Gå til innhold

Hvilket ultrazoom skal jeg velge? Panasonic Lumix DMC-FZ150 vs Fujifilm FinePix HS30 EXR

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha ett ultrazoom kamera for å erstatte mitt Canon Powershot SX230HS.

Har akkurat returnert ett Sony DSC-HX200V på angrefrist, rett og slett fordi det hadde mildt sagt horribel bildekvalitet og videokvalitet. Mye støy (til og med på laveste ISO), lite detaljer og generelt dårlig både på bilder og video. Mitt Powershot SX230 er til dels mye bedre på både film og stillbilder enn det...

Jeg skal ha ett kamera som kan brukes til alle typer bilder, og som også kan gi gode videoopptak - rett og slett ett allroundkamera.

Så da har jeg egentlig kommet frem til at jeg enten skal ha ett Panasonic DMC-FZ150 eller ett Fujifilm FinePix HS30 EXR.

Det som taler til fordel for Fujifilm er god layout, manuelle kontroller (bl.a. manuell zoomring og fokusring) og den mest allsidige optikken (24-720mm).

Panasonic har litt dårligere brennvidde med sine 25-600mm, men har etter hva jeg leser bedre kvalitet på video (på papiret i alle fall). 1920x1080 60FPS mot "bare" 1920x1080 30FPS i videokvalitet.

Fujifilm har 16 Mpx mot Panasonic sine 12 Mpx, men som jeg fikk oppleve på Sony (18 Mpx) så betyr ikke nødvendigvis høyere Mpx bedre bilder...!

Er det stor forskjell på 1920x1080 30FPS kontra 60FPS? Vil jeg merke stor forskjell tror dere? Det går vel på hvor hakkete videoene vil oppleves?

Hvilket kamera vil gi best bildekvalitet? Jeg trenger ett kamera som gir akseptable bilder som skal croppes/zoomes inn på og evt. skrives ut opptil A4 størrelse.

Har mest lyst på Fujifilm, men er det noe som gjør at jeg heller burde velge Panasonic i stedet? Det holder med ett bomkjøp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke veldig kjent med slike typer kameraer, men det du skriver er at du vil ha best mulig bildekvalitet og best mulig zoom og som kan croppes hardt for så og kunne skrives ut i A4 format etc. Du ønsker også best mulig "layout" etc.Du ønsker også at kameraet skal kunne brukes til "alle typer bilder".

Her er det mange ting du ønsker i et "lite" kamera og skal du få oppfyllt alle ønskene dine 100% så ville jeg nok tatt turen til speilrefleks verdenen. Men zoom opp mot 600mm er hinnsides dyrt og du får en splitter ny familiebil til samme prisen, så her er det nok noen kameler du må svelge, for i mine øyne (hvis jeg har forstått deg riktig) så ønsker du svært mye av et "lite" kamera.

zoom på 600mm og en lystyrke i beste fall på f/5.6 i maks tele gjør det nermest umulig og få skarpe bilder, selv i dagslys når solen skinner.

Men er du villig til å inngå noen kompromisser, så kan du jo feks. se på Sony NEX-5N. Kjøp med telezoomen der som går fra 70-300 (i tillegg til normalzoomen på 18-55mm) så har du et kamera som gir deg flotte støyfrie bilder. NEX-5N er nemmelig det kameraet i den klassen med nermest overlegne ISO egenskaper og den er faktisk nesten på høyde med Nikon D7000. Den skal også være god på video.

Ønsker du optisk søker så må du evt. gå for NEX-7.

Poenget er at da nermer du deg en prisklasse som lett overstiger 10-lapper og da er det nesten så du kunne kjøpt deg en Canon 7D/Canon 5D MK II/Nikon D7000 etc. med en OK normalzoom. Men problemet er da at du går glipp av mye zoom.

