tigergutten Skrevet 30. august 2003 Del Skrevet 30. august 2003 Har lurt på dette en stund (oki, skal innrømme at jeg nok ikke er den som tenker så mye på verdensproblemer,men heller tar opp litt alvorlige tema ) Har hørt fra en kompis at gjennomsnittlig magevolum på et mennesket er mellom 1og 1,5liter. Synes selv dette høres latterlig lite ut. Selv har jeg ikke noe problem med å klemme nedpå 1 grandiss og en 1,5liter cola på kort tid.Etter harde treningsøkter drikker jeg gjerne 2-3liter vann på 15min. Så mitt spørsmål til alle de kjappe folka har på forumet; hvor stort er egentligt magevolumet vårt?? Lenke til kommentar
fy_pokkers Skrevet 30. august 2003 Del Skrevet 30. august 2003 Har hørt at magen er -veldig- stretchy, men mer enn det aner jeg ikke Lenke til kommentar
Bushnell Skrevet 30. august 2003 Del Skrevet 30. august 2003 det er vel forskjell fra person til person tenker jeg.. Lenke til kommentar
Nidhogg Skrevet 30. august 2003 Del Skrevet 30. august 2003 magesekken, ventriculus, pæreformet utvidelse av fordøyelseskanalen mellom spiserøret og tolvfingertarmen; rommer hos et voksent menneske 1,2—1,5 l. M. er både oventil og nedentil forsynt med kraftige lukkemuskler. Veggene er bygd opp av glatt muskulatur og består innvendig av en slimhinne, rik på kjertler som produserer dels magesaft, som inneholder enzymer og "desinfeksjonsmiddelet" saltsyre, og dels en slimaktig substans som beskytter veggene i m. mot saltsyrens etsende virkning. Spiserøret munner ut i magemunnen. Når magen er fylt med føde, lukkes både tilløpet og avløpet. Føden blir knadd av veggene i magesekken, blandet opp med magesaften og går så etter hvert i porsjoner gjennom portneren ut i tolvfingertarmen. Her blir den blandet med galle og bukspytt og fortsetter vandringen gjennom ® tarmene. Lenke til kommentar
tigergutten Skrevet 1. september 2003 Forfatter Del Skrevet 1. september 2003 Nidhogg Oppsalgsverket. Så da forsvinner nok cola`n ned i tarmene mens pizza`en blir liggende igjen i litt-over-liter-magen min Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå