Gå til innhold

SSB spår én million innvandrere i Norge innen 2025

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

Blir landet bedre av det, eller går vi mot tyngre tider ?

Den norske kulturen dør ut og nasjonalstoltheten forsvinner. Jeg håper virkelig ikke at dette blir et faktum med tanke på at de nåværende innvandrerne nekter å integrere seg i landet. :hm:

Den norske kulturen utvikler og endrer seg uansett hvor langt ned over ørene man velger å trekke nisselua ... Det er like greit å innse dette, og heller plassere seg selv i førersetet i på fremtidsbilen, fremfor å legge seg i bagasjerommet, fordi man er livredd alt det fremmede som likevel skjer ....

La gå at det er vanskelig å bli integrerte, men har vi som kjenner vår kultur best, også gjort vårt beste i så måte? Hvor mange av skeptikerne er det som våger å sjekke ut hvordan virkeligheten fortoner seg, fremfor å basere seg på annen og tredjehånds-beskrivelser ol.???

Hvor mange har selv bidratt til "harmonisering" ved å være en "god nabo", og oppføre seg på en inkluderende måte overfor nye medmennesker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den norske kulturen utvikler og endrer seg uansett hvor langt ned over ørene man velger å trekke nisselua ... Det er like greit å innse dette, og heller plassere seg selv i førersetet i på fremtidsbilen, fremfor å legge seg i bagasjerommet, fordi man er livredd alt det fremmede som likevel skjer ....

Men... forandring er så skremmende! ;)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Men... forandring er så skremmende! ;)

Ja, og man kan si at når vettet og visdommen ikke strekker til i teorien (for det å gå ut og sjekke virkeligheten, nei det blir veldig nifst ...), er veien tilbake til hulen vi bodde i for noen tusen år siden, det absolutt "tryggeste" vi vet

Lenke til kommentar

Det er vi gamlinger som skal synes det er skremmende, ikke dere unge. Det er i mine øyne det mest skremmende i denne saken, at så mange ungdommer står fremst i de reaksjonære rekker. Nå visste vi vel at det ville komme en reaksjon på Woodstock-generasjonen, men at det var barnebarna som skulle stå for den var uventet. Den hoppet vel over en generasjon fordi deres "protest" var å gå med rosa Bik Bok trøyer og leggvarmere.

Geir :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, og man kan si at når vettet og visdommen ikke strekker til i teorien (for det å gå ut og sjekke virkeligheten, nei det blir veldig nifst ...), er veien tilbake til hulen vi bodde i for noen tusen år siden, det absolutt "tryggeste" vi vet

Forandring er ikke alltid positivt og dersom vi tar utgangspunkt i kulturen til individer fra diverse fattige land så er det definitivt ikke positivt med tanke på vår egen kultur - den kan bli negativt påvirket av andre kulturer. :hm:

Det er vi gamlinger som skal synes det er skremmende, ikke dere unge. Det er i mine øyne det mest skremmende i denne saken, at så mange ungdommer står fremst i de reaksjonære rekker. Nå visste vi vel at det ville komme en reaksjon på Woodstock-generasjonen, men at det var barnebarna som skulle stå for den var uventet. Den hoppet vel over en generasjon fordi deres "protest" var å gå med rosa Bik Bok trøyer og leggvarmere.

:)

Endret av Symmetrical
  • Liker 1
Lenke til kommentar

La gå at det er vanskelig å bli integrerte, men har vi som kjenner vår kultur best, også gjort vårt beste i så måte? Hvor mange av skeptikerne er det som våger å sjekke ut hvordan virkeligheten fortoner seg, fremfor å basere seg på annen og tredjehånds-beskrivelser ol.???

En ting jeg lurte på....

Hvordan blir norsk kultur "ødelagt" dersom de ikke integreres?

Lever de ikke da på siden av kulturen og skaper dette fantastiske mangfoldet dere søker... ?

Og hva innebærer egentlig "å være" integrert bortsett fra at man må slutte å være seg selv og tre inn i en rolle som liksom norsk...?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

En ting jeg lurte på....

Lever de ikke da på siden av kulturen og skaper dette fantastiske mangfoldet dere søker... ?

Mangfold virker best i samme fold.

Men hvis du kan bevise at samfunnet virker best med subkulturer, er det bare å argumentere i vei!

Og hva innebærer egentlig "å være" integrert bortsett fra at man må slutte å være seg selv og tre inn i en rolle som liksom norsk...?

"slutte å være seg selv" - du må gjerne forsøke å utdype denne!?

Å bli integrert, eller føle seg integrert - kan eksempelvis sammenlignes med å lære seg ett nytt språk. Jeg for min del bruker engelsk som hjelpespråk - jeg beholder hjelpespråket helt frem tii jeg klare å tenke/føle på det nye språket - og kan dermed kutte ut hjelpespråket. Ellers har jeg erfart at det handler om å se og vurdere fra der du befinner deg, og ikke gå omveien via der du har dine røtter.

Håper det ble litt forståelig ... ;)

Lenke til kommentar

Integrering != assimilering

nettopp, og det betyr jo i bunn og grunn at de som minoritet må gi avkall på sin etniske identitet, til fordel for vår... Er ikke det "rasisme" satt i system så vet ikke jeg..

Vel i noens "etniske identiet" innebærer at det er greit å voldta norske kvinner, rane folk på gata, og utbrede Islam/Sharia i Norge med alt som følger, så kan deres "etniske identitet" kan dra til helvete. Vi har ikke bedt om de komme hit, det er deres valg, og de må ta konsekvensene av det.

De må akseptere norsk kultur og holdninger, ikke omvendt.

Endret av MrLG
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Integrering hender ganske snart ellers blir det store problemer. Assimilering hender etter flere generasjoner. Jeg er annen generasjon innvandrer og har mer kjærlighet for norsk kultur og språk enn bestefars kultur fordi jeg kjente ikke noe annet når jeg var liten enn amerikansk kultur

Jeg savner aldri min bestefars kultur og ikke vet mye om det. Det er ingen "konflikt" jeg eller mine venner kjenner fordi vi er helt assimilert min bestefar var aldri helt assimilert men det var min far og alle generasjoner etter. Slik er det i det fleste tilfeller blant innvandrer barn i USA uavbhengig av kulturen, noe bare tar litt lengste enn andre

Lenke til kommentar

En ting jeg lurte på....

Nå er jeg som kjent ikke kulturrelativist, men her er noen betraktninger:

Norsk kultur blir ikke ødelagt av mangel på integrering. Det er et skremmebilde på siden av realitetene.

Man kunne selvsagt rent teoretisk tenke seg at alle innvandrere var fra samme kultur og ble i så stort og absolutt flertall i samfunnet at deres kultur overtok som samfunnets primære kultur, og videre at disse innvandrerne forlangte at denne kulturen skulle være eksklusiv, altså at den norske kulturen måtte vike og at vi nordmenn måtte assimileres.

Men det scenarioet er høyst usannsynlig, og basert på "conquest by numbers"-scenarier.

Jo, om de ikke integreres så får vi mangfold. Det i seg selv synes jeg er greit. Men aller helst ser jeg jo at kulturene etterhvert lærer av hverandre. Det betyr ikke at den ene eller andre kulturen skal assimileres, men at i brytningen mellom dem oppstår over tid en union som er summen av de gode sider ved hver. I mellomtiden er det greit om de kan plukke litt av hverandres gode sider, og innse problemet med de negative.

Men vi har en annen problemstilling enn den kulturelle: Det er at samfunnet skal fungere. Da må visse felles normer eksistere i befolkningen som kollektiv. Ikke hos alle mennesker, vi dør ikke av at noen er anderledes, men flertallet må være noenlunde på linje. (Gitt at vi vil opprettholde kollektivet. Det er tema for en annen tråd.) Om noen faller utenfor og danner subkulturer er dog ikke noe problem, så lenge disse subkulturene ikke truer andre menneskers eksistensberettigelse.

Vi lever godt med at noen kjører bil mens andre sykler, så lenge de er enige om trafikkreglene. Om jeg bor i blokk (det gjør jeg ikke), er ateist, og min ene nabo i oppgangen er kristen og den andre muslim så er det helt greit så lenge vi kan enes om husfreden.

Integrering er å kunne fungere i det norske samfunnet. Det krever at man aksepterer hovedpunktene i lovverk og moralsyn, og det blir uendelig mye lettere om man snakker samme språk på felles arenaer. Men utover det kan etniske grupper stort sett gjøre hva de vil.

Så finnes det noen konfliktsoner. Spørsmålet om omskjæring er et slikt. Er det kultur eller lemlesting? Der mener jo jeg at man skal ha få absolutter, men at de får man har skal være absolutte. Lemlestelse er ikke akseptabelt, selv om man kaller det kultur. Men om voksne mennsker(!) vil gå med burka eller i bikini så får det være deres valg. Jeg har mine synspunkter på det, og vil sloss for at de velger bort burkaen, men det er ikke strengt nødvendig for at de skal være integrert, så lenge de snakker norsk i møte med nordmenn, og lar sine barn omgås med norske barn.

nettopp, og det betyr jo i bunn og grunn at de som minoritet må gi avkall på sin etniske identitet, til fordel for vår... Er ikke det "rasisme" satt i system så vet ikke jeg..

Nei, hvorfor det? Minoritetene, enten de er pakistanere eller samer kan da beholde sin etniske identitet og kultur så mye de vil. Det de er derimot må, er å akseptere felles lover. Jeg bryr meg ikke om hva slags bil naboen fra England kjører, så lenge vi er enig om å kjøre på høyre siden av veien. Det er integrering. At vi er uenige om hvordan vi steker bacon er ikke noe problem. Hadde jeg villet tvinge ham til å kremere baconet så hadde det vært assimilering. Men det ser jeg ingen grunn til.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Slike scenarier får vi når man får en stor gruppe av mennesker som føler seg på randen av filleproletariatet, og som mener at det er ufortjent og behøver noen å la det gå ut over. Da står innvandrere lagelig til for hogg.

De samme synspunktene ser man hevdet i den norske debatten, men vi har ikke noe vesentlig arbeidsløshet eller andre faktorer som skaper disse utgruppene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...