Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Karaktertråden

Anbefalte innlegg

Takk for det gutter!

Jeg er mest fornøyd med norsken, og selvsagt moro at den er én karakter høyere enn standpunkt. Både før og etter eksamen var jeg redd den skulle trekke meg ned, men et snitt på 5,66 på eksamen gjør faktisk at jeg går ørlite grann opp (0,1 poeng). Bikket seksitallet gjorde jeg også!

Gratulerer med meget gode resultater! Du slo knockout på meg i alle fall. Om jeg forstår deg rett, endte du opp med over 60 seksti poeng totalt på førstegangsvitnemålet inkludert tilleggspoeng. Det er i så fall meget sterkt. Hva tenker du å studere? :p

Stemmer det, har et snitt på om lag 5,6 og selvsagt 4 realfagspoeng. Skal studere medisin.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sterke resultater alle sammen! 6 i norsk, nypis, står det respekt av.

3vgs

kjemi muntlig: 5

Matte skriftlig: 6

Fysikk skriftlig: 5

Norsk skriftlig: 5

Og med det fikk jeg 5,33 i snitt og 57,33 poeng.

Jeg var helt sinnsykt skuffa over kjemi muntlig. Jeg kan ikke fatte at jeg fikk 5-er. Men til gjengjeld fikk jeg da en 5-er på norsken, noe jeg aldri ville trodd. Jeg valgte oppgaven hvor man skulle ta utgangspunkt i sitt eget språk og vise hvordan språket varier i ulike situasjoner. Jeg skrev knappe 1080 ord, så jeg var passe nervøs. I matten visste jeg at jeg hadde et sted rundt 90%-100% , men kunne ikke akkurat vite om jeg ville få 5 eller 6.

Hva er det folka her har søkt? Selv har jeg søkt sivilingeniørstudie ved NTNU.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvordan det er med medisinstudiene egentlig. Men jeg har hørt at antall søkere til realfagsstudiene i år økte med flere prosent over alt nesten. Da blir vel grensene pressa litt opp. Tror dere medisin regnes med som realfag? Det gjør vel sannsynligvis det.

Endret av Ljóseind
Lenke til kommentar

Har 57,6 poeng (inkludert 4 realfagspoeng) og skal søke på medisin i Oslo (start vår). Håper ikke grensene endrer seg drastisk i forhold til i fjor...

Da er det vel 50/50 om du kommer inn eller ikke. Ser at poenggrensen var 57,6 for vår og 58 for høst i fjor, så vanskelig å si om det går. Du har vel søkt på medisin andre steder, også? På UIB er inntakskravet 57,5.

Endret av hoyre
Lenke til kommentar

Tror dere medisin regnes med som realfag? Det gjør vel sannsynligvis det.

Medisin er helt klart et realfagsstudium, så inntakskravet øker vel her som på alle andre realfagsstudier på ntnu. Virker som om det er medisin på ntnu som er "in" for tiden, så ikke sikkert at poenggrensen for medisin på UIO går opp.

Lenke til kommentar

Skal du også gå medisin, hoyre?

Nei, tenker å gå en mer teknologisk rettet sivilingeniørutdanning på NTNU for øyeblikket. Men må si at også medisin virker spennende, men har alltid vært mest interessert i de teknologiske realfagene, så tror det blir den retningen. Begynner ikke før neste år, så har fortsatt litt tid til å bestemme meg.

Lenke til kommentar

Meget gode resultater, St€rk og nypis! Endte selv om med 58 poeng totalt, noe jeg er godt fornøyd med. Medisin på deg også, St€rk?

Nei, jeg skal på NHH til neste år. Det blir feil å velge studie etter karakterer for min del, siden jeg ikke er veldig lysten på lege-yrket.

Lenke til kommentar

Nei, jeg skal på NHH til neste år. Det blir feil å velge studie etter karakterer for min del, siden jeg ikke er veldig lysten på lege-yrket.

Tenker det samme selv. Selv om medisin kanskje er det studiet med mest prestisje, blir det feil om man ikke interesserer seg for det, noe jeg foreløpig ikke gjør i tilstrekkelig grad.

Lenke til kommentar

Noen som forresten vet hva jeg skal gjøre når kontaktlærer min har ført feil fravær på vitnemål, og hun har reist på ferie. Får ikke kontakt med hun før 2 mnd, og fristen er i helgen. Jeg har snakket med rektor, men hun bryr seg visst ikke om hva som står på Skolearena (der det står riktig). Trodde rektor skulle skrive av fraværet som står på Skolearena jeg..

Lenke til kommentar

Veldig fornøyd med mine eksamenskarakterer. Ble trukket ut i Fransk og R2, og tok norsk og X-matte som privatist. Det ble kanskje litt mye arbeid nå mot slutten av året, men det gikk greit.

R2: 6

Fransk: 6

Hovedmål: 6

Sidemål: 5

Norsk muntlig: 6

Matematikk X: 6

Er klar for mye fritid i VG3, får kun 14 skoletimer per uke. :wee:

Gratulerer med ekstremt gode resultater, brygge_2!:) Men forstår egentlig ikke hvorfor du gjør det, da du har mer enn nok tid i tredjeklasse, spesielt med tanke på at du har fått til dette. I tillegg har du vel hatt fem avgangsfag i andreklasse?

Lenke til kommentar

Takk for det, hoyre! :)

Ja, jeg har hatt de andre avgangsfagene i tillegg. Vet ikke helt hvorfor det endte opp slik, men det gjorde nå det. Jeg har alltid vært interessert i matematikk, men skolen vår tilbyr ikke matte X, så da valgte jeg å ta dette som privatist. I norsk var jeg elev frem til oktober i VG2, da jeg bestemte meg for å slutte som elev i faget, og ta det som privatist istedenfor. Grunnen til det var hovedsaklig at vi hadde en utrolig uengasjert og dårlig lærer, så timene føltes veldig meningsløse. Vi gjorde ingenting, og lærte ingenting, og jeg orket ikke tanken på å måtte ha den samme læreren 6 timer i uken i tredjeklasse.

Går det fortsatt an å slippe fag og ta det opp som privatist?

Endret av Eksboks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...