Tunky Skrevet 20. juni 2012 Del Skrevet 20. juni 2012 Heisann! Jeg har alltid vært fascinert av Kina. Kulturen, språket, alle menneskene osv. Jeg har derfor lyst å realisere en drøm om å reise dit og være der en stund. Men jeg har jo alltid noen spørsmål om det praktiske. - Kina og Norge er ikke akkurat bestevenner for tida - men dette har ikke noe å si for privatpersoner? Dette gjelder vel stort sett for "statene" og viktige personer? - Hvilken organisasjon er anbefalt å reise med? Jeg vil gjøre noe nyttig mens jeg er der, arbeide frivillig eller lignende. Da får man også kost og losji og alt det der, så man har mindre å tenke på. Har sett på Projects Abroad, noen erfaringer med denne organisasjonen? Jeg syns ikke prisene her var gale i det hele tatt. 4200 for 3 måneder inkl. et 60 timers språkkurs, reise, kost og losji. Andre ting å tenke på? Dette blir nok ikke før våren 2014, men det er jo bra å begynne tidlig. Lenke til kommentar
Uncle Scrooge Skrevet 20. juni 2012 Del Skrevet 20. juni 2012 - Kina og Norge er ikke akkurat bestevenner for tida - men dette har ikke noe å si for privatpersoner? Dette gjelder vel stort sett for "statene" og viktige personer? Litt mer stress å få visum (må ha invitasjon), men du kommer ikke til å merke noe til det når du er der. Kinesere flest har nok ikke hørt om at han fikk fredsprisen (staten styrer alt av media og blokkerer alle nettsider de ikke liker). Lenke til kommentar
Izor Skrevet 27. juni 2012 Del Skrevet 27. juni 2012 (endret) Hei Jeg er for øyeblikket i Kina i gjennom project-abroad, og jeg er stor fornøyd med opplegget. Ett par ting du bør være obs på er likevel; det stemmer at vi for kost og losji her nede, leiligheten jeg bor i har jeg ingenting å utsette på. Men "kosten" består av en månedslønn på 1500 yuan, ca 1500 nok. Dette skal i utgangspunktet holde for en månede. Problemet er at for å få dette til å gå opp må du belage deg på å spise mye ris og nudler, og generelt kinesisk mat. Belag deg derfor på at det kommer til å gå mer penger den det du for av P-A. Jeg har ikke hatt noe problem med å være Norsk, her nede og som det han før meg peker på så vet ikke mannen i gata hvem denne fredsprisvinneren er. Visumsøknaden gikk også som smurt, så det burde ikke bli noe problem. Vis du har lyst til se kina er project-abroad kanskje ikke tingen for deg med tanke på at du må belage deg på å dukke opp på praksis plassen din man-fredag. Så du vil bare ha mulighet til å reise i helgene, pluss 2 uker etter utplasseringen din hvis du velger 3 måneder. Alt i alt mener jeg at P-A har fått til et bra konsept og vis du har lyst til å jobbe som frivillig ett eller annet sted vil jeg anbefale dem. jeg vil bare på peke at du må regne med å betale ca 1000euro i flyreise, hvis du velger å la dem ordne flyreisen for deg. Du så at det var snakk om euro regner jeg med? Endret 27. juni 2012 av Izor Lenke til kommentar
crazylazyboy Skrevet 28. juni 2012 Del Skrevet 28. juni 2012 Er ganske sikker på at det er lettere å komme inn i Hong Kong. Når man først er der er det inget problem å komme inn i resten av Kina. Trenger bare et visa får rundt 150 kr som gjelder i fem døgn (fåes raskt på grensa). Hong Kong er en ganske spennende by, litt annerledes men fortsatt en del av Kina. Og du kan gjøre deg forstått på engelsk der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå