Gå til innhold

Anmeldelse: Lollipop Chainsaw (PS3)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om krava dine til gode kontrollsystem er at du skal kunne gå og skyte samstundes, så har vi litt ulikr kvalitetsomgrep. Standardting som eigne knapper for å skifte våpen og lade om er baseline, det eg bryr meg om er primært korleis avataren reagerer på det du gjer med analogstikkane. For eit døme på tredjepersonsskyting på konsoll utan covermekanikk gjort riktig, sjå til dømes Alan Wake. Remedy demonstrerte jo forsåvidt at dei kan tredjepersonsstyring med Max Payne 1/2, men med Alan Wake får dei det til å fungere med ein gamepad - sågar med omtrent nøyaktig same knappefunksjonar som det SoTD har, heilt ned til unnvikinga på A-knappen. Der SoTDs er klønete, upresist og tungrodd, er Alan wake nøyaktig, intuitivt, og ikkje prega av noko klart brot mellom det eg gjer på kontrollen og det gubben på skjermen gjer.

Max Payne 3 har eg berre spelt på PC, der det har eit veldig solid kontrollsystem som går veldig godt saman med den utmerkt kinetiske kjensla av Euphoria. Veit ikkje eingong om den funksjonen er med i PC-utgåva, eg har aldri kjent behovet for han. At ein sånn funksjon er naudsynt ser eg som eit symptom på upresise og klønete kontroller, ein lat band-aid-løysing i staden for å rette opp i fundamentale problem.

Jeg kan si meg enig i at Shadows ikke hadde det beste systemet der ute, siktinga kunne bli litt upresis når det ikke var låst til midten av skjermen, slik som i de fleste skytespill, men det har vel mer med at utviklerne ikke ville gi deg full presisjon hele tiden. Det er jo det samme i de siste Resident Evil-spillene

Men jeg synes ikke at oppsettet var dårlig. Bevegelsene var litt stive, men ellers kommer jeg ikke på noe som plaget meg. Synes det blir litt tynt når det eneste håndfaste du har er at spillet har en knapp for å snu deg rundt, og at det på en eller annen måte gjør at kontrollsystemet er dårlig. Av og til er man nødt til å snu seg fort, og da er det bedre å gjøre det med en knapp enn å måtte skru opp sensitiviteten til nye høyder. Resident Evil har det. Dead Space har det. Og Max Payne 3 hadde det, og selv om det sjeldent var nødvendig der, så var det greit å ha når folk plutselig dukket opp bak deg.

Lenke til kommentar

" I motsetning til «Suda 51»s tidligere spill måtte jeg aldri kjempe mot dårlig kontrolloppsett, et irriterende kamera eller billige forsøk på å gi utfordringer."Kan jeg få spørre hvilke titler du tenker på her? :-) Kommer ikke på en Suda51-tittel som har slitt nevneverdig med disse tingene.Shadows of the Damned var et av mine favoritter fra i fjor, og No More Heroes-spillene var også artige. Synes Lollipop Chainsaw også er et artig spill, selv om gameplay-et er litt mer slitent her. Ville kanskje gitt det en 7/10 pga det. Shadows var en åtter.

No More Heroes var kjempemoro, men jeg sleit ofte med et kamera som fikk epilepsianfall hvis Travis ble trengt opp i et hjørne. Bosskampen mot Holly Summers var fryktelig irriterende på grunn av de mange fellene hun la ut i sanda. Selv om jeg gikk inn for å ikke falle i dem var det lite som skulle til for å bli fanget. (Billige utfordringer).

Killer7 sliter også med et usannsynlig merkelig kontrolloppsett. Joda, det er ganske standard i forhold til sikting og skyting, men jeg opplevde alltid kontrollen som utrolig klissete og lite responsiv.

Huh, hadde jeg ikke trodd.

Jeg skal innrømme spillet lett kan oppsummeres med setningen "stil over substans", men stilen er såpass gjennomført og humoren såpass god at jeg synes det fortjener en høy karakter.

Endret av TST
Lenke til kommentar

Synes det blir litt tynt når det eneste håndfaste du har er at spillet har en knapp for å snu deg rundt, og at det på en eller annen måte gjør at kontrollsystemet er dårlig.

Får inntryk av at du anten ikkje les det eg skriv, eller ignorerer halvparten:

Der SoTDs er klønete, upresist og tungrodd, er Alan wake nøyaktig, intuitivt, og ikkje prega av noko klart brot mellom det eg gjer på kontrollen og det gubben på skjermen gjer.

Nemninga "klissete", som RustyMagus over her bruker, er òg ein ganske presis skildring av korleis dei fleste japanske kontrollsystem kjennes ut, SoTD inkludert.

At ein sånn funksjon er naudsynt ser eg som eit symptom på upresise og klønete kontroller, ein lat band-aid-løysing i staden for å rette opp i fundamentale problem.

Ein "snu seg 180 grader"-knapp er ikkje i seg sjølv korkje negativt eller eit problem, men at utviklaren vel å inkludere det indikerer at dei sjølv veit at kontrollsystemet deira er klissete, men ikkje er villege til å fikse det - derav bruken av omgrepet symptom.

Metacritic er en ganske solid kilde med tanke på det faktum at den tar utgangspunkt i gjennomsnittet av de mest anerkjente anmelderne på nettet.

Om du har for vane å ta karakterane frå stader som IGN eller trykte publikasjonar (PCG, GI, etc.) er det vel solid nok - men så er dei både notorisk upålitelege med høve til karakterinflasjon, og samstundes vekta tyngre enn andre, som nemnd tidlegare.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Synes det blir litt tynt når det eneste håndfaste du har er at spillet har en knapp for å snu deg rundt, og at det på en eller annen måte gjør at kontrollsystemet er dårlig.

Får inntryk av at du anten ikkje les det eg skriv, eller ignorerer halvparten:

At ein sånn funksjon er naudsynt ser eg som eit symptom på upresise og klønete kontroller, ein lat band-aid-løysing i staden for å rette opp i fundamentale problem

Ein "snu seg 180 grader"-knapp er ikkje i seg sjølv korkje negativt eller eit problem, men at utviklaren vel å inkludere det indikerer at dei sjølv veit at kontrollsystemet deira er klissete, men ikkje er villege til å fikse det - derav bruken av omgrepet symptom.

Jeg ser hva du sier, men jeg forstår ikke hvorfor du ser på en 180-gradersknapp som et symptom på at noe er i veien, men at det i seg selv ikke er noe problem. Noen ganger er det nødvendig, andre ganger ikke. Jeg skal innrømme at jeg av og til har følt det samme som deg, men ofte plager deg meg at spill ikke har det. Ta Left 4 Dead 2 f.eks. På konsoll er det 180-knapp, men ikke på PC, selv om den er meget nyttig i et hektisk spill som L4D.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...