Gå til innhold

Lønn på Sjøen

Anbefalte innlegg

Hvis man jobber på sjøen, da skal man jo ha betalt for den tiden man er hjemme, sant?

Hvis man da jobber for eks. 2 uker på Hurtigruten, skal man da ha betalt to uker mens man er hjemme og? Og ikke bare for de 2 ukene man er ombord?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor skulle man få betalt for tiden man ikke er tilgjengelig for arbeidsgiver?

Kan ikke se hvorfor man skal få betalt for å være hjemme...

Når det er sagt, så kan godt 2 uker på sjøen tilsvare en 100% stilling og dermed får man full lønn, men da for de timene man faktisk er på sjøen, ikke hjemme...

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar

Hvorfor skulle man få betalt for tiden man ikke er tilgjengelig for arbeidsgiver?

Når det er sagt, så kan godt 2 uker på sjøen tilsvare en 100% stilling og dermed får man full lønn, men da for de timene man faktisk er på sjøen, ikke hjemme...

Det er normalt slik en turnus fungerer. Ofte jobber man lengre vakter, og har litt mer i lønn for å kompansere for friukene.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883

Jobber på sjøen i 4-4 turnus, og får lønn hver måned. Det vil si, vi tjener opp èn fridag (avspasering) for hver dag vi jobber. Siden vi er på fastlønnsavtale er lønnen den samme enten man er på jobb eller hjemme. Selvfølgelig blir lønnen forskjellig hvis man utfører oppdrag på jobb som utløser tillegg.

Lenke til kommentar

Det er klart man skal ha betalt uansett.

Det er slik at hvis du er ombord for eks i Januar, og har fri hele Februar, (4-4 turnus. Da har du jo selvføgelig like mye betalt i Februar som i Januar.

Lenke til kommentar

Det er fordi det blir snitt-beregnet, for å ha stabil lønn, dvs at du får halve lønna måneden etterpå, ikke at du har betalt for den tiden du er hjemme...

Men ja, lønna kommer jo inn på konto selv om du har fri.

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar

hei hei hei!

Dette kommer veldig an på om det er snakk om en sommerjobb eller en fast stilling. Dersom man jobber fast på hurtigruten, har man lønn og når man er hjemme.

Dette er som meg, jeg går en 4/4 turnus, jeg har betalt både når jeg er på jobb og når jeg er hjemme.

Lenke til kommentar

Får du betalt de 4 ukene du er hjemme eller blir det snittberegnet og at du dermed får utbetalt lønn?

At lønna kommer inn på konto er ikke det samme som at man har fått betalt for det man har gjort den/forrige måned

Jeg jobber også turnus og har veldig varierende antall timer pr måned, men det blir snittberegnet sånn at jeg får samme lønn hver måned. Om man har sommerjobb får man vel betalt time for time, er man da i 4/4 turnus vil man gjerne ikke få lønn den måneden man ikke jobber.

Litt usikker på akkurat hva trådstarter er ute etter, men man før ikke betalt for å være hjemme, men pengene man får inn på konto kan fortsatt være lik hver måned.

Lenke til kommentar

Får du betalt de 4 ukene du er hjemme eller blir det snittberegnet og at du dermed får utbetalt lønn?

At lønna kommer inn på konto er ikke det samme som at man har fått betalt for det man har gjort den/forrige måned

Jeg jobber også turnus og har veldig varierende antall timer pr måned, men det blir snittberegnet sånn at jeg får samme lønn hver måned. Om man har sommerjobb får man vel betalt time for time, er man da i 4/4 turnus vil man gjerne ikke få lønn den måneden man ikke jobber.

Litt usikker på akkurat hva trådstarter er ute etter, men man før ikke betalt for å være hjemme, men pengene man får inn på konto kan fortsatt være lik hver måned.

jeg er og litt usikker på hva trådstarter er ute etter. I min kontrakt står det at jeg ikke har snitt beregnet lønn. Jeg har utbetalte timer når jeg er hjemme også.

Er meget mulig at dette varierer fra arbeidsgiver til arbeidsgiver. Og også departemang

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...