kozel Skrevet 21. juni 2012 Del Skrevet 21. juni 2012 (endret) Hei! Har et problem med et canon 18-55mm IS II objektiv: Bildene er relativt skarpe på 18-20mm, men etter det blir bildene tåkete og lider av en kraftig vignette i form av noe som kan minne om motion blur. En annen merkverdighet er at bilder som er tatt med videre brennvidde enn 44mm, viser 44mm focal length i EXIF DATA. Altså, et bilde som faktisk er tatt på feks. 20mm viser 44mm i EXIF data. (manuell fokus hjelper ikke, kamera fungerer 100% med andre objektiv - mao et objektivproblem) Har lagt ved et bilde @55mm dersom noen har hatt samme problem/er intr i å stille en diagnose. Bildet er jpeg konvertert direkte fra raw uten noen form for justeringer. Er jo ingen katastrofe dette her siden det er et svært billig objektiv (canons kit-objektiv til 5XX-serien). Er bare intr. i å finne ut hva som har skjedd med det, var slik da jeg fikk det tilbake etter utlån til et familiemedlem... På forhånd takk for ..kvalifisert gjetting! Er naturligvis også intr. dersom noen vet om dette er mulig å reparere eller om objektivet er bare å kassere. Endret 21. juni 2012 av kozel Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 21. juni 2012 Del Skrevet 21. juni 2012 Her har nok objektivet gått på en smell ja, kjipt. Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 22. juni 2012 Del Skrevet 22. juni 2012 Ser ut som om objektivet har gått i bakken eller noe liknende, spør du meg. Lønner seg nok ikke å reparere, siden objektivet er billig som du sier. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 22. juni 2012 Del Skrevet 22. juni 2012 Her har nok objektivet fått en eller annen skade, ja - sannsynligvis et slags. Vil gjette på at noe er galt inni - at noen linsegrupper ikke lenger flytter seg som de skal eller lignende. Dette objektivet er nok dessverre heretter best brukt som brevvekt. Lenke til kommentar
darket Skrevet 22. juni 2012 Del Skrevet 22. juni 2012 verdt å forsøke, send det inn på reklamasjon Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 22. juni 2012 Del Skrevet 22. juni 2012 (endret) verdt å forsøke, send det inn på reklamasjon Er det en selvforskyldt skade på objektivet er det ingen vits, hvis det ikke går på garantien må man betale for kontrollen av objektivet "ca.700.-" over halve prisen av et nytt tilsvarende objektiv. Men er det ikke en selvforskyldt skade er det lurt og benytte seg av de 5år's Norske forbrukerrettighetene man har mulighet til. Endret 22. juni 2012 av Nautica Lenke til kommentar
egilh Skrevet 22. juni 2012 Del Skrevet 22. juni 2012 Dette objektivet er nok dessverre heretter best brukt som brevvekt. Det ser jo nesten ut som lensbaby Lenke til kommentar
kozel Skrevet 22. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2012 verdt å forsøke, send det inn på reklamasjon Er det en selvforskyldt skade på objektivet er det ingen vits, hvis det ikke går på garantien må man betale for kontrollen av objektivet "ca.700.-" over halve prisen av et nytt tilsvarende objektiv. Men er det ikke en selvforskyldt skade er det lurt og benytte seg av de 5år's Norske forbrukerrettighetene man har mulighet til. Hei Ja, er dette jeg vurderer - sende det inn eller ei. Det yngre familiemedlemmet som hadde dette til utlån hevder hardnakket å ha behandlet det med "silkehansker" ;-). Har ingen ytre skader. Vet du med sikkerhet at det er hele 700,- kr dersom de kommer frem til at det er selvforskyldt? Lenke til kommentar
darket Skrevet 22. juni 2012 Del Skrevet 22. juni 2012 står 312,50 for "prisoverslag" på serviceproffen.no, det dekker forundersøkelsen. og så kan du legge til frakt 1 vei som da koster ca 100 men er det ingen hakk\merker eller fysiske skader så burde de virkelig ikke "gjette" på at du har mistet det i bakken, de må ha litt mer å gå på, og ukjent hvordan de kan se dette på indre komponenter. Lenke til kommentar
kozel Skrevet 22. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2012 Apropos. Jeg stoler igrunn på at det ikke har gått i bakken eller har vært utsatt for støt. Det jeg merker er at når man zoomer inn, så er det en ekstra motstand rundt ca. 40mm. En teori er at det kan ha kommet støv/sand inn i mekanikken, som fører til at elementene ikke flytter seg som de skal. Har noen erfaringer med om Canon evt betrakter et slikt problem som selvforskyldt? Objektivet har vært oppbevart i polstret veske med både for -og bakdeksel 100% av tiden siden det ble kjøpt (utenom når det har sittet på kamera naturligvis). Takk for alle innspill Lenke til kommentar
egilh Skrevet 22. juni 2012 Del Skrevet 22. juni 2012 Vel, uavhengig av hva den yngre garden i huset har å si om saken, så tviler jeg sterkt på at det kun er støv/sand som har sneket seg inn i objektivet. 'Feilen' ser ut som glass som står i feil posisjon, kanskje tilogmed skjevt. IE: Det problemet der dukker ikke opp av seg selv. For alt jeg vet kan det ha vært feil på objektivet fra fabrikken, men det blir litt påfallende når du sier at en annen har brukt objektivet, også har det 'plutselig' blitt ødelagt mens det har ligget polstret. Uansett en liten avsporing. Jeg ville kanskje bare sett objektivet som tapt, det koster vel rundt 1000,- lappen +- for ett nytt kit-objektiv. Evt. lagt i 3.000 og kjøpt f.eks. Tamron 17-50mm f/2.8. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 22. juni 2012 Del Skrevet 22. juni 2012 Det skal utrolig liten endring av avstanden mellom to indre linse-elementer før noe slikt oppstår. Hadde det vært snakk om 1mm hadde hele bildet vært GRØT! Så her snakker vi om en tidels millimeter skjevhet som kan komme av slag, men også at plast slites, eller skruer løsner. Billig-objektiv kam være skarpe som f... når de er ny, og topp-justert, men tåler lite røff bruk. Da blir de fort slik bildet ditt viser... Det er jo nettopp derfor "bedre" objektiv er bygget som håndgranater Lenke til kommentar
TGB Skrevet 22. juni 2012 Del Skrevet 22. juni 2012 Dette minner veldig om effekten av optikk jeg har droppet i bakken.... Så dette _har_ vært i bakken! Lenke til kommentar
kozel Skrevet 22. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2012 Takker for svar. Det heller vel mot at jeg bare pensjonerer objektivet uten å forsøke meg på reklamasjon. Kommer ikke til å kjøpe et nytt tilsvarende, men kommer nok til å savne det. Om man skal være helt ærlig er jo faktum det at (denne innrømmelsen sitter kanskje langt inne hos L-eiere :-), på et crop-kamera, så er det i beste fall *minimal* forskjell på bildekvaliten på disse EF-S II objektivene og 17-40 f4L (som jeg også har). Faktisk virker det avogtil som om det billige EF-S-objektivet gir skarpere bilder og mindre "chromatic abberration". 17-40 gir imidlertid under enkelte omstendigheter det jeg opplever som bedre fargedynamikk (i samme situasjoner hvor ef-s kan gi et slags blåskjær i bildet). Men tar man vekten og størrelsen til EF-S inn i vurderingen blir det ofte et veldig godt valg, og så har det jo IS! Men som påpekt ovenfor, byggekvaliteten er av to forskjellige verdener. Vel vel, nok om det, mange er sikkert rivende uenige i det jeg hevdet om bildekvaliteten :-). Da begynner objektivet sin tilværelse som brevvekt som Trondster sier. Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 22. juni 2012 Del Skrevet 22. juni 2012 Ikke umulig at 18-55IS oppleves som like godt som 17-40L, sistnevnte er jo trossalt en fullformat-vidvinkel, mens førstnevnte er tilpasset mindre bildebrikker med høyere pixeltetthet. Kan det forresten hende at man kan få til noe kult med det ødelagte kitobjektivet? Kan se for meg at noen typer bilder vil passe finfint med den effekten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå