Gå til innhold

"Ny" med Windows - hva trenger jeg?

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge vært OSX-bruker, men har nå gått over til Windows, og trenger anbefalinger av programmer. Jeg har allerede en tråd angående antivirus, så det trenger dere ikke å ta opp i denne tråden.

I utgangspunkt er jeg ute etter følgende programmer:

Epostklient

Nettleser (Er det noe poeng i å bytte fra Explorer? Hastighet er førsteprioritet)

Musikkspiller (Har har jeg brukt MediaMonkey før, er dette fremdeles en god kandidat?)

Torrent-klient (uTorrent?)

Jeg har allerede gått for VLC, Gimp, Lightroom 4 og OpenOffice i de reprensentative sjangrene, men er åpen for forslag også her.

Gjevnt over er jeg ute etter programmer som gjør det de skal, og minst mulig annet. Stilrent og enkelt er stikkord her. Gratis er også alltid en fordel.

Jeg har helt sikkert glemt programmer jeg kommer til å få brukt for, så jeg tar gjerne i mot anbefalinger på programmer innen andre sjangre også.

Takker for svar...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville gått på ninite som Itek anbefaler og lastet ned:

- Firefox/Chrome, jeg bruker firefox, men mye personlige preferanser

- VLC til medieavspilling

- Flash, Java og andre ting kan være greit å ha, men de kan du ta når du får bruk for de

- utorrent

- winrar

Edit: Ccleaner er også veldig grei for å rydde opp i pcen

Endret av ChristianL
Lenke til kommentar

Chrome nå...

Opera for the win. Jeg har brukt Firefox og Chrome over lang tid, men går bestandig tilbake til Opera. De siste oppdateringene har fikset alt som heter bugs/"svarer ikke" etc, og jeg liker måten jeg kan sette opp UI'et på :) Anbefaler at du prøver det samtidig som Firefox eller Chrome.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Har laget en liste, se vedlegg, basert på hva JEG synes fungerer.

Bruker selv pdf xchange viewer til å lese pdf filer, og Xnview til bilder.

Det er MANGE programmer å velge mellom, og alle har sine favoritter.

MINE valg er programmer som funker bra, har mange funksjoner, støtter masse format, har en grei installasjon og rydder greit opp når det skal avinstalleres (bl.a tilbakestiller windows funksjoner det har overtatt).

Brukte opera i mange år, har nå brukt firefox i mange år. Firefox har bedre støtte for de funksjonene JEG bruker, dvs ulike addons osv for bl.a å oppdatere ting. Mye er fortsatt kun laget for IE/ff/opera. Har også god erfaring med ff, enkle menyer og mange valg.

VLC brukte jeg en kort periode, men kuttet den raskt ut og byttet til alshow.

VLC la inn mange rare mapper rundt om på pcen, og når jeg googlet det så stod det at det var mapper med filer som gjorde windows istand til å lese linux filer og dermed bruke VLC. VLC klarte heller ikke spille av filer som alshow tok uten problem.

foobar2000 kom på plass når jeg trengte å spille av 24 bit lyd, windows media player støtter max 16 bit.

Antivirus har jeg byttet endel på, vært innom både norton, avg, comodo og avast. Sikkerhetsmessig var comodo suveren, men alle skaper masse kluss med pc. Hver gang jeg legegr inn et ikke microsoft antivirus så mister jeg muligheten til å sende epost større enn 8-10 mb, og oppdatering av brannmur førte til pckrasj hver gang. Bruker derfor microsoft security essentials for å få ting til å fungere sammen.

Vel, det er mine forslag ihvertfall :-)

Info.doc

Lenke til kommentar

Her kommer min liste:

• Chrome og/eller Firefox
  • Flash ( Er vel i Chrome fra før av).
  • Java
  • Winrar
  • AVG til virus..
  • Steam til spill
  • Bruker Gmail, så har ikke et eget program for det.

Sikkert glemt noe..

Endret av SLi
Lenke til kommentar

Foxit i stedet for Adobe Reader

Daum Potplayer i stedet for VLC

Foobar 2000 i stedet for MediaMonkey.

Dette er kun personlige preferanser. Smaken er som baken...

Så har du jo Directory Opus, men slikt koster penger.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg har bestemt meg for Chrome. Virker raskt, tar liten plass og lite oppmerksomhet. Akkurat det jeg trenger.

VLC er jeg vant med fra før, så det stiller ganske sterkt. Pluss for gode fjernkontrollere til både iOS og Android.

Til mail bruker jeg foreløpig Windows Live Mail, men har ikke testet det ut noe særlig. Det funker i hvert fall. Tar uansett fremdeles i mot forslag. Pluss om det kan sortere mail fra samme avsender i egne tråder, slik som Mail i OSX.

Til musikkavspilling og sortering har jeg ikke kommet frem til noe. Brukte MediaMonkey for 100 år siden (tidlig XP), og har siden brukt iTunes, men har skjønt at iTunes ikke er like greit med Windows som med OSX...så MediaMonkey?

Er det forresten noen som har noen gode idéer angående overføring av bilder (RAW) fra Aperture på MacBooken til Lightroom på PC'en?

Edit: Ser flere anbefaler Foobar2000, er det kun til avspilling eller kan det også brukes til å organisere musikk?

Endret av Må jeg?
Lenke til kommentar

Picasa trenger jeg vel ikke. Jeg har nettopp kjøpt meg Lightroom, og i kombinasjon med Gimp så klarer jeg meg på bildefronten.

Til antivirus bruker jeg MSE, og hittil har det ikke poppet frem og plaget meg, så veldig fornøyd med det.

Thunderbird skal sjekkes ut snarest.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...