Gå til innhold

mappe opp til fellesområde via logon script

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg sitter å har fagprøve, og en av oppgavene er å lage et fellesområde for brukere i ett domene. Fellesområdet er laget og rettigheter er gitt. Jeg har to klientmaskiner, en med XP og en med Win7.

På win7 maskinen får jeg opp fellesområdet ved hjelp av GPO, men dette fungerer ikke på XP klienten. Derfor lagde jeg et logon script.. Det ser sånn ut:

"@echo off

net use Z: \\s5\felles\" Når jeg kjører det på serveren får jeg opp mappen, så det skal funke. Jeg har lagt det under netlogon mappen på serveren og kalt det logon_felle.bat

I AD har jeg koblet det til brukerne under profiles og skrevet logon_felles.bat på logon script.

Noen som har noen tips til hvorfor det ikke fungerer? Når jeg går inn på felles sharet manuelt på klienten har jeg riktige tilganger og kommer rett inn..

Edit: Nå får jeg opp mappen, men den står som frakoblet nettverksstasjon.. Kommer fremdeles inn på fellesmappa om jeg går inn manuelt. Kan også mappe den opp manuelt, uten problemer.

Endret av Tonje91
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er normalt at du får et rødt kryss første gangen. Hvis du (brukeren) aksesserer sharet (driven) skal det bli borte.

Det er forøvrig fullt mulig å mappe opp FELLES- og HJEMMEområder programatisk kun med bruk av Group Policy, også for Windows XP. (Hint: Group Policy Preference Client Side Extensions for Windows XP, bruk av environmentvariabel)

- Tipper at å få til dette gir ekstrapoeng ;)

Lenke til kommentar

Hvordan har du satt opp GPO'en din?

Du kan gå gjennom denne og se om det løser problemet ditt:

http://www.howtogeek.com/99403/it-how-to-map-network-drives-on-windows-clients-via-group-policy/

Som NoBo sier, det er veldig vanlig at windows syter om at "kan ikke koble til nettverksstasjonen" selv om alt fungerer smertefritt. Dette er det desverre ikke så mye å gjøre noe med. (Jeg synes Win7 er værre på dette enn XP)

Lenke til kommentar

Hvordan har du satt opp GPO'en din?

Du kan gå gjennom denne og se om det løser problemet ditt:

http://www.howtogeek...a-group-policy/

Som NoBo sier, det er veldig vanlig at windows syter om at "kan ikke koble til nettverksstasjonen" selv om alt fungerer smertefritt. Dette er det desverre ikke så mye å gjøre noe med. (Jeg synes Win7 er værre på dette enn XP)

Hei

GPO'en er det ikke noe problem med, jeg valgte å se bort ifra logonscript og helle laste ned den fila som NoBo nevnte, da funka det smertefritt å mappe opp fellesområdet med GPO på XP klienten og. Jeg sier meg fornøyd med det, så får jeg heller forklare situasjonen for sonserene i morgen. Sto ingenting i oppgaven min at jeg måtte bruke script uansett. :)

Takk for all hjelp uansett!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...