Gå til innhold

Vet folk konsekvensene av en borgerlig regjering med høyre i spissen?


Anbefalte innlegg

Vet folk at en høyre regjering kommer til å skape store klasseskiller og fjerne/ødelegge velferdsstaten? Jeg tror faktisk ikke folk vet hva de stemmer på, jeg tror at folk er lei av Jens, og de vil derfor ha noen andre inn.

 

Et samfunn med store sosiale forskjeller er et urettferdig samfunn. For det første så kommer de rike til å få enda mer makt enn det de allerede har i dag. Vi kommer til å se fler privatskoler som bare de rike kan ha råd til. Dette gjør at de som ikke er rike ikke får en like god sjanse som de rike, kun fordi de ikke er født rike.

For det andre så kommer velferdssystemet til å bli vannet ut, som kommer til å ha en effekt på folk flest. Folk som ikke sitter med millionjobber kommer ikke til å ha råd til å gå syke.

Private sykehus kommer til å ta over i en stor grad og de kommer til å ha de beste tilbudene som bare de rike kan benytte seg av.

 

Dette er bare noen av konsekvensene til et borgerlig styre. Jeg tror ikke at folk vet konsekvensene fordi de kun tenker på en ting, og det er å få Jens ut. Det ser ikke ut som folk vet at med en borgerlig regjering får vi store klasseskiller og andre urettferdigheter. Hvis folk flest hadde vært klar over det, tror jeg ikke de ville vært for det. Hvorfor vil en arbeider fjerne en så stor trygghet som velferdsstaten, gratis sykehus og skoler?

Endret av Refi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer ikke til å bli noen merkbar forandring i samfunnet om det blir en borgelig regjering. Alle partiene (til og med FrP!) er for velferdsstaten og at staten skal ta vare på oss.

 

På hvilken måte mener du at de rike har makt i dag? Og eventuelt hvordan vil de få mer makt med en borgerlig regjering?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Både høyre og FRP har sagt at de vil kutte ned på deler av velferdsstaten. De vil ikke nødvendigvis fjerne den.

De rike har lite makt i dag, men en ting er sikkert, rikdom åpner dører. Jeg frykter at i en borgerlig regjering kommer dette til å bli enda lettere for rike.

Lenke til kommentar

Problemet med norsk politikk er at det er ingen politisk akse. Rødgrønn og Borgerlig står jo omtrent på samme ståsted, med omtrent eneste forskjell er litt historisk bagasje. Rødgrønt driter seg ut på de enkelte ting, mens Borgerlig side driter seg ut på andre. Den norske politikken er monoton, og man diskuterer partipolitikk i stede for å være løsningsorienterte og handlekraftige.

 

Det Norske politiske plan er vel som ca:

-Rødt & SV

-FRP (populistisk, ikke spesielt forskjellig, men kapitalistfløyer flytter hit fordi det er største markedspartiet, før eller senere)

-KRF (ikke spesielt forskjellig fra de andre egentlig, men Kristne er unike folk tydligvis)

-Minoritetspartiene uten makt (f.eks DLF, eller andre større)

-Og Resten.....

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg tror du forvirrer Høyre med Ron Paul. Et Høyre-styrt Norge vil kun innebære en liten gradering mot et mer liberalistisk samfunn, og i en tid hvor flere og flere lever på velferdsytelser og staten blir stadig mer overformyndersk kan det være akkurat hva Norge trenger, hvertfall i en periode. Personlig har jeg ikke noe ønske om å se enda flere arbeidsføre mennesker på uføretrygd, eller å vente på at det kommer statlige reguleringer mot "passiv drikking" (se dagens nyheter), og kommer til å stemme Høyre ved neste valg i et håp om å se hva de gjør annerledes.

 

Bærer det riktig galt av sted er det ikke verre enn å stemme dem ut igjen om fire år.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Problemet med norsk politikk er at det er ingen politisk akse. Rødgrønn og Borgerlig står jo omtrent på samme ståsted, med omtrent eneste forskjell er litt historisk bagasje. Rødgrønt driter seg ut på de enkelte ting, mens Borgerlig side driter seg ut på andre. Den norske politikken er monoton, og man diskuterer partipolitikk i stede for å være løsningsorienterte og handlekraftige.

 

Det Norske politiske plan er vel som ca:

-Rødt & SV

-FRP (populistisk, ikke spesielt forskjellig, men kapitalistfløyer flytter hit fordi det er største markedspartiet, før eller senere)

-KRF (ikke spesielt forskjellig fra de andre egentlig, men Kristne er unike folk tydligvis)

-Minoritetspartiene uten makt (f.eks DLF, eller andre større)

-Og Resten.....

 

Hvordan er det et problem at folket står sammen?

Lenke til kommentar

@Hanske: Du har helt rett i at det ville vært et friere marked med en borgerlig regjering, men det ville også vært større klasseskiller enn det er i dag, som fører til et urettferdig samfunn.

 

@Spartapus: Jeg mener det blir helt galt å stemme på et parti fordi jeg er lei av et annet. Jeg ser på politikken partiene fører og konsekvensene av det.

Endret av Refi
Lenke til kommentar
@Hanske: Du har helt rett i at det ville vært et friere marked med en borgerlig regjering, men det ville også vært større klasseskiller enn det er i dag, som fører til et urettferdig samfunn.

 

Hvor har du det fra? Du er klar over at antallet fattige øker med rødgrønn regjering?

Flere privatskoler...so what. Det er relativt strenge regler rundt hvordan man eventuelt kan starte en privatskole, dessuten ønsker Høyre å ikke gi godkjennelse til privatskoler der det ødelegger elevgrunnlaget for offentlige skoler. Det er altså en win-win situasjon. Der det offentlige feiler, gir Høyre mulighet til private å starte skoler.

Angående helsenorge...slik har vi det faktisk i dag. De som har cash, kan lett gå til et hvilket som helst privat sykehus å få utført hva dem vil...hoppe rett forbi venting i offentlige køer. Det i alle fall FRP vil (usikker på Høyre her), er å kjøpe tjenester fra private for å redusere køene istedetfor at absolutt alle må behandles på offentlige sykehus. Jeg kan virkelig ikke se noe negativt i prøve å redusere sykehuskøer...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er fullt klar over konsekvensene og jeg må si at jeg liker dem bedre enn det som er i dag.

Det er bra at du er klar over konsekvensene, men jeg tror faktisk ikke alle er det. Jeg tror det er mange som ikke aner hva de gjør når de stemmer borgerlig. Jeg tror ikke folk setter seg godt nok inn i politikken til de forskjellige partiene. Jeg tror folk hører skattelette og tenker at det er bra.

Lenke til kommentar

@The Jackal: Privatskoler er en win win situasjon for hvem? For de som har resurssterke foreldre? Det mener jeg er urettferdig. Samme gjelder private sykehus. De som har penger vinner. Jeg tror det beste ville vært å satt alle resursene inn i det offentlig slik at alle har muligheten til å bruke det.

Lenke til kommentar

@Hanske: Du har helt rett i at det ville vært et friere marked med en borgerlig regjering, men det ville også vært større klasseskiller enn det er i dag, som fører til et urettferdig samfunn.

 

@Spartapus: Jeg mener det blir helt galt å stemme på et parti fordi jeg er lei av et annet. Jeg ser på politikken partiene fører og konsekvensene av det.

 

Det har blitt flere fattige i Norge under denne regjeringen enn under forrige borgerlig regjering.

 

Jeg synes det er mer urettferdig at en som tjener 380K har rett på hele sin lønn ved langtidssykemelding, mens en som tjener 1,5 mill bare har rett på 450K, som fører til at sistnevnte kanskje må selge bil og hus for å klare seg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...