Gå til innhold

Studere i USA (eller Australia)

Anbefalte innlegg

Hei etter å ha snakket med en som studerte i utlandet (Australia) så gikk det opp for meg at jeg ikke trenger å studere på NHH. Jeg ønsker å studere i USA eller et annet land. Er det noen her som har erfaring med dette eller sitter på informasjon? Fant ikke så mye relevant på studenttorget. Hvordan karakterer trenger man? Og enda viktigere hvor mye penger trenger man, og hvordan får man i det hele tatt studere der? Er det en ide å ta bachelor gjennom NHHs siviløkonom utdanning (altså bare ta de tre første årene) og fullføre mastergraden i USA?

Setter pris på alle svar, skal begynne på 2. vgs etter sommerferien og er rimelig sikker på at jeg kommer til å få 6 på alle avgangsfagene da (fikk "kun" to seksere og tre femmere i avgangsfagene) er villig til å få toppkarakterer. Har forøvrig valgt samfunnsøkokomi, IT og bedrift og entrepenørskap til neste år, kan ganske mye om det fra før og det siste avgangsfaget er historie som jeg kan hele pensumet.

Endret av ThaHoward
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Studere i USA er absolutt mulig. Finn først ut hva du vil studere, også velger du deg en skole du vil gå på.

Mange sier at søknadsprosessen er vanskelig for studier i USA, men det syns ikke jeg. Viktig å tenke på er at når du søker universitet i USA ser de på mer en karakterer. Du skal skrive hva du har gjort på fritiden, eks. jobbet for veldedighet eller lignende.

Hvis skolen du søker på krever et anbefalingsbrev, så si ifra til læreren din i starten av 3. vgs at han må skrive et anbefalingsbrev til deg. Da gir du han god tid. Du må sannsynligvis ta Toefl test også. Den anbefaler jeg du tar neste høst. Da rekker du å ta en ny hvis du stryker. Men er du god i engelsk burde ikke det være noe problem.

Mange skoler krever også at du tar SAT test. Men i mange tilfeller slipper du hvis du er internasjonal student. Finn dette ut fort.

Du får støtte gjennom Lånekassen. Freshman Year får du ikke støtte til, med mindre skolen din ligger på listen over rett til tilleggsstipend.

Les mer her, http://www.lanekasse...ggsstipend_USA/

Du kan også som du sier starte på utdanning i Norge, og ta et utvekslingsår, eller fortsette som transfer student og fullføre graden i USA.

Les mer her, http://norway.usemba...ov/yestous.html

Endret av matshg
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har du vurdert Storbritannia? Det finnes veldig mange anerkjente universiteteter der. Gjennom hele løpet kan det være mer rimelig enn både USA og Australia også, med en veldig kortere reiseavstand som en klar bonus.

Enda en ting er at du vil kunne få dekket hele lånet og stipendet av lånekassen, fra start til slutt.

For å komme inn på gode universiteter i UK trenger man som oftest 4.5 og oppover i karakterpoengsnitt, med 4 eller 5 i relevante fag. Jeg måtte eksempelvis ha 4.5 i snitt med 5 i matte R2 og engelsk. Om man ikke fyller engelsk-kravet, er det krav å ta en TOEFL eller IELTS-test. De testene er veldig gjennomførbare om man føler seg kompetent i engelsk.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Studerte ved Bond University som ligger i Gold Coast på østsiden av Australia. Fantastisk by, samt anerkjent Universitet. Slår Harvard, Cambridge og Yale hvert år i jus, hvis det var studiet du vurderte.

Det var Sonor som hjalp meg med søknad og informasjon. Fantastiske studentrådgivere. Deres tjenester er gratis, så kan være verdt å sjekke ut.

Lenke til kommentar

Har du vurdert Storbritannia? Det finnes veldig mange anerkjente universiteteter der. Gjennom hele løpet kan det være mer rimelig enn både USA og Australia også, med en veldig kortere reiseavstand som en klar bonus.

Enda en ting er at du vil kunne få dekket hele lånet og stipendet av lånekassen, fra start til slutt.

For å komme inn på gode universiteter i UK trenger man som oftest 4.5 og oppover i karakterpoengsnitt, med 4 eller 5 i relevante fag. Jeg måtte eksempelvis ha 4.5 i snitt med 5 i matte R2 og engelsk. Om man ikke fyller engelsk-kravet, er det krav å ta en TOEFL eller IELTS-test. De testene er veldig gjennomførbare om man føler seg kompetent i engelsk.

Ja har tenkt på Stobritannia, er ganske nærme pluss at jeg regner med at nivået er ganske høyt der? Hva er det som gjør det mer rimelig?

Foreløpig så har jeg 53.33 i avgangsnitt (fikk bare" 5 på engelskeksamen :( ) så regner med at det går greit. Men jeg skal ikke ta r2 matte da, vil det bli en hindring?

Studerte ved Bond University som ligger i Gold Coast på østsiden av Australia. Fantastisk by, samt anerkjent Universitet. Slår Harvard, Cambridge og Yale hvert år i jus, hvis det var studiet du vurderte.

Det var Sonor som hjalp meg med søknad og informasjon. Fantastiske studentrådgivere. Deres tjenester er gratis, så kan være verdt å sjekke ut.

Det er jo bra hvis det er bedre enn Harvard da! Hvor mye koster det å studere der? Hvor mange poeng må man ha? Og hvis man studerer juss der, kan man da få jobb i Norge da?

Lenke til kommentar

Ja har tenkt på Stobritannia, er ganske nærme pluss at jeg regner med at nivået er ganske høyt der? Hva er det som gjør det mer rimelig?

Foreløpig så har jeg 53.33 i avgangsnitt (fikk bare" 5 på engelskeksamen :( ) så regner med at det går greit. Men jeg skal ikke ta r2 matte da, vil det bli en hindring?

Når jeg sier at det er rimeligere, så har jeg samtidig fingern i lufta. Det er bare basert på informasjon jeg har lest (andre diskusjoner om USA-studier på dette forumet). En ting med penger som er helt konkret er i hvert fall reise. En billett til USA eller Australia koster en liten formue, sammenlignet med de 1-2k det vil koste én vei til UK. Du vil jo sikkert ha lyst til å dra hjem på ferie når det er leseperioder/fri. Jeg drar f.eks hjem til jul, så tilbake i januar, hjem til påske og så hjem til sommern igjen.

De dyrere universitetene pleier å ligge på ca £12-13000 og oppover per år. Igjen, det blir dekket av lånekassen.

Med et sånt snitt (tilleggspoeng teller ikke) så vil du kunne søke deg inn på nesten hvor du vil. Det ville også gitt deg muligheten til å kunne sette trivsel som et viktig kriterium, da forskjellige universiteter for eksempel enten kan ligge spredt rundt i en storby (f.eks Manchester eller Bristol), eller som et "intimt" campus et steinkast unna en mindre by (f.eks Bath).

Jeg måtte ha R2-matte fordi jeg søkte på et ingeniør-studie. Det var bare et eksempel ;) Det er nok veldig sannsynlig at de vil kreve 'A-level matte' om det er snakk om et økonomistudie. I og med at et økonomistudie holder på med helt annen (og kanskje enklere) matte vil det være rart om man ville trengt R2. Trenger man bare R1 i Norge?

Semesterne er gjerne litt kortere i UK, så det kan hende at de er mer intense, men det er helt overkommelig. Ikke alle studier er like krevende heller. Jeg har f.eks hatt 10 eksamener i år 1, mens jeg så på TV at en jente som studerer psykologi i Essex bare hadde 4.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Koster en god del å studere der. Er privat, så er en del dyrere enn offentlig. Betalte vel rundt 80-90 000 per semester. De har tre semestre hvert år, så det blir en del til slutt, men det positive er jo at man blir ferdig fortere.

Det er mange nordmenn som studerer juss der, men de gjør det som en del av utveksling. Så man kan nok ikke jobbe som advokat i Norge etter endt studie dersom man tar hele graden ved Bond. De har et helt annet lovverk og rettssystem.

De har mye annet, men de er mest anerkjent for juss-fakultetet. De nordmennene jeg kjente som gikk der tok internasjonale relasjoner, business, markedsføring/media/PR.

Andre Universiteter som er anerkjente i Australia er Monash University, ANU og University of Sydney. Nok å plukke av.

Lykke til med studievalget!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...