oizann Skrevet 20. juni 2012 Del Skrevet 20. juni 2012 Snakket med sjefen forrige uke,spurte da etter feriepenger. Skulle se om han klarte og utbetale dette denne mnd.. Ringer på nytt idag,får da beskjed om at vi får lønn 11mnd så feriepenger 1mnd..når vi evt tar ferie...Noe han forøvrig mener vi ikke må ta.. Men hvordan stiller dette seg?jeg hadde regnet med feriepenger nå..I kontrakten min står det at jeg har fastlønn 38500 i mnd. 462000.- i året..Blir ikke dette feil da??? Nå er jeg forøvrig i pappapermisjon,så han betaler ikke lønn til meg,det kommer fra NAV.. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 20. juni 2012 Del Skrevet 20. juni 2012 Dette må vel være en liten bedrift? Og har dere ikke avtalt når dere skal ha ferie allerede? Lenke til kommentar
oizann Skrevet 20. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2012 Dette må vel være en liten bedrift? Og har dere ikke avtalt når dere skal ha ferie allerede? 10 ansatte.Ikke avtalt noen ferie enda.Da jeg har pappapermisjon i 10 uker nå.. Men blir vel en liten ferie til høsten. Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 20. juni 2012 Del Skrevet 20. juni 2012 I utgangspunktet skal feriepenger utbetales istedenfor lønn når man tar ferie. Mange får likevel utbetalt feriepengene i mai/juni og får vanlig lønn når de har ferie. Dersom du ikke har en arbeidsavtale, evt. en tariffavtale som sier at feriepengene skal utbetales nå, så har sjefen din helt rett i at han ikke trenger å betale dem ut før du tar ferie. 1 Lenke til kommentar
oizann Skrevet 20. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2012 I utgangspunktet skal feriepenger utbetales istedenfor lønn når man tar ferie. Mange får likevel utbetalt feriepengene i mai/juni og får vanlig lønn når de har ferie. Dersom du ikke har en arbeidsavtale, evt. en tariffavtale som sier at feriepengene skal utbetales nå, så har sjefen din helt rett i at han ikke trenger å betale dem ut før du tar ferie. Så dersom jeg gjør som han mener og aldri tar ferie,så skal jeg heller ikke ha feriepenger? Å hvordan kan det bli riktig med 11mnd lønn + feriepenger når kontrakten sier tot årslønn minst 462000..? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 20. juni 2012 Del Skrevet 20. juni 2012 http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78188 Du har plikt til å avvikle ferie, før eller senere Arb.giver har også plikt til å påse at ferien blir avviklet. (dog unntak finns) 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. juni 2012 Del Skrevet 21. juni 2012 Jarmo: Dersom man slutter i firmaet er det ikke gitt at man får tatt ut ferie mens man fortsatt jobber i firmaet. Da skal man (selvfølgelig) ha utbetalt feriepengene ved arbeidsforholdets slutt. 1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 21. juni 2012 Del Skrevet 21. juni 2012 Å hvordan kan det bli riktig med 11mnd lønn + feriepenger når kontrakten sier tot årslønn minst 462000..? Hvordan kan det bli feil? Feriepengene, enten det er 10,2% for fire uker, eller 12% for fem, utgjør litt over en månedslønn, og 11*38.500 + 1* 38.500+ = 462.000. (og feriepengene er en del av årslønna, ikke noe som kommer i tillegg...) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå