Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Ufullstendig installasjon av windows, finner ikke HDD

Anbefalte innlegg

Ok, så jeg har kjøpt en ny PC fra dustin som jeg bygde selv i går. Selvfølgelig var dvd-brennern jeg hadde for gammel slik at jeg ikke hadde noen mulighet for å installere saker og ting fra cd. Jeg satt dermed opp en ekstern harddisk med windows 7, og bootet windows fra denne.

Installasjonen så ut til å gå helt fint, men mens den var i ferd med å gjøre seg ferdig, skrudde PC-en seg av og på helt tilfeldig. Dette var ikke en slik reset som skal skje under installasjon av windows, fordi den sendte meg rett tilbake til skjermen der man må trykke på f1 for å komme til bios. Dermed måtte jeg sette i gang en ny installasjon. Nå var det plutselig et ekstra alternativ å velge mellom når jeg skulle velge disk å installere på - synes dette var litt rart, men ignorerte det. Installerte på SSD-disken, og denne gangen gikk det plettfritt. Problemet er bare at på min datamaskin vises ikke HDD, og jeg kan ikke finne noe spor av den inni windows. Det virker som om den eneste aktive disken er SSD der windows er installert.

I bios er begge diskene detected, så synes dette var litt rart. Kunne også velge mellom begge diskene når jeg skulle installere windows.

I tillegg er det kanskje verdt å nevne at jeg installerte begge gangene på SSD-disken. På "Datamaskin" er det kun en Lokal disk (C:), HDD er altså ikke listet her i det hele tatt og kan ikke brukes. I lokal disk C er 27,8GB plass tatt opp. Det finnes en mappe der som heter windows.old, som jeg tror er den feilede installasjonen, men jeg vet ikke.

Er det noen som kan tenke seg hva jeg har gjort feil, eller hva som er feilen her?

Det har muligens noe med partisjoner å gjøre, noe jeg har veldig liten peiling på. Sist gang jeg gjorde dette gikk alt plettfritt. Får en ny dvd-brenner i morgen i posten, og tenker å gjøre alt fra bunnen av, nå med tilgang på drivere osv på cd. Er det noe spesielt jeg burde gjøre med disken før dette?

I enhetsbehandling finner jeg imidlertid HDD, så er nok jeg som har gjort noe feil her :p Mer bekymringsverdig er kanskje at den allerede to ganger har skrudd seg av og så på igjen helt random..

Specs:

HDD - SEAGATE BARRACUDA 2TB 7200RPM SATA/600 64MB

SSD - SAMSUNG 830 SERIES 128GB SSD SATA/600 MLC

PSU - OCZ ZT SERIES 650 WATT POWER SUPPLY MODULAR

CPU - INTEL CORE I5 3570K 3.4GHZ 6MB S-1155 IVY

RAM - CORSAIR 8GB DDR3 VENGEANCE LP PC3-12800 1600MHZ CL9 (2X4GB)

GPU - ASUS GEFORCE GTX 670 2GB PCI-E DVI/HDMI/DP

Hovedkort - ASUS P8Z77-V PRO Z77 S-1155 ATX IVY

Endret av verybadname
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva mener du egentlig med å installere W7 fra HDD? Hadde du en eldre windows fra før på denne HDD'en din og installerte over denne?

Har du sett i diskbehandling om du finner HDD'en din der?

Jeg installerte W7 fra en ekstern harddisk.

HDD'en er i diskbehandling, så jeg må nok bare lese meg opp på diskbehandling gitt, som Hårek sier :p Eneste jeg er bekymret for er at PC'n skrur seg av og så på igjen på tilsynelatende tilfeldige tidspunkter, men jeg får heller se om det problemet fortsatt er der når jeg har fått installert alt på ordentlig måte, og heller lage en separat tråd på et senere tidspunkt.

Lenke til kommentar

SATA diskene som ikke støttes av standard Windows installasjonsprogram kan være vanskelige å sette opp. Har du forsøkt å kople disken til en annen PC og så initialisert og formatert den via diskbehandlingsprogrammet? (du finner det under administrative verktøy under kontrollpanelet).

Dette har jeg ikke prøvd nei, får prøve det hvis det ikke lar seg gjøre på annet vis.

Lenke til kommentar

SATA diskene som ikke støttes av standard Windows installasjonsprogram kan være vanskelige å sette opp. Har du forsøkt å kople disken til en annen PC og så initialisert og formatert den via diskbehandlingsprogrammet? (du finner det under administrative verktøy under kontrollpanelet).

Dette har jeg ikke prøvd nei, får prøve det hvis det ikke lar seg gjøre på annet vis.

Tror nok det er SATA driverne og manglende initialiseringen av disken som gjør at du plages. Når Windows installasjonsfilen ikke finner noen disk så kan det meget godt hende at den forsøker å installere Windows 7 på en USB-minnebrikke eller på en RAM brikke. Det går til et viss punkt og så vil installasjonen bråstoppe.

Lenke til kommentar

ham mente da sikkert en minnepinne eller minnekort. windows kan IKKE innstalleres på ram brikke, og rambrikker dukker heller aldri opp i boot som lagringsenhet.

som nevnt tidligere her. finn disk behandler under administrativ tools og initsier og formater disken din der.

Dukker den ikke opp der så må du sjekke hvilken sata port den er koblet til, og i device mangager om den er innstallert der med driver eller om den har gult utropstegn på diskkontrolleren.

Endret av dopus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...