gingerviking Skrevet 22. juni 2012 Del Skrevet 22. juni 2012 Jeg fikk innkallelse til Gsv 23. Juli for omlag tre måneder siden etter fullført sesjon del 2 i januar i år. Nå er det ikke lenge før det bærer nordover, vekk fra det "trygge" østlandet. Noen forventninger tll førstegangstjenesten? Noen som er, eller vært der? Noen erfaringer? Positivt og negativt. Gleder meg Lenke til kommentar
et-eller-annet Skrevet 22. juni 2012 Del Skrevet 22. juni 2012 Skulle inn til 2. Bataljon neste januar, men ble omfordelt hit pga. kansellering av januar-kullet. Fikk vite det for tre dager siden, kort varsel men klager ikke. Håper selvfølgelig på å havne på grensa. Lenke til kommentar
gingerviking Skrevet 23. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2012 Er det ettertraktet å komme til grensa? Det virker som om det er en interessevalg ettersom alle jeg kjenner som ikke har noe interesse i jakt, fiske og friluftsliv kom inn i garden. Lenke til kommentar
Joaaso Skrevet 26. juni 2012 Del Skrevet 26. juni 2012 Skal man først til GSV er det bare en ting som gjelder ja; grensa Lenke til kommentar
gingerviking Skrevet 27. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2012 Blir bra! Har hørt og lest så mye bra om Gsv! Lenke til kommentar
Joaaso Skrevet 27. juni 2012 Del Skrevet 27. juni 2012 Gled deg -kommer mest sannsynlig til å bli the time of your life Lenke til kommentar
gingerviking Skrevet 27. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2012 Gled deg -kommer mest sannsynlig til å bli the time of your life Du har vært der? Lenke til kommentar
Joaaso Skrevet 29. juni 2012 Del Skrevet 29. juni 2012 jepp, var der i 07/08.. var stasjonert i grense jakobselv. Lenke til kommentar
gingerviking Skrevet 29. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2012 Hvordan er idrettstilbudet der? Blir vi kjørt hardt de første seks månedene? Lenke til kommentar
Joaaso Skrevet 29. juni 2012 Del Skrevet 29. juni 2012 det er et stort, relativt nytt velferdssenter rett utafor leir, med gymsal, styrketreningsrom, svømmehall og mye annet, også muligheter for å låne div utstyr til sport og friluftsliv generelt.. ute er det fotballbaner og generelt mye terreng å løpe i. skiløyper kjøres vel også opp om vinteren.. og så har du fjellet "212" som er GSV's svar på Currahee i Band of Brothers.. Dere blir kjørt temmelig hardt, spesielt sommerkontigenten (jeg var også i sommerkont). Lange dager, fri etter middag hører til sjeldenhetene, mange feltdøgn (30++ for oss ihvertfall) og mye aktivitet ute i felten.. (Vinterkont. blir ikke kjørt like hardt, fordi de har kulda å stri med isteden..) Det er vel snakk om at man får nesten like mange timer utdanning på 6mnd i grkp/u som man får ila hele vernepliktsåret mange andre steder -og så kommer jo grensetjenesten etterpå, hvor du skal være i 15min beredskap 24/7 i 6mnd.. Så er bare å bite tenna sammen og gi gass Lenke til kommentar
gingerviking Skrevet 30. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2012 (endret) det er et stort, relativt nytt velferdssenter rett utafor leir, med gymsal, styrketreningsrom, svømmehall og mye annet, også muligheter for å låne div utstyr til sport og friluftsliv generelt.. ute er det fotballbaner og generelt mye terreng å løpe i. skiløyper kjøres vel også opp om vinteren.. og så har du fjellet "212" som er GSV's svar på Currahee i Band of Brothers.. Dere blir kjørt temmelig hardt, spesielt sommerkontigenten (jeg var også i sommerkont). Lange dager, fri etter middag hører til sjeldenhetene, mange feltdøgn (30++ for oss ihvertfall) og mye aktivitet ute i felten.. (Vinterkont. blir ikke kjørt like hardt, fordi de har kulda å stri med isteden..) Det er vel snakk om at man får nesten like mange timer utdanning på 6mnd i grkp/u som man får ila hele vernepliktsåret mange andre steder -og så kommer jo grensetjenesten etterpå, hvor du skal være i 15min beredskap 24/7 i 6mnd.. Så er bare å bite tenna sammen og gi gass Herlig! Rett og slett herlig :-) Endret 30. juni 2012 av gingerviking Lenke til kommentar
Ingeniør_student Skrevet 17. juli 2012 Del Skrevet 17. juli 2012 det er et stort, relativt nytt velferdssenter rett utafor leir, med gymsal, styrketreningsrom, svømmehall og mye annet, også muligheter for å låne div utstyr til sport og friluftsliv generelt.. ute er det fotballbaner og generelt mye terreng å løpe i. skiløyper kjøres vel også opp om vinteren.. og så har du fjellet "212" som er GSV's svar på Currahee i Band of Brothers.. Dere blir kjørt temmelig hardt, spesielt sommerkontigenten (jeg var også i sommerkont). Lange dager, fri etter middag hører til sjeldenhetene, mange feltdøgn (30++ for oss ihvertfall) og mye aktivitet ute i felten.. (Vinterkont. blir ikke kjørt like hardt, fordi de har kulda å stri med isteden..) Det er vel snakk om at man får nesten like mange timer utdanning på 6mnd i grkp/u som man får ila hele vernepliktsåret mange andre steder -og så kommer jo grensetjenesten etterpå, hvor du skal være i 15min beredskap 24/7 i 6mnd.. Så er bare å bite tenna sammen og gi gass Puh!!! haha. Grense Jacobselv og Korpfjell er jo det slappeste. Var selv stasjonert ved Elvenes Grensestasjon kull 08/01. Det eneste Jacobselv gjør er å slappe av på OP 247 og se utover et hav. Mest spennende som skjer der oppe er når de tar sin berømte "dusj" i havet. Var inne om vintern. Øvelse vinterdrill er noe av det verste jeg har vært borti og dere er heldige som slapp det. I tillegg så kommer sommerfolka ut på grensa om vintern og da kan man kjøre snøscooter istedenfor for å gå. Mens vi måtte bare GÅ, GÅ,. GÅ, GÅ og GÅ til fots alle tiltakene våre. De fleste investerte til slutt i egne sko som var mer behaglige å gå i enn de militærstøvlettene. I tillegg fikk vi ikke kjøre sekshjuling på grunn av lokalbefolningen Naa er det bare noen dager igjen. Gled dere 1 Lenke til kommentar
gingerviking Skrevet 18. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2012 Bare synd været ikke er så bra når vi kommer dit. Lei av grått og vått vær på Østlandet og så frem til litt sol. Men dette er jo bare et luksusproblem å regne Lenke til kommentar
Joaaso Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 (endret) --- og her har vi nok et eksemplar av den klassiske selvgode Elvenesjegern ja, som mer enn noe annet elsker å rakke ned på alle andre og skryte egen innsats opp i skyene..! slår aldri feil der...trenger knapt nok nevne at man har vært i grense jakobselv engang, så lokkes det frem..! men jeg skjønner jo at det kan være frustrerende; uansett hvor mye dere jobber for å fremheve dere selv, så er det bare en stasjon som har klart å opparbeide et betydelig rykte utenfor GSV's lille verden, og det er Grense Jakobselv. "Alle" rundt om i landet har hørt om den stasjonen -for folk flest er russergrensa ensbetydende med Grense Jakobselv.. At det finnes 5 andre stasjoner, vet knapt nok noen utenom de som har vært der selv..! Tydelig at det er en del mindreverdihetskomplekser ute og går (ironisk nok iom at elvenes er den største stasjonen og gr.j.elv den minste) Forøvrig skal man ikke kimse av sommerkont's befatning med vintertjeneste. Det er 5 obligatoriske øvelser, 4 i grkp/u og 1 i grkp. For vår del gikk de tre siste i full vinter -noe mer enn det får ikke vinterkont heller... Øvelser sent på høsten er heller ingen spøk, vår andre øvelse gikk med øs pøs regnvær nesten 2 uker i strekk og temperaturer som aldri steg over +5 -de få gangene det var opphold, ble det frost og alt ble til is, bla. ene natta under overlevelsen.. Eneste gangen jeg har vært mer våt og forfrossen i hele mitt liv, var når vi hadde overlevelse nr.2 under vinterøvelsen med grkp og isbada i fullt utstyr og oppakning. Har vinterkont. i det hele tatt en overlevelse nr.2 under sin sommerøvelse i grkp...? Endret 19. juli 2012 av Joaaso Lenke til kommentar
Ingeniør_student Skrevet 19. juli 2012 Del Skrevet 19. juli 2012 (endret) hahahahaha! Ishavsjegerne har ihvertfall humoren i orden. Skyldes vel kanskje at de er "innestengt" naar veiene stenges om vintern. Det er vel elvenesjegern saa brukt kunnskapene fra grkp/u best. Mens resten av grensejegerne ender opp som tjukkaser naar de er ferdig med tjenesten kommer elvenesjegern bedre ut av tjenesten enn da h*n gikk inn. Vi hadde til og med 2 dagers overlevelsestrening selv etter at vi kom ut paa grensa mens resten av dere hadde vel lagt det hatet bak dere. . Hos oss faar du sett bjoern, mennesker, grensepasseringer og du maa hele tiden vaere vaaken. Det eneste dere titter paa er vel krigsmaskineriet til Russland (og boelgene da selvfoelgelig). Spiller ingen rolle hvor mange øvelser dere har når de er enkle sammenliknet med øvelsene til vinterkontingenten. Er vel ikke gøy å dra ut på en øvelse i minus 20 grader vel vitende om at man ikke er helt stødig på ski. I tillegg er det ikke noe gøy når det er lysdisiplin, litt vanskelig å navigere med ski på beina og tung sekk på ryggen når det er bitende kaldt. Veldig kjipt hvis man sitter i et oppvarmet telt og finner ut at trykket øker i baken. Da er det ikke noe gøy å gå ut for å bæsje i skikkelige minusgrader. Også kjempegøy når man våkner på morningen og skal spise frokost, men finner ut at smøret har frosset til en liten isklump og derfor kan man ikke smøre den på brødskiva. Brødet smaker vel heller ikke brød, men mer som is. 1. Øvelse Base (3 dager) 2. Øvelse Vinterdrill (2 uker) 3. Øvelse Patrulje med patruljeløp (3 uker) 4. On-the-job-Training (OJT) (husker ikke) 5. Overlevelsestrening paa grensa (grensa var visst sterk nedbemannet, men det gikk bra) (2 dager) Hvis fremtidige grensejegere vil kjempe om en dame i papp saa kan dem soeke seg til Korpfjell eller Jacobselv. Skal de ha en meningsfylt tjeneste kan de velge Elvenes. Endret 20. juli 2012 av Ingeniøerstudent Lenke til kommentar
Joaaso Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 (endret) dere tusler en del i småkupert terreng i elvenes, dere skal ha det, det er sikkert litt slitsomt, spesielt sammenliknet med den del andre teiger.. ihr-teigen derimot er av en sånn art, at man ila et halvår der ute, bare i de to bakkene opp til OP'ene, bestiger så mange høydemetre tilsammen, at det tilsvarer 3-4 turer opp på Mt.Everest.. og påfallende nok var elvenes den eneste stasjonen i vår kont som ikke turte å stille deltakere til bakkeløp-mesterskapet i grense jakobselv.. og ja dere har nok noe større hyppighet på patruljeringa enn det er i andre mer avsidesliggende områder, men så har dere også bemanning deretter. det blir en forskjell når man har 2-3 ganger så mange patruljer tilgjengelig til å patruljere anvo -arbeidsmengden per pers blir i sum fort den samme.. Forøvrig er det jo godt kjent at det skjer relativt lite langs selve grenselinja, uansett hvilken teig det er snakk om. Det er ikke akkurat noe stomløp av ulovlige innvandrere der oppe og rgv er (dessverre) enda bedre til å holde folk inne enn vi er til å holde folk ute -samtlige forsøk på grensekrysninger i vår kont. ble stoppet langt inne på russisk side.. Da er det begrenset hvor gøy det er å tusle rundt på vår side og jakte på noen som aldri dukker opp. Nei da gir tjenesten langt mer mening, når du 10min etter å ha sendt avgårde en observasjonsrapport, blir oppringt på kryptert linje fra høytstående folk i forsvarets operative hovedkommando.. "I kikkerten" er der det skjer desidert mest, men iom at man ikke skal snakke for høyt om slikt, kan jeg jo skjønne at det for dere utenforstående kan virke som om det ikke skjer stort enkelte steder.. Men for all del, jeg har ikke noe problem med å se at elv gjør en bra innsats, jeg hadde gleden av å besøke/løse oppdrag i samtlige teiger og synes at elv og ihr skilte seg spesielt ut mtp proffe holdninger og innsats. Når vi la ned en innsats "på det jevne" hos andre stasjoner, fikk vi tilbakemeldingen at det var over all forventning -vi kunne sikkert kjørt på halv maskin og allikevel fått tommel opp. De som løste oppdrag hos oss derimot, syntes det var et helvete.. Når det gjaldt stemning og samhold på stasjonene derimot, utpreget elv seg spesielt negativt -alt for mye cocky folk, en oppfatning de hadde på de fleste andre stasjonene også... Forøvrig synes jeg 2 dager øvelse/overlevelse på grensa hørtes puslete ut.. vi hadde en ukes vinterøvelse i forkant av den overlevelsen.. Endret 20. juli 2012 av Joaaso Lenke til kommentar
gingerviking Skrevet 21. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2012 Hvordan er det egentlig med ettersending av post? Er dette noe som skjer automatisk? Lenke til kommentar
et-eller-annet Skrevet 22. juli 2012 Del Skrevet 22. juli 2012 Skal vi se om jeg har forstått dette riktig, møte opp ved gardemoen. Blir busset av forsvaret til sessvollmoen. Etter noe om og men så blir man flydd opp til leir i Kirkenes. Er det korrekt? Lenke til kommentar
gingerviking Skrevet 22. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2012 Det stemmer. Aner ikke når den bussen fra Gardermoen går. Lenke til kommentar
et-eller-annet Skrevet 22. juli 2012 Del Skrevet 22. juli 2012 Det er vel i ti-tiden. Er nok lurt å møte opp litt før ti. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå