AMDBunny Skrevet 20. juni 2012 Del Skrevet 20. juni 2012 Jeg ønsker å bytte ut en grå nettverkskabel. Den går i fra min router til TV-dekoderen. Den må være: lengde: 4-5 m farge: svart Hvilken type bør jeg velge? - skjermet eller uskjermet? - er det samme hvilken versjon jeg bruker? - noen butikker som selger gode og rimelige kabler? Lenke til kommentar
War Skrevet 20. juni 2012 Del Skrevet 20. juni 2012 (endret) CAT5e for gigabit burde du kjøpe som minimum. Det kan jo hende du skal bruke den til noe annet en annen gang. Skjermet er ingen vits med mindre utstyret støtter det, du vil ikke merke noen forskjell. http://www.komplett....tBy=p&zbo2=true 5 meter fra 59,- Endret 22. juni 2012 av War 1 Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 20. juni 2012 Del Skrevet 20. juni 2012 En cat5e bør holde. Du får gigabit over en slik på korte avstander. Hvor vidt den bør være skjermet kommer an på eventuelle støykilder som du har i nærheten. Jeg bruker kun uskjermet i mitt nettverk, uten at jeg har noen problemer som følge av det. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 21. juni 2012 Del Skrevet 21. juni 2012 http://www.ebay.com/itm/LONG-5m-BLACK-Colour-Fast-Cat5e-LAN-PATCH-Network-Cable-5-Metre-Ethernet-cat-5-/140764706503?pt=UK_Computing_NetworkingCables_RL&hash=item20c63af6c7 Lenke til kommentar
AMDBunny Skrevet 21. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2012 Er dette et godt valg? LAN Cable 5.0m CAT6 STP Er dette skjermet kabel? Noen fordeler eller ulemper framfor å velge CAT-5e kabler? Lenke til kommentar
War Skrevet 21. juni 2012 Del Skrevet 21. juni 2012 Skjermet ja, ingen ulemper, jeg kjøper bare Cat6 fra 2012 av. Cat 6 er som cat5e, men alle 4 tvunnede parrene er isolert og da begrenser man "crosstalk" Ikke bare er det fremtidsrettet, men også bakoverkompatibelt. 2 Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 22. juni 2012 Del Skrevet 22. juni 2012 Så lenge det er cat 5e eller bedre skal det meste holde i massevis. Cat 5e støtter 1000Base-T som er det normale i dag. Når vi en gang går over til 10-gigabit ethernet må vi mest sansynligvis opp på Cat6a, noe som gjør at alle som har lagt ren cat6 for å være klare til fremtiden har bommet.... Vil med det samme rette lit på noe info i denne tråden: CAT-5 100 MHz CAT-5e 125 MHz CAT-6 og CAT-6a er 250 MHz og 500 MHz CAT-7 og CAT-7a 600 MHz og 1 GHz Og cat 6 betyr ikke automatisk at alle parrene er indivuduelt skjermet. Cat 6 UTP har foreksempel ikke skjerm i det hele tatt, kun et ekstra plastkryss for å holde parrene lit i fra værandre. 1 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 22. juni 2012 Del Skrevet 22. juni 2012 Det er nesten hipp som happ om man velger cat5e eller cat6. Man får i begge tilfeller gigabit på inntil 100m lengde. Når det gjelder skjermet vs uskjermet kabel, så finnes det tilfeller der skjermet plukker opp mer støy enn uskjermet. Dette gjelder i noen tilfeller der kabelen ikke har terminert skjerming og går hele veien. I de aller fleste tilfeller vil uskjermet cat5e være en god løsning. Lenke til kommentar
War Skrevet 22. juni 2012 Del Skrevet 22. juni 2012 Plastkryss hindrer jo crosstalk litt, jeg kjøper ikke cat6 pga jeg skal være forbredt på dommedag og fremtiden, jeg kjøper det siden det er billigst ( Kjøpte 100 kabler på komplett med 95% rabatt) og kablene er av bedre kvalitet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå