinasjon mellom prosessor- og grafikkytelse, samt effektivitet. Mye verdi for pengene, koster kun 3800,-.

Middels budsjett:

Asus2.png

Asus UX32A (Prisguiden)

Sterke punkter: IPS skjerm gir overlegen bildekvalitet med friskere farger og bredere innsynsvinkel. Har 24GB SSD kombinert med harddisk som gir rask responsivitet, mens lagringsplassen er ivaretatt. Kun 1,5 kg tung. 6000,-.

Høyt budsjett:

AppleAir-1.png

MacBook Air 13 (Apples kjøpeside)

Sterke punkter: Komplett lettvekter fullt av finesser. Beste pekeplate, tastatur, skjerm, høyttalere og utførelse. 128GB SSD gir lynkjapp skrivebordsytelse. Operativsystemet Mountain Lion vil virkelig komme til sin rett i dette formatet. 9900,-.

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

enig med Agentspoon.

Kommentar til Asus U32U:

- Tastaturet er absolutt ikke godt. Det er helt greit. Spacebar er rett og slett dårlig, og tastene som home, page up, page down osv er til høyre for enter-tasten. Uvant i starten. Bortsett fra det, mye maskin for pengene. Kjøpte en "X32U" fra cdon til 2000 kr, viste seg å være en u32u da esken kom.

Lenke til kommentar

Til info, dette er 13,3" modellene man bør kjøpe:

Tja, europeere og asiatere er visstnok ikke begeistret for denne "formfaktoren", blir verken fugl eller fisk. Man kan heller gå for en 11.6-12.1" hvis man skal ha ultraportabel eller 14" < for arbeidsstasjon.

http://www.channelregister.co.uk/2012/06/26/acer_on_ultrabook_adoption/

http://www.reghardware.com/2012/02/29/apple_ponders_14_inch_macbook_air_for_asia/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...