herzeleid Skrevet 21. juni 2012 Del Skrevet 21. juni 2012 Heisann. en tanke jeg har lurt på. I forsvaret har man ett eget sertifikat for å kjøre MB feltvogn (en vanlig bil, men militær type). Jeg har forstått det dithen at om militærpolitiet kontrollerer og finner at en person ikke har dette, men har vanlig førerkort så vil det ikke kunne få noen konsekvenser i det sivile liv, altså at det i verste fall kan følge refs fra avdelingssjef ol. Jeg har også forstått det slik at vanlig politi aldri vil kontrollere mer enn vanlig førerkort på ett slikt kjøretøy. Spørsmålet mitt blir derfor: Kan det å bli tatt i kontroll av MP, der de finner at du ikke har sertifikat til kjøring av MB, men vanlig sivilt førerkort, få noen sivile konsekvenser, eventuelt noe på rullebladet? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 21. juni 2012 Del Skrevet 21. juni 2012 Spørsmålet mitt blir derfor: Kan det å bli tatt i kontroll av MP, der de finner at du ikke har sertifikat til kjøring av MB, men vanlig sivilt førerkort, få noen sivile konsekvenser, eventuelt noe på rullebladet? Interessant spørsmål, som jeg imidlertid ikke har noe konkret svar på... Husk dog at MB felt ikke er som "en vanlig bil" å regne i sivil sammenheng; den har åtte seter bak (med mindre den har montert radio-rack) og to foran, noe som gjør det til en minibuss. Eneste mulighet for å kjøre denne på klasse B er unntaket i førerkortforskriftens §12-3: Motorvogn/vogntog som betinger førerkort klasse C, CE, C1, C1E, D, DE, D1 eller D1E kan ved bruk i Forsvarets tjeneste føres av militært personell med førerkort klasse B. Forsvaret har ansvar for at det nyttes kvalifiserte førere som har fått opplæring i bruk og stell av vedkommende kjøretøy etter godkjent program. Opplæringsprogram og opplæring skal registreres av Forsvaret. Har du ikke fått slik opplæring, så er jo spørsmålet om du kan straffes for brudd på §12-3, evt. om Forsvaret kan/skal straffes (det står jo "Forsvaret har ansvar for at..."), eller om du skal straffes etter de vanlige sivile regler for å kjøre minibuss uten førerkort for det. Gjelder det en variant (radiovogn, ambulanse, verkstedvogn) av MB med 9 eller færre seter, som lovlig kan kjøres på klasse B, eller du har sivilt D1, kan jeg vanskelig se at sivilt politi kan straffe deg på noen måte. Om MP/Forsvaret kan forfølge saken sivilt er jeg usikker, men noe tvilende, til... Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 21. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2012 Spørsmålet mitt blir derfor: Kan det å bli tatt i kontroll av MP, der de finner at du ikke har sertifikat til kjøring av MB, men vanlig sivilt førerkort, få noen sivile konsekvenser, eventuelt noe på rullebladet? Interessant spørsmål, som jeg imidlertid ikke har noe konkret svar på... Husk dog at MB felt ikke er som "en vanlig bil" å regne i sivil sammenheng; den har åtte seter bak (med mindre den har montert radio-rack) og to foran, noe som gjør det til en minibuss. Eneste mulighet for å kjøre denne på klasse B er unntaket i førerkortforskriftens §12-3: Motorvogn/vogntog som betinger førerkort klasse C, CE, C1, C1E, D, DE, D1 eller D1E kan ved bruk i Forsvarets tjeneste føres av militært personell med førerkort klasse B. Forsvaret har ansvar for at det nyttes kvalifiserte førere som har fått opplæring i bruk og stell av vedkommende kjøretøy etter godkjent program. Opplæringsprogram og opplæring skal registreres av Forsvaret. Har du ikke fått slik opplæring, så er jo spørsmålet om du kan straffes for brudd på §12-3, evt. om Forsvaret kan/skal straffes (det står jo "Forsvaret har ansvar for at..."), eller om du skal straffes etter de vanlige sivile regler for å kjøre minibuss uten førerkort for det. Gjelder det en variant (radiovogn, ambulanse, verkstedvogn) av MB med 9 eller færre seter, som lovlig kan kjøres på klasse B, eller du har sivilt D1, kan jeg vanskelig se at sivilt politi kan straffe deg på noen måte. Om MP/Forsvaret kan forfølge saken sivilt er jeg usikker, men noe tvilende, til... Tror dette kjøretøyet maks har tre klaffseter bak, som det maks kan sitter to på, samt to forran, men ble kjørt med to. alle jeg har snakket med sier at disse kjøretøyene regnes som vanlig bil sivilt og at slike tilfeller ikke kan få sivilt etterspill, men om jeg forstår deg rett så åpner reglene for dette? Hva vil isåfall være en normal straffereaksjon? Vil man kunne miste lappen og få prikk på rullebladet, eller er det isåfall snakk om bot, om det ble sivile følger. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 21. juni 2012 Del Skrevet 21. juni 2012 Som sagt, så er jeg særdeles usikker. Dersom den aktuelle MB'en var registrert med 10 seter (=minibuss), altså alle fire klappsetene bak, så ser jeg for meg (men er altså usikker...) at det kan bli en sivil sak, enten det er sivilt eller militært politi (MP kan og vil anmelde saker til sivilt politi, om det er brudd på sivil lov; de kan også måle sivile biler når de har fartskontroll, og anmelde -men ikke bøtelegge- sivile sjåfører) som tar deg, fordi det er brudd på sivil lov (førerkortforskriften). Om den bare hadde tre klappseter, altså åtte seter totalt, (og vognkortet sier det samme..) og altså ikke er minibuss, så er det bare brudd på Forsvarets interne regler, og det kan jeg ikke se kan straffes på annen måte enn som brudd på §1 i lov om militær disiplinærmyndighet, altså med en eller annen form for refs. Lenke til kommentar
Cardinal Skrevet 22. juni 2012 Del Skrevet 22. juni 2012 (endret) Gjelder det en variant (radiovogn, ambulanse, verkstedvogn) av MB med 9 eller færre seter, som lovlig kan kjøres på klasse B, eller du har sivilt D1, kan jeg vanskelig se at sivilt politi kan straffe deg på noen måte. Om MP/Forsvaret kan forfølge saken sivilt er jeg usikker, men noe tvilende, til... Verksted og ambulansene (stor kasse bak) er normalt registrert med totalvekt på 3600kg i Forsvaret og således skal man ha C1 (uten det militære unntaket du nevner). En del av disse har blitt nedregistrert til 3500kg når de registreres sivilt. Endret 22. juni 2012 av Cardinal 1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 22. juni 2012 Del Skrevet 22. juni 2012 Verksted og ambulansene (stor kasse bak) er normalt registrert med totalvekt på 3600kg i Forsvaret og således skal man ha C1 (uten det militære unntaket du nevner). Takk for info, det visste jeg ikke, at de var såpass tunge.. Husker du noe om egenvekt/nyttelast, bare for å tilfredsstille nysjerrigheten min? Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 22. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2012 Om det skulle vise seg at kjøretøyet var registrert for flere seter, eller Forsvaret skulle velge å følge opp saken, er dette noe man kan få førerkortet inndratt for eller snakker vi om en bot? Ser da bort ifra vektproblematikken Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 Vilkåret for å falle inn under militærunntaket er at bilen kjøres "i Forsvarets tjeneste", altså at du er bemyndiget av dine militære overordnede til å kjøre det aktuelle kjøretøyet. Dersom du ikke har sivilt førerkort i en klasse som dekker bilen må du derfor kjøre "i tjeneste", altså med bemyndigelse fra Forsvaret. Har du ikke det, bryter du vegtrafikkloven/førerkortforskriften. Dette kan få sivile konsekvenser, på lik linje med annen kjøring uten førerkort. At Forsvaret har ansvar betyr at Forsvaret ved bemyndigelse av deg innestår for at du har fått tilstrekkelig opplæring. Har du fått bemyndigelse uten opplæring er det altså Forsvarets problem. 1 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 23. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2012 Noen som vet hva en eventuell sivil straff ville kunne være? Vil det kunne annses som såppas alvorlig at man kan miste lappen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå