Gå til innhold

Får ikke internett med mobilen som HotSpot


Anbefalte innlegg

Min Defy+ med

- Android ver 2.3.6,

- systemversjon 45.0.2310.MB526.NordicsRetail.en.EU

nekter å sørge for at datamaskinen (har forsøkt med flere maskiner) kobles til internett når den brukes som mobil HotSpot, enten wireless eller via USB.

Datamaskinen finner telefonen og kobler seg opp, men der stopper det.

Er dette et kjent problem, og har noen i så fall noen kommentar?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sier at datamaskinen finner telefonen, og kobler seg opp, men at det stopper; Hvordan ser du at det stopper? Kommer det noen feilmeldinger?

Hvilket operativsystem har du på datamaskinen din?

Har du andre datamaskiner som får kontakt med mobilens hotspot? Dette er nyttig å vite for å finne ut om det er datamaskinen eller mobilen som er feilkilden.

Lenke til kommentar

Hei og takk for innspill :-)

Det jeg mente med "det stopper" er at jeg ikke kommer på internett. Det kommer ingen feilmeldinger på telefonen, jeg ser den manglende internettforbindelsen i dialogvinduet for nettverkstilkoblinger på datamaskinen.

Jeg har forsøkt mot flere datamaskiner med samme resultat.

Min Samsung Gio (billigtelefon) derimot kobler seg opp og gir internetttilgang uten problemer.

Jeg hadde også telefonen og en PC (som virker med Gio) med meg til en PC-klinikk på Elkjøp der karen i skranken hadde litt kunnskap da han selv brukte systemet hjemme. Han fikk det heller ikke til. Vi prøvde også mot en Mac, og tom en Samsung Note mobil! Så telefonen min vil bare ikke.

??? :-(

Hadde vært supert om jeg fikk løst det her på forumet.

Lenke til kommentar

Utifra det du forteller, så tror jeg vi kan utelukke datamaskinene som feilkilde med en gang. Hvordan er det med internett på mobilen? Funker 3G-nettet OK på den?

 

Kan du sjekke APN-innstillingene på mobilen? Settings->Wireless&Networks->Mobile networks->Access Point Names - Her bør du sjekke at innstillingene er i henhold til det din abo.leverandør har oppgitt. Vanligvis har de denne informasjonen på sine kundesider.

Lenke til kommentar

Internett og 3G fungerer prikkfritt på mobilen.

Har sjekket Access Point Name - dette er "one call internett" og slik som oppgitt av OneCall. Det er vel også logisk at dette er riktig sålenge internett fungerer på telefonen?

Lenke til kommentar

Det stemmer - OneCall. Har du noen erfaringer??

Ja, at det ikke fungerer :-P

Onecall krever en spesiell initialiseringsstring for datatilkoblinger, det må legges inn manuelt for bluetoothmodem på normale telefoner. Jeg har ikke funnet noen måte å løse dette på med Android, verken over bluetooth eller som wifi-modem.

Lenke til kommentar

Da må jeg skynde meg å nevne at jeg også har tilgang på en Samsung Gio (er vel en enkel telfon) med et tvillingkort fra OneCall. Denne fungerer faktisk som HotSpot for PC'n. Og her har jeg bare trykket på de enkle knappene, ikke noen spesielle innstillinger av noe slag (det har jeg heller ikke kompetanse til). Det er derfor jeg tar opp saken som et Defy+ - problem idet dette er den mest logiske forklaringen (i alle fall så langt).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg fant en tråd på nettet i dag som forklarte hvordan man fiksa dette.

På APN-innstillingene må man sette type til "default,dun" i steden for bare "default". I tillegg måtte jeg sette opp IP-adresse på laptopen manuelt, ser ikke ut til at DHCP-serveren fungerer på Defy+'en min. Etter den lille pirkinga så fungerte alt bra

 

 

Da må jeg skynde meg å nevne at jeg også har tilgang på en Samsung Gio (er vel en enkel telfon) med et tvillingkort fra OneCall. Denne fungerer faktisk som HotSpot for PC'n. Og her har jeg bare trykket på de enkle knappene, ikke noen spesielle innstillinger av noe slag (det har jeg heller ikke kompetanse til). Det er derfor jeg tar opp saken som et Defy+ - problem idet dette er den mest logiske forklaringen (i alle fall så langt).

Lenke til kommentar

Oj, dette hørtes bra ut!!

Gikk inn på Innstillinger/Trådløs og nettverk/Mobile nettverk/Tilgangspunktnavn/OneCall Internett og der satt jeg APN-type til default,dun. Var dette riktig?

Men på PCn - der er jeg lost. Har Windows 7 - kan du guide meg litt??

Håpefull hilsen

Johan

 

Tillegg nå: Forsøkte å koble meg opp mot Defy+ etter å ha skrevet inn ,dun. Og under over alle under - PCn koblet seg opp og var på nett i 1 - 2 minutter via Defy+!! Men så var det slutt. nettet falt ut, ikke mere liv.. :-(

Hva kan årsaken til dette være, tro? Dette med ip-adressen slik du skriver?

Endret av jsw
Lenke til kommentar

Det er bra det funka litt bedre ihvertfall. Har sett flere som kommenterte det problemet med at det bare funka i 1-2 minutter, men her funker det bra, så jeg sjekket ikke mer på det. Ta et googlesøk på "defy hotspot problem" så finner du masse fine tråder om det.

 

Det er forresten en innstilling som heter "Tidsavbrudd inaktivitet", hos meg har jeg skrudd den helt av, hvis ikke så dreper den koblinga etter 15 minutter uten bruk..

Lenke til kommentar

Det er bra det funka litt bedre ihvertfall.

 

Vet du hva? Sitter nå på PC med Defy+ som HotSpot!!!!!!! :wow:

Har vært på 15 minutter nå - alt heelt normalt. Håper det holder.

Sprøtt hvor takknemlig og glad en blir når slike gnagende sår plutselig heles :)

Og særlig takk til deg som løste problemet.

Hilsen fornøyd Johan

Lenke til kommentar

Vet du hva? Sitter nå på PC med Defy+ som HotSpot!!!!!!! :wow:

Har vært på 15 minutter nå - alt heelt normalt. Håper det holder.

Sprøtt hvor takknemlig og glad en blir når slike gnagende sår plutselig heles :)

Og særlig takk til deg som løste problemet.

Hilsen fornøyd Johan

 

Bare hyggelig.

Jeg ble sittende på hytta uten tilgang, så måtte jo få løst det på en måte.

"Nød lærer internettløs nerd å google" :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...