SÅ i mine øyne synes jeg kanskje du bør sette opp en liste over krav du har i kronologisk rekkefølge hvor det øverste du nevner er viktigst og det du nevner under er mindre viktig etc.For noen kameler må du helt klart svelge her.

Lenke til kommentar

Tror du er ute og ror litt nu unge herr Bjerknes!

Jeg har ett Nikon D5000 med objektiver opp til 300mm.

Jeg skal ha ett mer kompakt kamera, for det er langt fra alltid at det passer for meg og dra rundt på speilrefleks og x antall objektiver...

Og så er det nå sånn da, at jeg vil fortsatt ha godt brennviddeomfang.

Har forøvrig tittet på masse bilder tatt med begge de aktuelle kameraene, og basert på det tror jeg at jeg vil gå for Panasonic FZ150. På ISO100 er de ganske jevne, men når du banker opp ISO'n så går bildekvaliteten mye fortere til skogs på Fujifilm enn Panasonic.

Noen med noen innvendinger og/eller svar til det jeg egentlig spurte om? Altså hvilket som antageligvis er det beste kameraet av disse to.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei. Har selv et Fujifilm HS 10.

Sånn utenom det åpenbare man kan forvente seg av det som står i diverse tester på nett så kan jeg legge til:

• Minus: Dårlig filmkvalitet med tett vegetasjon i bakgrunnen.
  • Pluss: Har en funksjon som lar kameraet ta 4 bilder og lage et gjennomsnittsbilde. Resultat: veldig lite støy, men bør stå på stativ for å kunne bruke funksjonen.
  • Hverken eller: Kameraet bruker standard AA batterier, noe du får tak i overalt. Dessuten er ladbare batterier og lader hyllevarer. Jeg foretrekker dette batterialternativet.

[edit]

Om du skulle finne på å kjøpe motlysbeskyttelse (den lille "trakten" som du ofte ser på dyrere kameraer) så må du ikke finne på å bare vri, for da risikerer du å skade kameraet.

Jeg fant tak i en uoriginal, og holdt på å ødelegge kameraet fordi jeg ikke vridd den på plass da den var treg.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Så da har jeg egentlig kommet frem til at jeg enten skal ha ett Panasonic DMC-FZ150 eller ett Fujifilm FinePix HS30 EXR.

Jeg har ikke testet HS30, men jeg har testet HS10, HS20, X-S1 og FZ150. Fuji kuttet forøvrig AA-batterier etter HS20 så HS30 har et eget oppladbart. Jeg tror det finnes en litt enklere Fuji-modell med AA-batterier hvis du er interessert i det.

Uten å ha testet HS30 kan jeg dessverre ikke si så mye om bildekvaliteten, men FZ150 slår både HS20 og X-S1 på oppløsning/skarphet. Ytelse på høy Iso er litt jevnere, men jeg holder på FZ150 her også - selv mot X-S1. DR er muligens noe bedre på Fuji, men dette har jeg ikke testet FZ150 mot HS30.

En fordel med HS30 er en noe bedre søker, litt større og bedre oppløsning enn på FZ150. X-S1 er ennå mye bedre på søker.

På ytelse, fokushastighet, seriebilder osv var FZ150 omtrent like bra eller ørlite bedre enn X-S1, mye bedre enn HS20. Jeg tviler på at HS30 er bedre enn toppmodellen X-S1 så FZ150 slår nok HS30 på dette.

Skjermen: Litt dårlig oppløsning på FZ150, husker ikke specen til HS30. FZ150-skjermen er helt OK og hengslingen i siden er mer fleksibel enn hengslingen på HS30 (på baksiden). FZ150 er mindre og lettere, ikke fullt så bra ergonomi, men igjen helt OK. Zoomområde er som du sier større på HS30.

Bildekvaliteten på superzoomer er ganske bra når man tar sensorstørrelse og zoomområde i betraktning, men ikke forvent underverker. Ser du bildene i 100% ser de prosesserte ut og det er litt støy selv på laveste Iso. Litt lavere forstørrelse og de ser ganske brukbare ut.

På HS30 er det så vidt jeg vet kun full auto video (det må du sjekke), men eksponeringskompensasjon kan sansnynligvis brukes før du starter opptak. Tror ikke stabilisatoren virker i videomodus, men det må du også sjekke.

FZ150 har selvsagt også full auto video, men og også manuelle muligheter, stabilsatoren virker og det er enklere å zoome jevnt med motorisert zoom. 60p gir en del ekstra muligheter, men bitraten er ikke så høy og jeg har ikke gjort noen tester av video.

Trenger du kamera nå så er FZ150 min anbefaling hvis du ikke må ha den ekstra telen. Du er klar over at det er Photokina til høsten og at det vil være mange nylanseringer frem til da? Selvsagt ingen garanti at det kommer noen store oppgraderinger, men tenkte jeg skulle nevne det.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Tror du er ute og ror litt nu unge herr Bjerknes!

Jeg har ett Nikon D5000 med objektiver opp til 300mm.

Jeg skal ha ett mer kompakt kamera, for det er langt fra alltid at det passer for meg og dra rundt på speilrefleks og x antall objektiver...

Og så er det nå sånn da, at jeg vil fortsatt ha godt brennviddeomfang.

Har forøvrig tittet på masse bilder tatt med begge de aktuelle kameraene, og basert på det tror jeg at jeg vil gå for Panasonic FZ150. På ISO100 er de ganske jevne, men når du banker opp ISO'n så går bildekvaliteten mye fortere til skogs på Fujifilm enn Panasonic.

Noen med noen innvendinger og/eller svar til det jeg egentlig spurte om? Altså hvilket som antageligvis er det beste kameraet av disse to.

Kan nå ikke helt se at jeg har rodd så veldig jeg da...

Hvordan kunne vel jeg vite at du hadde en D5000 fra før?

Ut fra posten din, sp virker det nemmelig som om du vil ha speilrefleks egenskaper med rådyr optikk ut av et hybridkamera.

Men ønsker deg nå uansett lykke til på jakten :)

Lenke til kommentar

For å være helt ærlig, så er du vel like mye på bærtur som unge her Bjerknez - ultrazoom er og blir en haug med kompromisser og halvgjorte løsninger. Hvis du ikke bryr deg veldig mye om bildekvlalitet, så kjøper du det kameraet du selv ilker. Ellers, så kjøper du deg en Nikkor 16-85mm til D5000-en din og bruker det. De bildene du ikke får zoomet deg til, kommer du ikke til å savne allikvel ;)

Endret av tomsi42
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min onkel har en Panasonic FZ-150 faktisk og denne ble jeg ikke spesielt imponert over. Mulig jeg er godt vant, og jeg ser jo at kameraet har fått gode kritikker, men for meg så teller opplevelsen JEG får langt mer enn antall stjerner i en test.

Jeg har ikke testet det mye, men bare i ca. 10min. 1600 ISO er absolutt maks og selv dette synes jeg gir litt i overkant støy i bildene. Her er NEX-5N laaaangt forran.

De få bildene jeg tok med full zoom synes jeg ble ganske "grøtete".

Men er man forsiktig med zoomen og befinner seg i dagslys hvor høy ISO ikke er nødvendig så synes jeg det fungerte bra.

Men jeg synes NEX-5N er et langt bedre valg.

Jeg ville nok heller kjøpt inn litt mer optikk til D5000. For D5000 er vel ikke sååå mye større rent fysisk enn FZ-150?

Lenke til kommentar

Legger inn et helt uredigert bilde tatt med NEX-5N og ISO 6400:

post-30214-0-66862600-1340234454_thumb.jpg

EDIT:

Ikke ment som noen vitenskapelig test, men det viser at NEX-5N har overlegne ISO egenskaper sammenlignet med mange av konkurrentene.

Men tar man bilder stort sett i dagslys, kan det være andre ting som teller mer så klart.

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...