Gå til innhold

Dine største/humoristiske feil i PC-bygging.

Nacalai

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle lage en tråd hvor man kan fortelle sin lille historie om humoristiske feil man har gjort når man skulle bygge en PC første gang, eller når som helst egentlig.

Husker når jeg skulle starte min stasjonære PC uten avstandsskruer montert :D Der så man både gnister og røyk, utrolig nok så fungerte PC'en etter å ha montert avstandsskruene, og den fungerer godt den dag i dag.

Er usikker på om det fins en slik tråd i fra før av, hvis det gjør, så beklager.

Endret av nicwillu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den største feilen jeg har gjort er fra da jeg var liten og skulle hjelpe pappa med å sette sammen en stasjonær. Vi fikk den ikke til å starte, så idet pappa satt med hendene i kabinettet og sjekket pluggene (mens strømmen var på), fant jeg en knapp bak på datamaskinen. Kanskje det kan være denne, tenkte jeg og trykket på. Strømforsyningen likte ikke at jeg byttet over til 130V, så den svarte med gnister og litt røyk. Pappa var heller ikke glad etterpå.

Den største feilen har ikke jeg gjort selv, men broren min skulle sette inn noen komponenter i pcen min for meg. Den ville ikke starte, og vi måtte begynne å feilsøke. Etter litt tid fant vi problemet. Han hadde prestert å sette inn ram-brikkene feil vei, selv om det egentlig ikke er fysisk mulig pga det hakket de har, men det var tydeligvis mulig hvis man bare bruker litt kraft... Ble nye ram-brikker og nytt hovedkort på meg gitt :)

Lenke til kommentar

Jeg har koblet sammen printer og PC, hvor begge har vært påskrudd, utallige ganger siste 20 årene, og det har aldri vært noe problem. Kan ikke fatte hvordan det å koble til en USB- eller parallell-kabel skulle kunne ta livet av utstyr.

Edit: Siden du sier "den klassiske og koblet på en printer til PCen etter at begge to var slått på", så virker det for meg som du mener at dette er noe enhver bør vite at ikke går bra. Jeg på min side kan ikke se noen grunn til at dette skulle ta livet av verken PC eller printer.

Endret av Llandari
  • Liker 9
Lenke til kommentar

For noen år tilbake da jeg bestilte en PC ble kabinettet skadet under transport, men jeg valgte å montere alle delene i det likevel for å se om de andre delene fungerte som de skulle. Det var andre gangen jeg bygde en pc på egenhånd og jeg var litt smånervøs for om jeg skulle få det til.

Koblet til alt sammen inne i kassen og da det store øyeblikket kom for å trykke på startknappen.. Ingenting skjer. Ble ganske nervøs og gikk over alle koblingene og den slags en gang til, trykker på startknappen.. Ingenting skjer. Får en anelse panikk siden jeg nå tenker at jeg har ødelagt noe under monteringen og velger å skru alt fra hverandre igjen for å montere det sammen på nytt, men med samme resultat. Sånn holder jeg på i omkring 6-7t og er helt ødelagt i ryggen etter å ha hengt over den jævla kassa så lenge, men likevel så fungerer ikke datamaskinen.

Jeg kryper til korset og spør en kompis om hjelp og etter mye fram og tilbake om hvilke komponenter som det kan være feil med spør han om startknappen min fungerer. I løpet av de timene har jeg sjekket mange ganger at startknappen er koblet rett, men nå ber han meg kortslutte de to pinnene med et flatjern fremfor å bruke startknappen. Suksess! Maskinen starter opp og jeg var ganske lettet, men samtidig forbanna på at en sånn liten tullefeil fikk meg til å skru i den maskinen så lenge :wee:

Lenke til kommentar

Jeg har koblet sammen printer og PC, hvor begge har vært påskrudd, utallige ganger siste 20 årene, og det har aldri vært noe problem. Kan ikke fatte hvordan det å koble til en USB- eller parallell-kabel skulle kunne ta livet av utstyr.

Edit: Siden du sier "den klassiske og koblet på en printer til PCen etter at begge to var slått på", så virker det for meg som du mener at dette er noe enhver bør vite at ikke går bra. Jeg på min side kan ikke se noen grunn til at dette skulle ta livet av verken PC eller printer.

Kretsene kan holde forskjellig spenning, da kan slikt skje. Men, merkelig at man griller alt over en usb-kabel som maks har en spenning på 5 volt.

Når du kobler til en 3.5mm jackhead fra fks en forsterker som står på, og til en pc som står på, hva hører du da? Støyen er spenning, og den spenning kan føre til kortslutting om en av enhetene har en feil.

Lenke til kommentar

Max spenning er 5 volt der også, men parallel porter kan jeg uhyre lite om, så skal ikke være bastant på noe som helst når det gjelder dem:) (Hadde en slik printer en gang i tiden selv, men den var uhyre treg, selv til den gang å være ).

Kortslutting kan skje med alt elektronisk utstyr, som regel skyldes det en feil på en enhet.

Lenke til kommentar

USB? Jeg snakker god, gammeldags printerkabel.

Stemmer det, samme var det med gamle SCSI kabler og hvor man hadde terminatorer på endene. Har måtte alt være avslått før man koplet til og fra. Ellers var stor sjanse for at en krets ville ryke.

Ingen direkte feil jeg gjorde, men en produksjonsfeil jeg opplevde en gang som var litt skremmende. Jobba i pcproduksjon for Hattelco for mange mange år siden og da kom det alltid en komponent fra tid til annen som var død eller defekt. Ikke så spennende, men den ene gangen så var det defekt CD-Rom som resulterte i at IDE kabelen begynte å brenne. Så var noen fine kortslutninger her et sted :p

Lenke til kommentar

Skjedde når eg gjekk servicelektronikk, skulle bygge server til å leike med. Spurte læraren min om spacera han sa det va for å bygge opp hovudkorte og eg kunne sette dei i alle dei håla som er der i kabinettet. Faktisk fungerte den serveren heilt fint men eg fjerna dei som ikkje skulle vere der i etterpåklokskap.

Når eg skreiv ditta kom eg på eg bygde maskina heime sammtidigt, satte og alle spacerane på der, fikk mykje blåskjerma. har forsatt rammen og hovudkortet. Veit faktisk ikkje kva som er bugga av dei 2.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Husker kompisen min skulle bygge PC for første gang. Først setter han inn PSUen feil vei, deretter tar han opp en kniv fra skuffa og skal til å skjære bort bluetoothen på hovedkortet haha :D Han trodde det var noe blå deksel som dekket en USB-port, heldigvis fikk jeg stoppet han før han skulle til å drepe pcen sin.

Endret av nicwillu
Lenke til kommentar

Jeg koblet et sett nye PC-høytalere på strømforsyningen til de gamle settet. Problemet var bare at det nye settet ikke skulle ha like mye volt som det gamle. Det startet med en mistenkelig røyklukt, og endte med flammer ut av fronten til høyttalerene.

Endret av Skurupu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...