Gå til innhold

Hvor stort magevolum har vi?

tigergutten

Anbefalte innlegg

Har lurt på dette en stund (oki, skal innrømme at jeg nok ikke er den som tenker så mye på verdensproblemer,men heller tar opp litt alvorlige tema :p )

Har hørt fra en kompis at gjennomsnittlig magevolum på et mennesket er mellom 1og 1,5liter. Synes selv dette høres latterlig lite ut. Selv har jeg ikke noe problem med å klemme nedpå 1 grandiss og en 1,5liter cola på kort tid.Etter harde treningsøkter drikker jeg gjerne 2-3liter vann på 15min. Så mitt spørsmål til alle de kjappe folka har på forumet; hvor stort er egentligt magevolumet vårt?? naughty.gif

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

magesekken, ventriculus, pæreformet utvidelse av fordøyelseskanalen mellom spiserøret og tolvfingertarmen; rommer hos et voksent menneske 1,2—1,5 l. M. er både oventil og nedentil forsynt med kraftige lukkemuskler. Veggene er bygd opp av glatt muskulatur og består innvendig av en slimhinne, rik på kjertler som produserer dels magesaft, som inneholder enzymer og "desinfeksjonsmiddelet" saltsyre, og dels en slimaktig substans som beskytter veggene i m. mot saltsyrens etsende virkning. Spiserøret munner ut i magemunnen. Når magen er fylt med føde, lukkes både tilløpet og avløpet. Føden blir knadd av veggene i magesekken, blandet opp med magesaften og går så etter hvert i porsjoner gjennom portneren ut i tolvfingertarmen. Her blir den blandet med galle og bukspytt og fortsetter vandringen gjennom ® tarmene.

pic07577.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...