Gå til innhold

SSB spår én million innvandrere i Norge innen 2025

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så fordi _du_ mener at 7000 er "ingenting" når vi hadde nettoutvandring siden 1700-tallet så tar _jeg_ feil?

Sorry, bub, men dine løgnaktige forsøk på å sverte meg når ikke frem.

:nei:

De tallene jeg ga deg er innvandring. De er ikke nettoinnvandring. Her er nettoinnvandring. Praktisk talt ingenting før 1984. Du tok feil, og burde unnskylde deg.

Nettoinnvandring-2.png

Endret av Camlon
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Vi har hatt sterk innvandring siden 60-tallet. Vi har hatt enorm fremgang siden... 60-tallet.

Gee, seems like a win to me!

Mens du spiser Maos lile røde så var noen herrer på 60-tallet som var på tur i Nederland og funderte på hydrokarboner.

Lenke til kommentar

Og en eksplosjon i kriminalitet og overfallsvoldtekt. Ellers ingen ting.

Jeg tror du vil finne når du ser på statistikkene at "ekslosjonen" i kriminalitet har sammenheng med narkotikastatistikken, snarere enn med innvandringstallene. Faktum er et seksualforbrytelser er de eneste av denne typen forbrytelser som har økt noe de siste 10-12 årene. Økningen i annen kriminalitet kom på 90-tallet, og er ikke blitt verre med de siste 10 årenes innvandring. (Med forbehold.)

Geir :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

I lokalavisen kunne vi lese denne nyheten. Og det fantastiske er jo at selv om de uttrykker bekymring for norsk kunnskapene hos de etnisk norske elevene så synes alle dette er helt fantastisk...

Det er jo så flott å lære om alle mulige kulturer står det i artikkelen...

tVIx7.jpg

Om vi skal tolke mediene her er det åpenbart positivt å være en etnisk minoritet i eget land..

Endret av αкαѕнα
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Om vi skal tolke mediene her er det åpenbart positivt å være en etnisk minoritet i eget land..

Ja, vi har en human og inkluderende kultur. Det er veldig bra.

Forøvrig virket ikke linken uten å være abbonent.

Lenke til kommentar

Blir landet bedre av det, eller går vi mot tyngre tider ?

Den norske kulturen dør ut og nasjonalstoltheten forsvinner. Jeg håper virkelig ikke at dette blir et faktum med tanke på at de nåværende innvandrerne nekter å integrere seg i landet. :hm:

Den norske kulturen utvikler og endrer seg uansett hvor langt ned over ørene man velger å trekke nisselua ... Det er like greit å innse dette, og heller plassere seg selv i førersetet i på fremtidsbilen, fremfor å legge seg i bagasjerommet, fordi man er livredd alt det fremmede som likevel skjer ....

La gå at det er vanskelig å bli integrerte, men har vi som kjenner vår kultur best, også gjort vårt beste i så måte? Hvor mange av skeptikerne er det som våger å sjekke ut hvordan virkeligheten fortoner seg, fremfor å basere seg på annen og tredjehånds-beskrivelser ol.???

Hvor mange har selv bidratt til "harmonisering" ved å være en "god nabo", og oppføre seg på en inkluderende måte overfor nye medmennesker?

For min egen del har jeg hatt mange venner med bakgrunn utenfor Norge, og har ingen problemer med å komme i kontakt med mennesker med en annen etnisitet eller kultur. Tvertimot synes jeg det er veldig interesangt å diskutere saker med folk fra helt andre steder i verden, og interesangt å høre deres synspunkter.

Men jeg tror jeg på mange måter her kan betegnes som skeptiker fordi jeg ikke kan se at utviklingen går riktig vei. Og ja, jeg er faktisk redd for utviklingen, gordi jeg har problemer med å se hvordan denne kan være bærekraftig slik det foregår i dag, og jeg er redd store deler av innvandringen har betraktelig større negative følger enn positive. Jeg opplever dette også som ett problem man ikke tar tilstrekkelig tak i.

En annen sak ved dette som har bekymret meg lenge er fremveksten av ekstremisme som ett biprodukt av dette, og jeg er redd mange finner frem høygaflene og faklene hvis økonomien går dårlig og folk føler maktesløshet. Dette er selvfølgelig ikke kun relatert til innvandring, men jeg tror innvandringsproblematikken langt på vei kan være tungen på vektskålen.

Så vet jeg ikke om du vil kalle dette også fremmedfrykt og nisseluementalitet, eller om du da tenker på andre, men det er i allefall ikke det fremmede jeg frykter, men fremtiden. Så håper jeg naturligvis at frykten min er ubegrunnet og at alt kommer til å bli veldig bra, men jeg er desverre ikke overbevist.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det er naturlig å engste seg for fremtiden - men hvis du spør deg selv om hvilke andre personlige spådommer om fremtiden, har vist seg å gå i oppfyllelse - finner du noen da?

"herzeleid"

Lenke til kommentar

Det er naturlig å engste seg for fremtiden - men hvis du spør deg selv om hvilke andre personlige spådommer om fremtiden, har vist seg å gå i oppfyllelse - finner du noen da?

"herzeleid"

Nå befinner jeg meg tidlig i tyveårene, så spådommer langt frem i tid har jeg sålangt ikke hatt annledning til å se gå i oppfyllelse eller feile totalt. Og jeg håper jo at det jeg frykter aldri blir en realitet, og regner heller ikke med at "worst case" slår inn. Jeg ser ikke for meg noe totalt sammenbrudd eller borgerkrig i overskuelig fremtid, men jeg er redd mye kommer til å endre seg til det verre.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

"herzeleid"

Nå befinner jeg meg tidlig i tyveårene, så spådommer langt frem i tid har jeg sålangt ikke hatt annledning til å se gå i oppfyllelse eller feile totalt. Og jeg håper jo at det jeg frykter aldri blir en realitet, og regner heller ikke med at "worst case" slår inn. Jeg ser ikke for meg noe totalt sammenbrudd eller borgerkrig i overskuelig fremtid, men jeg er redd mye kommer til å endre seg til det verre.

Jeg for min del er ca. dobbelt så gammel som deg (og vel så det ...), og opp gjennom årene har jeg erfart at "alle" engster seg for det ukjente, og det å kanskje måtte endre på tingene (både personlig og teknisk).

Også personlig har man trodd og forventet at ting skulle endre seg til det verre opp gjennom tiden.

Til nå har ingen av spådommene slått til (det vil si, noen har faktisk slått til - men når den utfordringen måtte løses, viste det seg at vi mennesker er veldig flinke på tilpasninger og problemløsninger - og det som fortonte seg "umulig", var langt fra så vanskelig at det gjorde noe særlig vondt)

På slike erfaringer har jeg lært og bruker metoden å, ikke engste meg for fremtiden, og fokusere på det jeg får gjort noe med her og nå. Det er i det daglige at de små detaljene for de større endringer skjer, og hvis man blir med på det uten noen andre følelser enn at dette er ren rutine, blir det ikke en endring, men heller en naturlig utvikling.

Så som å være med på å integrere de nye som flytter til dette landet for å bosette seg. De behandler jeg med minst like mye velvilje og hjelpsomhet som enhver annen, og jeg vet at det virker for dem jeg hjelper (meg selv inkludert).

Så, de som ikke vil eller mener at andre skal stå for integreringsjobben - er bare for meg lik i lasten, og har ingen talerett, før de har gjort sitt beste selv.

:)

Lenke til kommentar

I lokalavisen kunne vi lese denne nyheten. Og det fantastiske er jo at selv om de uttrykker bekymring for norsk kunnskapene hos de etnisk norske elevene så synes alle dette er helt fantastisk...

Det er jo så flott å lære om alle mulige kulturer står det i artikkelen...

tVIx7.jpg

Og hvor mange av innvandrerforeldrene er svenske, danske, islandske, tyske, franske, engelske, tyske, polske, ungarnske, nederlandske, spanske, portugisiske og så videre?

Lenke til kommentar

Også personlig har man trodd og forventet at ting skulle endre seg til det verre opp gjennom tiden.

Til nå har ingen av spådommene slått til (det vil si, noen har faktisk slått til - men når den utfordringen måtte løses, viste det seg at vi mennesker er veldig flinke på tilpasninger og problemløsninger - og det som fortonte seg "umulig", var langt fra så vanskelig at det gjorde noe særlig vondt)

Det er spådommer som har gått riktig vei også

F.eks. her er en korrekt prediskjon fra 1979

http://www.guardian.....fromthearchive

På slike erfaringer har jeg lært og bruker metoden å, ikke engste meg for fremtiden, og fokusere på det jeg får gjort noe med her og nå. Det er i det daglige at de små detaljene for de større endringer skjer, og hvis man blir med på det uten noen andre følelser enn at dette er ren rutine, blir det ikke en endring, men heller en naturlig utvikling.

Det er en naiv holdning. Vi bør ta tak i virkelige problemer. Det at man ikke tok tak i virkelige problemer førte til andre verdenskrig og hellas sin situasjon.

Så, de som ikke vil eller mener at andre skal stå for integreringsjobben - er bare for meg lik i lasten, og har ingen talerett, før de har gjort sitt beste selv.

Hvorfor er det vår jobb å integrere innvandrerene? Når du flytter f.eks. til USA, forventer du at Amerikanerene har en plikt til å hjelpe deg å bli integrert?

Endret av Camlon
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det er spådommer som har gått riktig vei også

F.eks. her er en korrekt prediskjon fra 1979

Ja, den er jeg klar over - og så er det opp til folket, og samarbeidspartnere hvor bra det blir etter hvert.

Så skrev jeg ikke heller at alle spådommer ikke kan gå i oppfyllelse.

Det er en naiv holdning. Vi bør ta tak i virkelige problemer.

Ja, og slik bør det være. Har du hørt om uttrykket; "forsøk å løse problemet på lavest mulig nivå, først"

"Keep it simple.."

Means find a viewpoint that is accurate and simple but also true

"...but not any simpler."

Means don't analyze too much or imagine you see something simpler when there isn't anything.

In general you can assume that the simpler answer is always better.

Det jeg synes er litt av trenden i dag, er at vi sitter på nett og later som vi er professorer/politikere/ideologer "hele bunten", og serverer luftige teorier, fremfor å være naive - og gjøre noe med det vi virkelig har av muligheter ved bruk av evner og egenskaper i de små daglige rutinene våre.

Når du flytter f.eks. til USA, forventer du at Amerikanerene har en plikt til å hjelpe deg å bli integrert?

Ja, og det rekker for meg at man er verdifull nok for hvermansen i USA hvis man drar sin del av lasset. Så for meg er det også nok hvis våre innvandrer gjør sitt beste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...