Daniella Skrevet 20. juni 2012 Del Skrevet 20. juni 2012 Min noe påbegynne distre mor fikk en telefon fra en regnskapsfirma som ville inndrive en krav fra en privat bygger. Er dette lov? Jeg trodde man måtte ha et inkassoselskap til slik, og ikke et regnskapkontor...?! Takker for all veiledning... Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 20. juni 2012 Del Skrevet 20. juni 2012 Det du ønsker å se på er Inkassolovens andre kapittel og kanskje resten av loven også. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. juni 2012 Del Skrevet 21. juni 2012 Jeg vil tro et regnskapsfirma kan få bevilling til å drive virksomhet, spesielt regnskapsfirma på ganske små steder må ofte gjøre litt forskjellig for å få hjulene til å gå rundt. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 Det er ikke noen regel mot at et regnskapsfirma bedriver inkassovirksomhet, men virksomheten er avhengig av bevilling. Du kan kontakte Finanstilsynet og forhøre deg om hvorvidt firmaet har bevilling for å bedrive inkassovirksomhet. 1 Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 24. juni 2012 Del Skrevet 24. juni 2012 (endret) En annen mulighet er at regnskapskontoret ikke driver inkassovirksomhet, men kun er leid inn for å ta seg av regnskap inkludert utsending og oppfølgning av regninger for bedriften. I et slikt tilfelle vil regnskapskontoret sende ut både den opprinnelige regningen, og ev. purringer eller varsel om at regningen vil bli sendt til inkassso (inkassovarsel) for bedriften. Kan det være at regnskapskontoret rett og slett valgte å ta en telefon "for å høre om regningen var mottatt" isteden for å sende en formell purring? Ble moren din bedt om å betale den opprinnelige regningen, eller var det snakk om ekstra gebyrer av noe slag? Endret 24. juni 2012 av what_no2000 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå