Gå til innhold

Kjøpe oljemaleri på døra?

Anbefalte innlegg

I dag ringte det på en fyr fra Israel som solgte oljemalerier malt av kunststudenter rundt omkring i verden. Han sa han reiste rundt i forskjellige europeiske byer, og skulle være to uker i Bergen.

Fyren viste meg noen imponerende malerier, og da jeg skal flytte ut i august og kunne trengt litt kunst, tenkte jeg å høre litt mer hva det gikk i. Maleriene var ca A3-størrelser, og han solgte dem for mellom 700 og 900 kr - alt ettersom hvor mange lag med olje som var brukt.

Er det noen som har vært borti lignende personer før og som vet hva dette er for noe? Er det uærlige typer ute og går, eller kan jeg faktisk stole på ham? Bildene var absolutt imponerende, men jeg vet ikke om det er billig eller ikke med hakket under tusenlappen for slike type malerier. Noen med erfaring?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Malerier går fra alt fra 30kr til fler millioner, det er veldig vanskelig for oss uten å i det heletatt se bildet annslå en takst.

Dog, når det er sagt.

Det viktigste er at du syns det er verd pengene.

800kr er ikke så mye for et bilde, finnes mye stygt til langt over den prisen (dog finnes det mye fint til under den prisen også).

Så, basert på hva du sier er det umulig for oss å annslå en verdi.

Svindel er det uansett ikke med mindre det er kopier.

Lenke til kommentar

Han sa ingenting om at det liksom skulle være store malere, bare at det var kunststudenter fra bl.a. Argentina og Israel som lagde bilder. Selvsagt er det umulig å si pris når man ikke vet noe om maleriet, hovedgrunnen til at jeg lagde tråden var for å sjekke om andre har hatt lignende erfaringer med slike personer, og hva det kan være vanlig å betale for et oljemaleri som ikke er malt av noen kjent kunstner, liksom. Jeg har absolutt null og niks peiling på kunst selv. La oss si, om naboen din hadde holdt utstilling, eller du hadde sett en fyr på gata som solgte malerier, hvor mye kunne de tatt for noe slikt?

Endret av Sir Sanchez
Lenke til kommentar

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Advarer-mot-kunstsvindel-1929174.html#.T-IggvWiBfA

Her er det altfor mye som stemmer til at jeg tror det er et sammentreff. Historien og framgangsmåten er prikk lik, og beksrivelsen stemmer utifra hva jeg husker. I tillegg kjenner jeg igjen temaet i bildet av de syklende barna.

Tror heller det blir en telefon til politiet, jeg. Han skulle nok ikke gitt meg nummeret sitt. :nei2:

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se hvordan dette skal være svindel.

Reffererer til artikkel

Bildene er trolig produsert i Kina, og har neppe noen særlig stor verdi.

Vel, om et bilde er laget i kina gjør det ikke nødvendigvis til et dårligere bilde, det gjør det heller ikke til svindel. Jeg kan ikke lese at kvinnen her opplyste om hvilken lokasjon dem var laget i.

At noe ikke har en stor verdi gjør det heller ikke til svindel.

Poenget er egentlig: Om det er en kjent eller ukjent kunstner bør ikke ha så mye å si med mindre du skal videreselge, det viktigste er at det er fint.

Ville heller hatt et fint bilde av en ukjent kunstner på veggen en et stygt bilde av en kjent kunstner på veggen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Les min lenke du. :)

Om kunstneren er kjent eller ikke, driter jeg vel i. Som sagt, vil jeg bare ha maleri som jeg personlig syns er fine. Problemet oppstår når noen prøver å selge meg et maleri for 700-900 kr som opprinnelig er verdt 17 dollar.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

VI har kjøpt 5 malerier ifra art 4 you folka. Det ble dyrt. men om det er laget i Kina eller ikke driter jeg i. Det er ordentlig oljemaleri.

Husk også at etter at denne såkalte bedrageren har solgt maleriene kommer det en jente 2 uker etterpå som selger rammer og setter bildene inn i rammer. Det er ikke billig. Men det er dyrt i Norge uansett.

Jeg solgte 2 av bildene på finn for over 2500,-

Lenke til kommentar

Bedrageri er ulovlig i Norge, og kan straffes, jo.

Men det er ikke nødvendigvis bedrageri å selge noe dyrt.

Om selger sier "disse er verdt over 5k, men eg må selge de fort", mens de realiteten er verdt rundt hundrelappen, så er det svindel.

Om selger sier "disse koster 5k", og du tenker at det var et pent bilde, så er det ikke svindel selv om du finner ut at det bare kostet 100 kr å lage det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Les min lenke du. :)

Om kunstneren er kjent eller ikke, driter jeg vel i. Som sagt, vil jeg bare ha maleri som jeg personlig syns er fine. Problemet oppstår når noen prøver å selge meg et maleri for 700-900 kr som opprinnelig er verdt 17 dollar.

I china eller Israel finnes fine malerier som koster 17 dollar men verdt tusen hundred lap kroner hvis kunstneren var i norge eller i usa og fikk støttet av markedsføring og riktig evaluering. Endret av linnshop.no
Lenke til kommentar

Å selge ting uforholdsmessig dyrt er ulovlig og straffbart, i hvert fall så vidt jeg kan forstå av loven.

§ 295. For åger straffes den som ved rettshandel utnytter noens nød, lettsinn, uforstand eller avhengighetsforhold til å oppnå eller betinge et vederlag, som etter de foreliggende omstendigheter står i et påtakelig misforhold til det som ytes, eller som medvirker hertil.

Det samme gjelder den som, etter å ha ervervet et krav som utspringer av rettshandelen med kjennskap til dennes beskaffenhet, gjør kravet gjeldende eller overdrar det til en annen, eller som medvirker hertil.

Endret ved lov 11 mai 1951 nr. 2.

§ 296. Åger straffes med bøter eller med fengsel inntil 2 år eller med begge deler.

Når handlingen er begått sedvanemessig eller det ellers foreligger særdeles skjerpende omstendigheter, kan det idømmes fengsel inntil 5 år og i forbindelse med fengselsstraffen bøter.

http://www.lovdata.no/all/hl-19020522-010.html#map033

Men hvis man har fått et bilde man synes er fint til en pris man kan leve med, er det vel greit nok. Politiet vil trolig også mene de har viktigere ting å gjøre enn å bekjempe slike førsteverdensproblemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...