Bjornene Skrevet 20. juni 2012 Del Skrevet 20. juni 2012 Hei, kan noen svare på dette? jeg har sagt opp min jobb og har ikke brukt opp alle feriedagene mine. Oppsigelsestiden min varer ut august 2012. Ifølge min tarriffavtale (oljeserviceavtalen) kan har jeg ti uker fri inklusive ferie pr. år. Før jeg sa opp hadde jeg brukt opp 22 feriedager. Nå har jeg altså sagt opp, og arbeidsgiver sier følgende: "ved oppsigelse vil du kunne avvikle ferien som er avtalt før oppsigelse. Videre ferie utover dette har ikke vi mulighet til å innfri. Fristen for å søke om ferie er over, og koordineringen av ferie er viktig for å sikre kontinuiteten i driften." videre kan jeg si at jeg allerede har blitt trekt en månedslønn og fått utbetalt feriepenger, dersom det skulle ha betydning. Takk Hei, kan noen svare på dette? jeg har sagt opp min jobb og har ikke brukt opp alle feriedagene mine. Oppsigelsestiden min varer ut august 2012. Ifølge min tarriffavtale (oljeserviceavtalen) kan har jeg ti uker fri inklusive ferie pr. år. Før jeg sa opp hadde jeg brukt opp 22 feriedager. Nå har jeg altså sagt opp, og arbeidsgiver sier følgende: "ved oppsigelse vil du kunne avvikle ferien som er avtalt før oppsigelse. Videre ferie utover dette har ikke vi mulighet til å innfri. Fristen for å søke om ferie er over, og koordineringen av ferie er viktig for å sikre kontinuiteten i driften." videre kan jeg si at jeg allerede har blitt trekt en månedslønn og fått utbetalt feriepenger, dersom det skulle ha betydning. Takk Glemte å si at jeg ønsker å ta ut resterende feriedager. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 20. juni 2012 Del Skrevet 20. juni 2012 § 7. Tiden for ferie (1) (Hovedferien) Arbeidstaker kan kreve at hovedferie som omfatter 18 virkedager gis i hovedferieperioden 1 juni – 30 september. Dette gjelder likevel ikke for arbeidstaker som tiltrer etter 15 august i ferieåret. Ferie som er fastsatt til tiden 1 juni – 30 september, og som utsettes i medhold av § 9, kan ikke kreves avviklet på et senere tidspunkt i denne perioden. Arbeidstaker som har avviklet permisjonstid med foreldrepenger etter folketrygdloven §§ 14-1 til 14-15, i hele hovedferieperioden, kan motsette seg å avvikle hovedferien innen ferieårets utløp. (2) (Restferien) Arbeidstaker kan kreve at restferien (7 virkedager) gis samlet innenfor ferieåret. (3) (Forskuddsferie og overføring av feriedager) Det kan inngås skriftlig avtale om avvikling av forskuddsferie på inntil 12 virkedager og overføring av inntil 12 virkedager ferie til det påfølgende ferieår. Forskuddsferie og overføring av ferie ut over dette kan ikke avtales. Ferie som i strid med lovens bestemmelser ikke er avviklet ved ferieårets utløp skal overføres til det påfølgende ferieår. Dersom manglende ferieavvikling skyldes forhold som nevnt i § 9 nr. 1 og 2 gjelder likevel bestemmelsen i § 11 nr. 2 annet ledd. Hvis manglende ferieavvikling skyldes arbeidsgiver kan arbeidstaker i tillegg til overføring kreve erstatning etter § 14. (4) (Fravikelighet) Reglene i denne paragraf om tiden for ferie innen ferieåret kan fravikes ved tariffavtale eller annen avtale. Endret ved lover 22 jan 1993 nr. 25, 28 feb 1997 nr. 19 (ikr. 1 mai 1997), 5 des 2008 nr. 82 (ikr. 1 jan 2009 iflg. res. 5 des 2008 nr. 1284). § 8. Ferieavvikling i oppsigelsestid (1) (Oppsigelse fra arbeidsgiver) Arbeidsgiver kan ikke uten arbeidstakers samtykke legge ferie til tid hvor oppsigelsesfristen løper etter oppsigelse fra arbeidsgiver, med mindre oppsigelsesfristen er 3 måneder eller lengre. Arbeidstaker kan motsette seg at allerede fastsatt ferie avvikles i slike tidsrom før fratreden (2) (Oppsigelse fra arbeidstaker) På de vilkår som følger av §§ 6 og 7 kan ferie fastsettes og avvikles i tiden etter arbeidstakers oppsigelse. (3) (Endring av tiden for fastsatt ferie) Tiden for fastsatt ferie kan ikke uten arbeidstakers samtykke endres på grunn av oppsigelse, med mindre vilkårene i § 6 nr. 3 er oppfylt. (4) (Rett til å kreve ferie lagt til oppsigelsestid) Arbeidstaker kan kreve at ferie avvikles før oppsigelsesfristens utløp, hvis det etter dette tidspunkt ikke er tid til å avvikle ferie innenfor hovedferieperioden eller ferieåret, jf § 7 nr. 1 og 2. Arbeidstaker som selv sier opp sin stilling etter 15 august, kan likevel ikke kreve at ferie legges til tiden før 30 september. (5) (Fravikelighet) Reglene i denne paragraf kan ikke ved avtale fravikes til skade for arbeidstaker før oppsigelse har funnet sted Kort og godt har du krav på ferie mellom 1. Juni og 30. September slik jeg kan tolke det, underforstått at du ikke allerede har tatt dine 18 virkedager etter 1. Juni. Dog avhenger dette av tariffavtalen du har. Den vet jeg ingen ting om. Snakk med fagforeningen du er med i. De hjelper deg med slikt. En annen ting du bør spørre deg om er hvorvidt dette er en kamp som er verdt å ta mtp. referanser osv. for videre arbeid. Men tolker jeg deg riktig har du allerede blitt trekt 10 uker lønn. Det er ikke rett! Ingen skal jobbe gratis. Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet 20. juni 2012 Del Skrevet 20. juni 2012 Har du blitt trekt for ferie du ikke har tatt (eller skal ta ut) så har du i det minste krav å få dem tilbakebetalt. Lenke til kommentar
Bjornene Skrevet 20. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2012 Takker for svar, en oppklarende opplysning, jeg har blitt trekt i lønn for fem uker ferie. De resterende fem er lønnet ferie som vi selv kan disponere. Lenke til kommentar
Bjornene Skrevet 20. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2012 Jeg ble ansatt august 2011 dersom det skulle ha noen betydning. Lenke til kommentar
svante Skrevet 21. juni 2012 Del Skrevet 21. juni 2012 Litt usikker på hva du egentlig lurer på, men et par momenter kan jeg i alle fall svare på. Arbeidsgiver er i sin fulle rett til å nekte deg å ta ut mer ferie. Dersom du er trukket for full ferie vil du få tilbakebetalt det du er trukket for ferie som ikke er blitt avvikltet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå