Gå til innhold

trådløs ruter må restartes hele tiden

Anbefalte innlegg

En eldre Belkin trådløs ruter faller hele tiden ut. Ved å restarte den (gjøres ved å ta ut strømledningen og sette den inn igjen) kommer signalene tilbake og det virker.

Den har virket i flere år uten større problemer.

Er det noe jeg bør teste før jeg evt kjøper en ny trådløs ruter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En eldre Belkin trådløs ruter faller hele tiden ut. Ved å restarte den (gjøres ved å ta ut strømledningen og sette den inn igjen) kommer signalene tilbake og det virker.

Det er mulig ruteren bare er blitt delvis defekt - men det er verdt å teste med en full reset på ruterne før du gir opp på den. Dette gjør du enten ved å velge factory reset fra webgrensesnittet eller å bruke en binders eller lignende til å trykke ned reset-bryteren på baksiden (med strømmen på) i typisk 10-15 sekunder. Dette sletter alle instillinger på ruteren og returnerer den til default instillinger. Hvis grunnen til at du mister signalet har noe å gjøre med instillinger å gjøre eller at noe har blitt korrupt så kan det hjelpe - så det er verdt å prøve.

Ellers så om du er litt teknisk kompetent så kan du evt. også prøve å re-flashe ruterens firmware (med nyeste firmware fortrinnsvis selvfølgelig). Dette kan rette en dle problemer som bare en vanlig reset ikke nødvendigvis påvirker.

-Stigma

Lenke til kommentar

Det er mulig ruteren bare er blitt delvis defekt - men det er verdt å teste med en full reset på ruterne før du gir opp på den. Dette gjør du enten ved å velge factory reset fra webgrensesnittet eller å bruke en binders eller lignende til å trykke ned reset-bryteren på baksiden (med strømmen på) i typisk 10-15 sekunder. Dette sletter alle instillinger på ruteren og returnerer den til default instillinger. Hvis grunnen til at du mister signalet har noe å gjøre med instillinger å gjøre eller at noe har blitt korrupt så kan det hjelpe - så det er verdt å prøve.

Ellers så om du er litt teknisk kompetent så kan du evt. også prøve å re-flashe ruterens firmware (med nyeste firmware fortrinnsvis selvfølgelig). Dette kan rette en dle problemer som bare en vanlig reset ikke nødvendigvis påvirker.

-Stigma

Takker

Skal be min mor teste med reset funksjonen først!

I og med at nye trådløse rutere er såpass billige vil jeg nok bare kjøpe ny fremfor å prøve en re-flash.

Lenke til kommentar

Takker

Skal be min mor teste med reset funksjonen først!

I og med at nye trådløse rutere er såpass billige vil jeg nok bare kjøpe ny fremfor å prøve en re-flash.

Yep, bare husk at det kan være nødvendig å sette opp f.eks. trådløs nettverket på nytt igjen etter en reset (dog de fleste trådløse rutere har nettverket på med enten ingen passord eller et standard passord som default). Evt. standard passord finner du normalt på undersiden av ruteren på merkelappen. Bare vær obs på at dette resettes og at navn og passordet på nettverket kan bli anderledes enn du er vandt med etter reset'en.

Dette er ikke rocket-science altså, men foreldregenerasjonen blir fort forvirret av slike småting, så det er verdt å være obs på.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...