Evinzer Skrevet 20. juni 2012 Del Skrevet 20. juni 2012 Har en kompis som er ute etter en ny maskin, han har lyst til å bruke maks 15k, men jo rimeligere jo bedre. Han har en veldig god skjerm fra før av, men så er ute etter bare selve maskinen. Har også SSD, så trenger bare et par ekstra harddisker på en rundt 2-4Tb. Utenom det så er spill ikke i fokus, men muligheten er grei, vil helst ha en rask redigeringsmaskin som fungerer og takler det meste. Setter pris på all hjelp jeg kan få, kan bygge selv. Lenke til kommentar
Raven_Heart Skrevet 25. juni 2012 Del Skrevet 25. juni 2012 (endret) Pja, kan jo prøve meg med oppsettet som ligger på posten og venter på meg ... CPU: Intel i7-3820 GPU: Gigabyte GeForce GTX670 RAM: Kingston Hyper-X 4 x 4 GB 1600 MHz Harddisk: Western Digital Caviar Black 2 TB PSU: Corsair HX 750 Watt Hovedkort: Asus P9X79 Kjøler: Noctua NH-D14 Kabinett: Smak og behag. Jeg valgte Xigmatek Elysium, men det var fordi jeg planlegger vannkjøling og trengte noe som kunne svelge unna en radiator eller to uten altfor mye pes. Det kabinettet er digert for å si det pent. Vil du heller gå for et miditower kan f eks Corsair Graphite 600T være et greit alternativ. Hvis spilling ikke er førsteprioritet ville jeg byttet ut skjermkortet med noe billigere, som f eks et GTX 560Ti, og heller spart de pengene eller lagt litt ekstra i f eks hovedkort eller en ekstra harddisk. Et 560 Ti har mer enn nok gamp til å ta det meste av dagens spill på grei kvalitet, så lenge man ikke er grafikkhore og må kjøre absolutt alt på maks i 2560 x 1600 oppløsning. Trenger du pittelitt mer futt kan f eks et GeForce GTX 570 være et greit alternativ. Prismessig havner du på rundt 12-13000, litt avhengig av hva slags komponenter du velger. Endret 25. juni 2012 av Raven_Heart Lenke til kommentar
Evinzer Skrevet 25. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2012 Takk for et utfyllende svar! Er i syden så får ikke gjort stort på nettet her. Har sendt det over til kompisen så er vel opp til han nå Lenke til kommentar
Gunniorn Skrevet 25. juni 2012 Del Skrevet 25. juni 2012 ok, jeg er den som kommer til å sette denne datamaskinen sammen. Det jeg lurer på er hvorfor pre bygget arbeidsstasjoner som disse http://www.dell.com/no/bedrifter/p/precision-t5600/fs har en Xeon-prosessor og et Quadro eller FirePro Grafikkort. Jeg kan ikke finne ut hvilken ville være bedre for meg, GTX eller pro kort og i7 eller Xeon og hvorfor? Takk på forhånd Gunnar Lenke til kommentar
Raven_Heart Skrevet 26. juni 2012 Del Skrevet 26. juni 2012 (endret) Xeon: Skal ha bedre stabilitet og en del av de har dessuten støtte for f eks ECC RAM (svindyrt i forhold til vanlig RAM) og diverse virtualiseringsfunksjoner. Bortsett fra at Xeon-prosessorer skal være mer stabile vil jeg påstå at de andre funksjonene kun er fordyrende elementer som du ikke vil dra særlig fordel av. Quadro/FirePro: Grafikkort beregnet spesifikt for CAD/3D-modellering. Forskjellen ligger hovedsaklig i algoritmene som brukes for å tegne skjermbildet, da spill-orienterte kort som f eks GTX670 tar "snarveier" som f eks å kutte ut rendring av deler av bildet som spilleren ikke kan se, mens Quadro/FirePro tegner hele bildet uansett og prioriterer kvalitet og nøyaktighet fremfor framerate. Litt kjapp graving tyder på at det langt ifra er umulig å spille med et Quadro/FirePro-kort, men det kan hende du må ofre bildekvalitet for å få en akseptabel framerate. Etter min mening koker det ned til hvor mye tid du planlegger å bruke på 3D-modellering og rendring opp imot andre oppgaver, da det er på det området styrken til Quadro/FirePro ligger. Er det 80% 3D-modellering, 15% redigering og 5% spilling funker antagelig greit nok, men hvis det blir f eks 20% 3D-arbeid, 60% redigering og 20% spilling hadde iallfall jeg vurdert GTX670 istedet da du etter min mening ikke ville ha fått dratt særlig nytte av fordelene med Quadro/FirePro-kort. Dog, andre som har litt mer peiling kan sikkert bidra med innspill her. Endret 26. juni 2012 av Raven_Heart Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå