Gå til innhold

Vet folk konsekvensene av en borgerlig regjering med høyre i spissen?


Anbefalte innlegg

Jeg vil si at det derfor er en meget god grunn til å stemme SV av denne grunnen, nettopp fordi SV ikke har nok folk på stortinget og i regjering til å få ting gjort. SV har måttet finne seg i mye dritt fra storebror AP.

SV kommer til å ryke rett ut av stortinget ved neste valg.

 

Selv erkesosialister er ikke så naive at de stemmer på et parti som har gitt seg på kjernesak etter kjernesak og knapt fått igjennom en brøkdel av sine viktige punkter i løpet av sin regjeringstid - alt for å tekkes storebror AP som du skriver.

Jeg er redd du har rett i at SV er ferdig på stortinget for noen år, om de kommer tilbake med det første blir spennende.

Det er fullstendig idiotisk at SV må finne seg i så mye @£##@!=¤# bare for å gjøre AP happy. Men det er vel kanskje noe de må akseptere når de bare har 4 statsråder.

 

Ja helvete politikk er urettferdig! revolusjon!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har sagt det tidligere, og jeg kan si det igjen, jeg tror mange folk kommer til å stemme blått i 2013 fordi de er lei av Jens og at ting ikke blir gjort, det er jo også veldig forstålig, men det blir feil for meg ihvertfall å stemme på et parti bare fordi jeg ikke liker lederen i et annet. Jeg bare lurer på om folk faktisk vet konsekvensene av det de stemmer på. Jeg mente ikke å si at alle som stemmer borgerlig ikke har peiling, så absolutt ikke. Det er mange som har god peiling, men jeg tror flertallet ikke vet nok.

 

Du har sikkert rett i at mange av velgerne på borgerlig side ikke har fordypet seg i politikken, men det gjelder så visst de rødgrønne sine velgere også. Hvilket grunnlag har du for å trekke den konklusjonen at folk stemmer blått fordi de ikke kjenner konsekvensene av valget og bare misliker Jens Stoltenberg?

 

Ellers synes jeg at du er veldig bastant i påstandene dine, du er ute av stand til å oppdrive (gode, troverdige) kilder og det du ikke finner kilder til eller kan redegjøre for, avfeier du som allmenn viten. Kort sagt er du veldig lite overbevisende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv om jeg kunne ønsket meg politikere med yrkeserfaring fremfor erfaring fra ungdomspartier så sitter nok det langt inne per i dag. I første omgang burde vi nok ønske oss noe mer realistisk, om vi ikke skal bli skuffet.

 

Det som skjer er jo at alle politikerne med yrkerserfaring stemmer frem broilerne fordi de er flinkere enn dem... :(

Lenke til kommentar

Flinkere å lyge å bedra er dei nok ja.

 

Er vel på tide at folket tar landet tilbake fra dagens maktsyke arrogante politikere som tilegner seg egne fordeler av felleskassen,dette ser mann jo lett utfra hvordan dei ordnet seg selv gullpensjoner.

Jeg hadde skammet meg hadde jeg tilranet meg slike goder bare fordi jeg hadde vært politiker.

 

Det kan jo lett sammenliknes med politikere i søreuropa som nå blir hatet av nesten hele deres befolkning.

Der er det korrupsjon mens her er det gaver.

 

Og Jens må ut før han får fylle på med enda flere av sine lakeier i offentlige lederstillinger.

Ser jo bare at landet går tregere pga papirmøllen bare blir større og større for å kontrollere mer av absolutt alt.

Hvorfor kan ikke leger,sykepleiere,hjelpepleiere,lærere osv få gjøre jobben dei er utlært til.

Dei er ikke utlært for å sitte på ræva å svare på spørreskjema fra overformynderiets klamme hånd.

 

Dette gjelder jo også bedrifter som trenger egne store arkivrom bare for å fylle med alt papirarbeidet som det bare blir mer og mer av.

 

Mange snakker om at vi er verdens heldigste i vårt rike land.

Jeg føler meg ikke heldig som har havnet på AAP og blir torturert i NAV systemet for 7.år etter en arbeidulykke.

Jeg er ikke ute etter penger for jammen er det mye mer som er viktigere enn penger.

Jeg vil ha rettferdighet og mennesklighet,men det forsvinner mer og mer ut av systemet etterhvert som politikerne forandrer reglene og putter alle i en og samme kø uansett helsetilstand.

 

Det er fristende å hoppe av livskarusellen for det er grenser på hvor mye menneskekroppen tåler.

Men det frister også å sloss mot arrogante politikere som tror de er guds gave til folket, hvertfall så lenge det er krefter igjen i kroppen.

 

JENS SKAM DEG din sviker....

Endret av halnes1
Lenke til kommentar

Det er helt klart at det finnes folk som ikke vet nok på begge sider i politikken, og jeg tror at mange av disse har gått over til høyre siden nå. Hvorfor? Fordi, folk er lei av at ting ikke blir gjort. Men det store spørsmålet er, kan høyre siden gjøre det bedre? Eller kan de gjøre det verre(ja det er faktisk mulig)?

 

Når det gjelder kildebruk så skal jeg si meg enig i at den ene kilden(leserinnlegg) ikke var så bra, men jeg tok bare den første jeg fant(ikke at det er en unnskyldning), ellers så mener jeg at jeg har henvist greit til kilder, og jeg mener ikke at jeg trenger å henvise til at høyresiden er for privatisering, da dette er ganske åpenbart.

 

Jeg mener man kan gjøre noe for å forandre på ting, og jeg prøver aktivt hver dag, hvorvidt jeg klarer det er kanskje en annen sak. Du har stemmeretten, engasjer deg og finn ut hva du vil ha av det som er realistisk. Ikke si at du ikke får gjort noe med det!

 

Jeg er usikker på om det kommer til å bli noen store forandringer hvis vi får et regjeringsskifte, men jeg må si at jeg blir litt skremt av FRPs 100 dagers renoveringsplaner. Personlig tror jeg ikke at Erna kan gjøre en bedre jobb en Jens, men dette er kanskje noe vi får se om et år.

Lenke til kommentar

Det er umulig å forutse hva som kommer til å skje i framtida. Det folk vet, er at de ikke er fornøyd med det styret vi har i dag. Da er det klart at man ser seg om etter andre partier å gi sin støtte til. De borgerliges modell vil sikkert ikke være feilfri. Det tror jeg de aller fleste velgerne vet. Saken er at deres modell virker bedre for å ivareta deres interesser, noe de rødgrønne ga store lovnader om, men ikke gjorde. Jeg kommer til å stemme på Venstre eller Høyre ved stortingsvalget, men hvis de ikke innfrir løftene sine, men jeg like fort gi stemmen min til et annet parti ved neste valg.

 

En annen ting er at Erna Solberg virker som en mye sterkere leder. Mens Jens Stoltenberg og de rødgrønne sitter på gjerdet og tar ting halvveis som de kommer, er Erna Solberg villig til å møte utfordringer i samfunnet og internasjonalt og har klare planer for hvordan vi skal nå målene.

 

De borgerlige ønsker ikke nødvendigvis privatisering, men mer konkurranseutsetting. Det vil si at både offentlige og private tjenester får komme på markedet. Det jeg er mest interessert i å se en kilde på, er ikke at de borgerlige vil slippe til private aktører, men at det vil føre til større klasseskiller enn vi har i dag og at bare folk med millioninntekter vil kunne benytte seg av private tjenester. Hvis du ikke har en kilde, kan du i det minste skrive et resonnement på mer enn to setninger der du forklarer hvordan og hvorfor det blir slik.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De borgerlige ønsker ikke nødvendigvis privatisering, men mer konkurranseutsetting. Det vil si at både offentlige og private tjenester får komme på markedet. Det jeg er mest interessert i å se en kilde på, er ikke at de borgerlige vil slippe til private aktører, men at det vil føre til større klasseskiller enn vi har i dag og at bare folk med millioninntekter vil kunne benytte seg av private tjenester. Hvis du ikke har en kilde, kan du i det minste skrive et resonnement på mer enn to setninger der du forklarer hvordan og hvorfor det blir slik.

 

Det er ganske enkelt. Istedet for at kommuner/staten driver direkte, betaler de kommersielle for å drive noe for staten/kommunene. Disse driver altså ikke av idealistiske(ikke-kommersielle) grunner, men for å tjene penger. De med det laveste og beste tilbudet vinner altså anbudet, og vil derfor få tilskudd("subsidier") for å drive for staten. Driftstilskuddene går til å dekke selve driften, men når alt er betalt, så er det ikke slik at overskudder går "tilbake" til skattebetalerne, men det havner i lommene til eierne. Da har man heller ikke nevnt at ansatte i private firmaer har dårligere pensjonsavtaler enn de som jobber i det offentlige. Altså (store) deler av besparelsene ved å la private drive er kutting i pensjon. Dermed er det å vinne anbud bra forretning for eierne av selskapene. Barnehager er et godt eksempel på hvordan skattebetalere er med på å berike noen få.

 

At man blir gitt et inntrykk av at store deler av de syke i Norge sitter i sykekøer fordi det offentlige ikke har kapasitet til å behandle dem, mens private har, er i beste fall misvisende. Det betyr at det faktisk er god nok kapasitet til å behandle alle som er syke, men den politiske viljen er ikke tilstede. Istedet for å investere i offentlige sykehus, lar man de falle fra hverandre, bli ødelagt under inkompetente styrer og elendig organisering. Altså, politikerne lar de offentlige sykehusene bli B-sykehus, og det gir de private sykehusene en god mulighet til å investere og etablere seg. Gode leger og sykepleiere slutter og starter heller egen praksis eller starter hos private hvor det er mindre stress, papirutfylling, og hvor forholdene kan være meget gode.

 

Dagens regjering er definitivt med på å privatisere helsesystemet, øke rikdomsforskjellene, og mye annet. Derimot er det intet som tyder på at det blir bedre om man bytter ut dagens borgerlige regjering med en enda mer borgerlig regjering. Personlig tror jeg ikke ting blir bedre uansett, da dagens nyliberale krefter er alt for sterke til at man kan klare å stå imot.

Lenke til kommentar

Personlig så tror jeg et generasjonsskifte i politikken hadde vært bedre enn å endre parti. Vi skulle bare ha strøket alle sittende politikere ved valget og kumulert folk under 30.

Men valgordningen er jo endret, så det er jo ikke mulig lenger...

 

Jepp, sånn går det når innvandrerne er de eneste med vett til å faktisk bruke ordningen. :p

Lenke til kommentar

Personlig så tror jeg et generasjonsskifte i politikken hadde vært bedre enn å endre parti. Vi skulle bare ha strøket alle sittende politikere ved valget og kumulert folk under 30.

Men valgordningen er jo endret, så det er jo ikke mulig lenger...

Hvem skal du ha inn da? Han feigingen som hevder at man har "yttringsansvar"?

Lenke til kommentar

Et samfunn med store sosiale forskjeller er et urettferdig samfunn.

Hvordan vet du at ikke APs politikk vil føre til klassskiller? Frankrike er definitivt det mest venstrevridde landet i vesten, men de har klasseskiller som bare det.

 

F.eks. innvandringspolitikken til AP vil definitivt føre til større klasseskiller, fordi innvandrerene ender ofte opp som taperene i samfunnet. Det er årsaken til at fattigdommen har økt under de rødgrønne. http://www.dagbladet.no/2009/09/02/nyheter/valg_2009/valg09/politikk/innenriks/7911020/

Selv om ingen har egentlig turt å snakke om hvorfor fattigdommen øker, bare om hvordan man kan reduserer den.

 

USA er faktisk ikke så høyrevridd. De har en stat som tar 40% av bruttonasjonalprodukt, og de har veldig progressive skatter. Ulikt fra Norge så betaler ikke fattige masse i skatt. Nå er det mange superrike som ikke betaler mye skatt heller, men blandt øvre middelklasse så betaler de mye i skatt. Drar du til California og New York, så regulerer de like mye som europeriske land og har høye skatter for rike. Forsatt New York og California er noen av statene med høyest fattigdomsrate i USA om du justerer for kostnadsnivå.

 

Ser du på f.eks. Estonia, så er det et frimarkedsparadis. Allikavel er ulikhetene deres lavere enn Frankrike. Du må gå bort ifra tanken om at ulikheter er en direkte konsekvens av høyrevridd og venstrevridd politikk. Det er flere faktorer som teller.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Personlig så tror jeg et generasjonsskifte i politikken hadde vært bedre enn å endre parti. Vi skulle bare ha strøket alle sittende politikere ved valget og kumulert folk under 30.

Men valgordningen er jo endret, så det er jo ikke mulig lenger...

Hvem skal du ha inn da? Han feigingen som hevder at man har "yttringsansvar"?

 

Jeg stemmer ikke AP.

Lenke til kommentar

Personlig så tror jeg et generasjonsskifte i politikken hadde vært bedre enn å endre parti. Vi skulle bare ha strøket alle sittende politikere ved valget og kumulert folk under 30.

Men valgordningen er jo endret, så det er jo ikke mulig lenger...

Hvem skal du ha inn da? Han feigingen som hevder at man har "yttringsansvar"?

 

Jeg stemmer ikke AP.

Nei, men om man ikke skal endre partioppsett så blir man jo stuck med enda en fjott av en politikerspire. Men det blir man vell uansett hva man gjør, desverre. Og man får politikerforakt av mindre.

Som Neil deGrasse Tyson (astrofysiker) påpekte ang det amerikanske senatet, så var det BARE økonomer og advokater der, og ikke en eneste kompetent utdannet ingeniør.

 

Og det er grunnen til at ting går på skogen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Personlig tror jeg ikke at Erna kan gjøre en bedre jobb en Jens, men dette er kanskje noe vi får se om et år.

 

Erna vil gjøre en bedre jobb en Jens fordi Erna sender ikke 500mill i uken til korrupte land som ender opp med å bruke pengene på atomubåter istedenfor u-hjelp..

Ser ikke hva som er så forferdelig med kapitalisme, hvis dere synes det er urettferdig at andre har mer enn dere, så kom dere opp av sofaen å gjør noe med det, istedenfor å whine om hvor urettferdig alt er! Det er ikke vår jobb å støtte folk som ikke engang gidder å støtte seg selv.. Kapitalen og det frie markedet / konkurranse har gitt oss alt vi har innenfor teknologi og utvikling, har enda til gode å se et godt produkt komme ifra et monopol..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

mange har stemnt på AP ( ikke fordi de vet hva partiet står for ) men fordi LO har sagt og argumentert for det .

Disse er livredde for endringer .

 

Nå har jo regjeringen vist ha de står for .

Veldig mye av det er slett ikke bra samtidig lover de mye som vi vet at de ikke vil gjøre noe med

Nå er det på tide å prøve noe annet

 

 

hvis man ser på helsekøene.

Hva er galt i at noen få som har råd til det kjøper seg fri fra køen og lar noen andre overta plassen ?

Det må da også være bedre at folk kommer tilbake til hverdagen fortest mulig i stedet for gå å vente på behandling mens de motar støtte

 

Gang på gang blir det lovet bedre forhold bare man betaler mere i skatter og avgifter , men disse pengen ser man ikke noe resultat av

 

Under streiken var den en kommunal gruppe som ikke forstod fordelingen av fellespotten

Det førte til at det ble mindre til pensjoner

 

 

Det siste fra stortinget er at de ikke følger sine egen arbeidsmiljøregler slik at det er bare en type mennesker som får til å jobbe der

Her hadde det vær på plass med personer fra hele samfunnet

 

Og nå virker det som om det er bare halvparten av landet som betyr noe

skal man ha et eller annet arrangement av betydning i nord så har man ikke råd , men med engang de er snakk om de i den andre delen av landet så vet man ikke hva man skal bruke alle pengen til .

 

Så reduseres forsvaret i nord enda en gang

 

Det er enda mer men det tar jeg ikke med for da blir innlegget så langt

 

totalt sett så har dagens regjering drevet med noe veldig merkelig de siste årene uten å gjøre noe som virker fornuftig.

 

jeg vet ikke som det kommer av smitteeffekten men like før Bodø kommune gikk over til høyre styre så trumfet AP styret gjennom et dyrt kulturkravtall som der tvilsom om kommune klarer kostnaden på , i hvertfall driften.

 

i tillegg så klarte fylkeskommunen ( også AP) det kunststykke å pålegge kommunen å bygge to stykk busskur til samlet pris av 1,5 millioner hvis man tar med det lille området som de står på

( hvem som til slutt skal betale er enda usikkert)

siden de er oppvarmet var det heller ingen som var klar over strømregningen før nå

 

De 2 siste avsnittene var skrekkeksempler på hva et AP styre kan få til

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...