Gå til innhold

Mine første timer med Samsung Galaxy S III - Pluss og Minus

107 stemmer

1. 1. Er du fornøyd med din Galaxy S III?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sjekk denne:

Temmelig håpløst i sollys ser det ut til.

Var akkurat i syden, og der så jeg ei som leste på en sånn Kindle-sak i sollyset. Det var helt sprøtt hvor tydelig skjermen var selv midt i sollys! Så faktisk mye tydeligere ut enn å lese i en vanlig bok...nå, det hadde vært noe å hatt på en telefon :-)

Lenke til kommentar

Sjekk denne:

http://www.youtube.com/watch?v=YQxQWaYyPuc

Temmelig håpløst i sollys ser det ut til.

Var akkurat i syden, og der så jeg ei som leste på en sånn Kindle-sak i sollyset. Det var helt sprøtt hvor tydelig skjermen var selv midt i sollys! Så faktisk mye tydeligere ut enn å lese i en vanlig bok...nå, det hadde vært noe å hatt på en telefon :-)

Skjermsstyrken kan jo tilpasses som man vil. På denne videoen viser det at den er dårlig i sollys, men det viser jo ikke åssen instillinger han har satt han som har filmet. Kjører han på automatisk så er det klart det er dårlig, men kjører du på maks lysstyrke så er det noe annet.

Lenke til kommentar

Samsung Galaxy S III 2012

Mine første timer med enheten.

p1010309r22222r.jpg

Klarer noen å hamle opp med denne i nærmeste fremtid?

Forord

Jeg hentet denne mobilen 19 Juni på postkontoret. Siden jeg ville ha den blå utgaven, måtte jeg vente litt er par uker ekstra. Fra før av hadde jeg Galaxy Nexus, så jeg var spent hvor stor oppgradering det faktisk ville være. Det viste seg faktisk å være en god oppgradering. Designmessig var den også mye bedre i handen enn jeg hadde trodd.

Ut fra esken

Selve esken var liten og klarte akkurat å romme telefonen. Dette er nok med hensyn til shipments. Igjen som med Nexus, så er det skjermen som tar oppmerksomheten straks du løfter av lokket. En nydelig 4,8" skjerm som har god utnyttingsgrad med tanke på det totale arealet på smartmobilen. I selve esken, så var der bare mobilen selv, lader, øreplugger og noen få små brosjyrer. Plain and simple.

Oppstarten av telefonen

Ironisk nok hadde jeg ikke fått med meg at det var micro-sim som skulle puttes i mobilen. Løsningen ble at jeg fant saks, klippet det til, og jammen godkjente mobilen det. Oppstarten av software går knirkefritt. Det er enkle og meget brukervennlige steg som gjennomgås. Det eneste jeg stusset på, var at den ikke lastet inn alle applikasjonene automatisk fra Google Play, som den gjorde på Nexus. Ellers har jeg ingenting å utsette på denne delen.

Skjermen

Skjermen er å forblir et stort samtaleemne på Galaxy S III. Hvordan er den i forhold til min gamle Nexus, som jeg var henrykt over? Denne er bedre! Fargene er friskere, det hvite er mer korrekt og hele inntrykket er jevnt over et hakk opp. Når de legges på siden av hverandre, så er forskjellene godt synlig.

p1010292r2222.jpg

HD Super AMOLED har noen fantastiske kontraster som ingen andre smartmobiler kan måle seg mot, og det har lenge vært min favoritt uten tvil. Den 4,8" store skjermen på SGS III gjør at alt som vises på skjermen blir til godteri. Selv om den får mye skryt, så syns jeg skjermen på HTC One X er enda et lite hakk bedre. Grunnen her er at den er enda litt crispere, men mobilene må være på siden av hverandre for å se merkbar forskjell. Jeg mener uansett det er verdt å nevne, siden mange av oss lesere og early adopters er opphengt i slike segment ved en smartmobil. Jeg må også tilføye at skjermer på 4" idag, begynner å bli lite. Vi ser hvilken vei utviklingen fører. Les mer om betydningen for skjermstørrelse her!

Håndtering av mobilen

Selv med en skjerm som rommer 4,8", så er den akkurat like lett å håndtere som en Galaxy Nexus. Det er ingen forskjell. De avrundede hjørnene hjelper til slik at den passer bedre inn i håndflaten, for å ikke snakke i bukselommen og at den vare veier 133gram! Vi menn og ungdommer skal ikke ha noen problemer med en hånds håndtering. Jentene derimot vil nok ha litt annen vanskelighetsgrad. Personlig tror jeg samsung vil tape markedsandel på kvinnesiden med denne mobilen(som faktisk står for 51% for kjøp av nye smartmobiler!) På den andre siden er det en gavepakke til oss menn som vil ha den aller beste visningsopplevelsen på en lommevennlig mobil. En annen ting er at baksiden blir fryktelig glatt når man blir litt svett i fingertuppene. Her håper jeg Samsung ordnet noe bedre til neste gang.

p1010298r2222.jpg

Her er Galaxy S III på siden av Galaxy Nexus. Størrelsen er nesten identisk.

Foto- og video

Gode nyheter til alle som tenker på å skaffe seg denne enheten. Kameraet er meget bra, og lynraskt! Stabile gode bilder med nydelig fargegjengivning. Det er også bedre enn SGS II, som er kjent for sine prestasjoner på dette området. Jeg skal være ærlig å si at jeg kanskje forventet enda det lille ekstra som ikke er på plass. Nemlig enda skarpere bilder. iPhone 4s sies av flere nettsteder å ha skarpere resultat i mange tilfeller, men fargene på denne telefonen er mye mer kunstig enn på Galaxy S III. Uansett så er jeg meget godt fornøyd her. Nexus var skikkelig dårlig på dette området for å si det pent.

Multimedia

23384416.jpg

Dette bilde illustrerer hvorfor skjermstørrelsene nå øker. Alt handler om visningsopplevelse.

Igjen kommer skjermen inn i diskusjonen. Den er med på å gi overlegen visning av alt av materiale som måtte komme på skjermen. Dette ER mobilen som gir deg en god opplevelse når du skal ut på reise. Nexus fikk også skryt her, men dette er enda en liten oppgradering igjen. Når du tar på selve skjermen, så føles det ut som du trykker rett på selve panelet, og dette ser svært bra ut når du spiller eller blar gjennom filmer og bilder. Høytaleren på baksiden har også fått seg et realt boost, som gir en mye bedre lydkvalitet.

Det som er så nydelig med Galaxy S III er at det er bare å plugge den i pcen, for så å dra over nesten alt du kan tenke deg av de aller vanligste filtypene(musikk, bilder og video), for så å bare spille de rett av i de applikasjonen som medfølger rett ut fra esken! Dette er en nydelig frihet som jeg tror mange vil sette pris på. Meget greit å slippe å gå gjennom konvertering- og synkroniserings-program, når ting kan gjøres så enkelt.

Hurtighet

Dette er et av segmentene som overrasket med mest av alle. Jeg la opp S III på siden av Nexus for å måle hastigheten på nettleseren. S III hadde nesten samtlige desktop sider ferdig lastet, før Nexus i det heletatt hadde begynt å vise den aktuelle siden. Åpning av Google Earth er kanskje en av de beste måtene å måle styrke på hastighet, og her er det så overlegen seier til Galaxy S III at det nesten ikke er til å tro. Samsung har laget en kraftbombe her. Den har også enda litt bedre smidighet enn Galaxy S II. Men fortsatt ikke helt på nivå med WP7 og iPhone. Da er det en god trøst at S III banker alle på hurtighet.

Funksjonsrik

Det er veldig mange nye funksjoner på denne enheten. Når jeg får en melding fra en person, så trenger jeg ikke å trykke på noe som helst for å ringe personen tilbake. Det er bare å løfte opp mobilen mot øre, og den ringer automatisk. Dette har vist seg å være en deilig funksjon for min del. Det er sånne småting som er med på å øke brukeropplevelsen. Ta print screen? Dra håndflaten vertikalt over skjermen, og den tar automatisk et bilde av det som skjermen viser der og da. Den siste tingen jeg vil nevne som fungerer hele tiden(faktisk!), det er øye-funsksjonen. Øye-funksjonen vet om du ser på skjermen eller ikke gjennom å bruke frontkameraet på mobilen. Dermed holder den seg på om den registrerer at du ser på smartmobilen. Dette har for meg også fungert hele tiden selv i lite lys! Det er godt over 10 andre sånne småting, men tar bare med de som jeg har hatt mest nytte av til nå.

Oppsummering

De inntrykkene jeg sitter igjen med er svært positive, kanskje til og med bedre enn forventet. Visningsopplevelse og hurtighet er enestående på denne mobilen. Kvalitetsinntrykket er meget bra, selv om den er laget i materiale som kan virke ut til å være i billig. Heller ha en smartmobil som er lett, samt tåler praktiske påkjenninger, enn at den bare skal føles bra ut i handen! Det er mange som blander følelse av kvalitet og den faktiske kvaliteten i praktisk bruk.

S III har også mange små smarte løsninger som hele tiden gjør at brukeropplevelsen øker, og ikke minst sparer mange mellomoppgaver, som igjen gjør at bruken blir mer produktiv. Jeg tuller ikke når jeg sier at Galaxy S III gjør samtlige av de vanligste mobiloppgavene på den raskeste måten! Mye takke være Android og kraften i denne enheten.

Pluss:

+ Android 4.0.4

+ En skjerm som gir en nydelig opplevelse

+ Foto- og video

+ Gode muligheter for personlig oppsett

+ Lynrask

+ Krystallklar lyd i samtaler

+ Meget god batterilevetid

+ God på multitasking

+ Produktiv måte å løse generelle gjøremål

+ Meget bra beskjedsystem

+ Glatt og fin

+ Smart dial

+ Svært bra på multimedia

+ Mange små smarte løsninger på Touch Wiz

+ Beste kalender uansett smartmobil og OS

+ God skjermutnyttelse

+ Svært Brukervennlig

+ Drag, drop and play

+ Generere ikke noe varme, selv ved høy belastning

+ Støtter utskiftbart micro-sd opp til hele 64gb

+ LED notification med forskjellige farger

+ Gratis og god bilnavigasjon medfølger

Minus:

- Kan være litt stor for en del folk

- Kjedelig design på baksiden

- Dekselet bak blir fort glatt

- Designet på Touch Wiz faller ikke alltid helt i min smak.

Gi gjerne en +1 om dere likte denne posten, og del deres meninger:)

Endret av Guppen
Lenke til kommentar

Gikk fra en gtc desire hd, til galaxy s3. Er fantastisk skuffet over skjermen som skulle være så bra. Hvitfargen de prøver å få til er bare grumsete grå. Når jeg surfer og legger de 2 telefonene ved siden av hverandre så ser jo galaxyen elendig ut, fargene er dårlige, ansikter blir nesten utydelige fordi hvitfargen er så dårlig. Hadde aldri kjøpt denne igjen. Jeg forhåndsbeastillte før jeg fikk testet den. Resten av mobilen funker bra, men det er skjermen som irriterer meg hele tiden, at det er mulig å ikke ha kommet lenger med amoled teknologien skjønner jeg bare ikke. Når jeg legger min ved siden av htc one x, er jo skjermen på min galaxy s3 flau å se på, lcd skjermen til htc er jo bare ekstremt mye skarpere å flottere å se på.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hmmm...blir mer og mer usikker på denne. Var ganske klar for å skifte ut min Desire HD selv med SIII, men etter å ha sett problemene som oppleves av forskjellig brukere og f.eks erfaringer som Guppen skriver om, tror jeg at valget taes etter sommeren istedet - kanskje ting ser lysere ut da ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei

Jeg og pakket om blå S3 idag og kan ikke være mer enig med det som står her. Fra meg er det begge tomler opp :)

Jeg har tidligere hatt S2,Galaxy Nexsus,One X og personli synest jeg S3 til nå overgår alt jeg har hatt tidligere. Jeg synest skjermen på S3 er mer behagelig og se på en One X men det er min personlige mening :) Folk har snakket mye om skjermen og pixsler osv. Jeg ser ingen synlige pixsler om jeg holder telfonen helt close up,kansje det er jeg som trenger briller :)

Jeg har også kjøpt meg S# og ble forundret over at jeg ikke kunne få wimp mappen for offline til SD ekstern kort. Stemmer dette? Er det noen mulighet for komme rundt dette?
Lenke til kommentar

Jeg har også kjøpt meg S3 og ble forundret over at jeg ikke kunne få wimp mappen for offline til SD ekstern kort. Stemmer dette? Er det noen mulighet for å komme rundt dette?

Hadde håpt om noen kunne hjelpe meg med et svar. Jeg er ikke så veldig proff på dette.

Endret av laffen21
Lenke til kommentar

Hvordan er batteriet blitt på denne? På S og S2 var det jo i særklasse elendig, to ladinger pr døgn var mer normalen enn unntaket og det med middels til lite bruk.

Da aner jeg ikke hva/hvordan du bruker tlf.

Min Samsung SII varer i 2-4 døgn avhengig av bruk.....

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan er batteriet blitt på denne? På S og S2 var det jo i særklasse elendig, to ladinger pr døgn var mer normalen enn unntaket og det med middels til lite bruk.

http://blog.gsmarena...does-very-well/

Min SGS II varte i opptil 5 dager med bruk på det meste, så jeg hadde meget gode erfaringer med mobilen. Jeg hører nå at de som har oppgradert til ICS har svært dårlig batterilevetid.

Et bilde jeg fant av en standard levetid på min SGS II:

post-227811-0-53875200-1340705269_thumb.jpg

SGS III er bedre uten tvil. Den drar en del strøm ved surfing, som linken viser. Utenom dette så er den svæært bra. I stresstester tar den bl.a iPhone 4s med 18%, som er respektabelt.

Endret av Open-Source
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har hatt sIII i snart en uke, og jeg er overlykkelig, i forhold til galaxy s og desire s og HD så overgår den de alle, men det skulle bare mangle. Jeg er hardcore bruker av telefonen med 2-3 t ringing her dag og sikkert 2-3 t med nettsurfing, og til slikt bruk så holder batteriet i ca en dag. Men siden jeg kjører en del så blir den ladet nesten alltid. Har prøvd og ikke lade den siden klokken 12 idag da jeg leste den første posten i tråen. Og status no klokken 22.15 så har jeg 59% igjen, (den var fullladet kl 12) og da har jeg snakket 1,45 minutter i 18 samtaler, brukt Internett i 58 minutter (3g) og sendt/fått 15 sms. Så jeg er meget fornøyd med batteri kapasiteten.

Ellers så er telefonene helt topp :-) så jeg er endelig helt fornøyd med android og særlig etter siste utgave,. jeg har ikke hatt feil på telefonen og den har ikke blitt ufrivillig rebootet. Så jeg anbefaler sIII til alle som vil ha en ny android telefon.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Må si jeg er veldig fornøyd som Samsung Galaxy S3 eier. Skjermen synes jeg er veldig god med gode farger og sortnivå. Telefonen er veldig rask og de har lagt inn en del kjekke små "features" ved å bevege telefonen i bestemte mønster så kan du feks zoome i bilde, mute lyden eller ringe den du sender melding med. S Voice er også ganske kjekk men den har problem med å oppfatte deg jeg sier.

Det er noen småting med softwaren som jeg synes de kunne gjort bedre for å fått et mer helhetlig inntrykk.

Om man bruker standard vær- og klokkewidgeten som følger med og trykker på klokken kommer man rett inn på vær appen i stede for å kunne stille alarmen, nedtelling eller stoppeklokke. (HTC mener jeg du kommer rett inn for å stille alarm, tidtaker og stoppeklokke, men om du trykker på værdelen av widgeten så kommer du til vær appen)

Når man skal stille alarmen så har man pluss og minus ikon for å stille alarmen, man kan også trykke på tallene for å skrive tiden inn med tall-tastatur. Nedtellingen har en annen stil og man kan kun stille den ved hjelp av tall-tastatur.

Jeg synes småting som dette ødlegger for helhetsfølelsen av ROMen/softwaren på telefonen. Jeg synes også "Rullehjul" for å stille tiden som standard Android og HTC har er en bedre løsning, der kan man også trykke på tallene om man ønsker å stille tiden med tall-tastatur.

Endret av ArneHB
Lenke til kommentar

Jeg er fornøyd med S3 med ett unntak, skjermen er dårlig i sollys (er selvfølgelig satt på maks lysstyrke). Kommer fra en Razr kjøpt like før årsskiftet og den var mye bedre på det punktet. S3 har imidlertid FM-radio og det var avgjørende for mitt valg, hadde ellers ikke byttet.

Lenke til kommentar

http://www.datahjelp...xy-s3-test.html

Oppdatert mere om film.

mangler test i sollys, ta bilder og filme.

Bra jobba. Jeg ser at innlegget blir veldig langt. Et tips er å kategorisere ulike segmenter. Skjerm og multimedia på en side, kamera på en annen osv:) Blir det mer ryddig og oversiktlig.

Syntes det blir mere rotete. Vil heller ha alt på en plass. Er ikke så mye som gjenstår nå heller. :)

Lenke til kommentar

Meget bra test, til glede og nytte for andre lesere :)

Vurderer denne telefonen, men har bl. a HTC One S og iPhone 4S, som jeg synes er gode på antennefølsomhet (telefoni, wifi og gps). Jobber et sted med middels til dårlig dekning, så dette er viktig.

Noen som har erfaringer med S III her, gjerne sammenlignet med HTC Desire, Sensation, One X, One S, iPhone 4S eller Samsung Galaxy S II? Sistnevnte er dårligst av disse telefonene på antennefølsomhet, etter mine erfaringer, så S III må være bedre enn S II, skal den bli min neste telefon.

En annen ting:. S II var knotete på filoverføring. Man måtte inn i menyene for å montere telefonen som disk. Dette var tungvint, og gjort på en tungvint måte. Er dette blitt enklere på S III?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...