Fulgu Skrevet 19. juni 2012 Rapporter Del Skrevet 19. juni 2012 (endret) Jeg skal bruke et slikt i et prosjekt, men mistenker at det ankom dødt i posten. Helt sikker er jeg riktig nok ikke, siden jeg aldri har sett eller brukt et slikt før. Montert i prosjektet mitt reagerer det ikke i det heletatt, kobler ikke inn eller ut lasten det skal styre (en varmekoble), lager ikke klikkelyder, og det blir ikke noe lys i den lille lampen på releet. Jeg tok så ut releet av prosjektet, og forsøkte å få lampen til å tenne, eller høre at det "klikker" ved å plugge på 5v og 12v fra gamle ladere på "input" siden (uten noe på output-siden), men heller ikke dette provoserer frem noen reaksjon på releet. Kan jeg konkludere med at det er dødt, og bestille nytt? Finnes det noen annen enkel måte å teste det på, enn å bare koble på strøm fra gamle ladere slik jeg har gjort? Endret 18. juli 2012 av Fulgu Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 19. juni 2012 Rapporter Del Skrevet 19. juni 2012 Dette er jo en soldi state relay, den vil vel ikke klikke siden ingenting beveger seg? styrespenningen(innspenningen) slår vel bare på en LED som påvirker en fotosensitiv diode på andre siden. som skal åpne opp thyristorene. siden dioden kun leder en vei så er du avhengig av å ha pluss og minus riktig, har du forsøkt å snu rundt på ledningene dine? 1 Lenke til kommentar
Fulgu Skrevet 19. juni 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 19. juni 2012 Se der, da lærte jeg noe nytt allerede, en SSR skal ikke klikke. Men ja, å bytte om polene var det første jeg testet, både koblet til styrestrømmen fra PIDen i prosjektet, og etterpå ved hjelp av disse gamle laderne, men da holdt jeg bare ledningene mot polene på releet, og testet så ved å bytte plass på dem. Men det ga fremdeles ikke noe lys i releets lampe det heller :-/ Ergelig å måtte bestille nytt, når man er så godt i gang. Leveringstiden fra Kina er mildt sagt trasige greier. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 19. juni 2012 Rapporter Del Skrevet 19. juni 2012 (endret) hehe ja, leveringstiden er litt tilfeldig fra den delen av verden etter min erfaring Jeg googlet litt rundt det reelet du bruker, og fant ut at det er noen som har det i Norge, men vet ikke om de selger til private, men vis det haster går det jo ann å spør. ellers fant jeg en kommentar om releet på amazon Only issue I had was, although the specs say it will trigger on with as little as 3V DC, it would not trigger with a 7 volt DC transformer even though its on-board green LED showed activation. I increase to a 12v DC transformer and worked well. Other than the above issue, great little item. Så det finnes kranglete enheter tydeligvis Endret 19. juni 2012 av stich_it Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 20. juni 2012 Rapporter Del Skrevet 20. juni 2012 Kan ikke noe om disse SSD releene, så jeg googlet litt for å finne ut hva det det er for noe. Fant dette skjemaet på nett: http://circuitdiagram.net/wp-content/uploads/2011/04/solid-state-relay.jpg Ut fra skjemaet så får jeg en sterk følelse av at dette er en elektronksk bryterkrets som umulig kan virke uten at den har en last og en spenning tilkoplet på utgangen. Alle disse komponentene må ha tilført energi for å fungere og den ennergien kommer tydeligvis ikke i fra inngangspolene slik som med vanlige rele. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 20. juni 2012 Rapporter Del Skrevet 20. juni 2012 1. Det er ikke samme releet. 2. releet skal uansett lyse vis lysdioden leder. du ser i venstre del av bildet ditt at det er en selvstendig krets. 3. i denne pdfen ser du en forenklet tegning av akkurat dette releet (og andre i samme serie) Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 20. juni 2012 Rapporter Del Skrevet 20. juni 2012 Nei ikke helt det samme, men innholdet er trolig veldig likt. Tenker vi kan gå ut fra at alle Solide State Relay fungerer på samme måte og at dem alle er avhengige av å ha en last og en spenning tilkoplet på utgangen for å kunne fungere. I skjemaet du linker til så har dem forenklet det hele med å kalle det for en nullpunktskrets. I skjemaet jeg linket til så ser du hva en nullpunktskrets inneholder. Slik jeg leser skjemaet så henter den driftspenning fra utgangen og dette likerettes i likeretterbroen. Nullpunktskretsen trigges av at det går (en viss mengde) strøm i likerretterbroen, mens ingangskretsen genererer dette strømforbruket med en ganske så brutal kopling som ikke har annen hensikt enn å generere strømforbruk dersom optoreleet i forkoplingen er trigget av spenning på inngangen. Min konklusjon er altså at du ikke kan konkludere med at det er deffekt før du har testet det med last. Men jeg er enig i at dioden burde tenne. Den er jo koplet i parrallell med inngangen på optokopleren. Samtidig så er ikke selve LED-dioden en kritisk del. Den skal bare gi deg en ekstra informasjon. I skissen som jeg linket til så er det ikke engang tatt med noe LED-lys (det som er tegnet inn er LED-lyset som er internt i opto-releet). Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 20. juni 2012 Rapporter Del Skrevet 20. juni 2012 ... vel ts har allerede testet med last og det virket ikke. Poenget mitt var å vise at så lenge man får nok effekt med høy nok spenning vil releet gå i "på" stilling, lik som et vanlig mekanisk relee vil trekkes inn når styrestrøm tilføres. så man er ikke avhengig av spenning på lastsiden for å få lys i dioden. men som du og nevner, man er ikke avhengig av lys i anvisningsdioden for at optokobleren faktisk skal virke. at man er avhengig av spenning over utgangen for å fungere er jeg helt enig i, det fremgår helt tydelig. det er vel også derfor det er satt opp i databladet hvor mye releet trekker på den siden, er vel det som er satt opp som "lekkstrøm" databladet. og når man har informasjonen gitt av TS i første innlegg. det er koblet til last LED lyser ikke så er det for meg logisk trekke koblingen at det er på styresiden av releet feilen ligger. Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 20. juni 2012 Rapporter Del Skrevet 20. juni 2012 Enig med du. Mest sansynlig internt brudd på en av inngangspolene. Forutsatt at det er testet med last og det er konstatert at releet verken legger inn lasten eller tenner LED-lampen. Men inngangen burde være mulig å teste med et Ohm-meter. I allefall klarer jeg å teste LED-pærer med mitt gamle analoge Ohm-meter dersom jeg velger innstillingen "x1 Ohm". Det måler da brudd i sperreretningne og leder i motsatt rettning (mitt Ohm-meter gir ut positiv målespenning på den sorte målepinnen) Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 20. juni 2012 Rapporter Del Skrevet 20. juni 2012 ja det burde jo gå ann å teste slik, det tenkte jeg ikke på. noen multimetere har vel faktisk egen diodetest innstilling Lenke til kommentar
Fulgu Skrevet 20. juni 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 20. juni 2012 (endret) Hei igjen, her var det mye nytt! Jeg har ikke noe multimeter dessverre, men burde kanskje investere i et skjønner jeg. Jeg har ikke testet releet MED last, annet enn tilkoblet PIDen på dens SSR utganger. Det kan jo være at disse utgangene er døde, men da må det være i kombinasjon med at dioden som skal lyse uansett også er død, om jeg skjønner dere rett? Hva skiller egentlig SSR fra vanlige releer? Clas Ohlson fører dette releet ( i 16A utførelse ) kan jeg bruke det? http://www.clasohlso...983000#moreinfo Selv om det ikke er "SSR" ? Og hvor mange Ampere trenger jeg når jeg har en last (varmeelementet) på 2 x 500W ? Edit: Enda en ting: Hvordan kan jeg teste PIDens SSR utgang? Kan jeg plugge pluss og minus herfra på en lyspære og se om den blinker? Eller er det et slags signal, og ikke noen strøm som kommer ut herfra? Endret 20. juni 2012 av Fulgu Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 20. juni 2012 Rapporter Del Skrevet 20. juni 2012 (endret) Men hvorfor sier du da at du har testet med last? Montert i prosjektet mitt reagerer det ikke i det heletatt, kobler ikke inn eller ut lasten det skal styre (en varmekoble), lager ikke klikkelyder, og det blir ikke noe lys i den lille lampen på releet. Ja de skal være nok å tese med lyspære. Når den åpner så slipper en gjennom strøm ja. ett SSR inneholder ingen bevegelige deler, i motsetning til et tradisjonelt relee. 2 x 500 w = 1000 W / 220V = 4,545 A Test med last før du konkluderer helt sikkert Endret 20. juni 2012 av stich_it Lenke til kommentar
Fulgu Skrevet 20. juni 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 20. juni 2012 (endret) Jeg har ikke testet releet MED last, annet enn tilkoblet PIDen på dens SSR utganger. Jeg mener at jeg ikke har foretatt en "test" med last med en annen kilde enn PIDen i prosjektet. Tilkoblet PIDen er den også tilkoblet lasten, men da er jo PIDen en mulig feilkilde... Så nappet jeg den ut av det oppsettet, og "testet" ved å bruke 5V og 12V fra ladere rett på inputen på releet, uten at dette ga noe lys i dioden på releet. EDIT: Har foretatt flere tester nå, med last (en vanlig skrivebordslampe på releets AC-side) og 12V fra en molex-kontakt (gul og svart) på DC siden, heller ikke dette gir noe lys i verken dioden på releet eller i skrivebordslampen. Konkluderer da med at releet må være dødt. Men, basert på det dere sier over oppstår et annet mulig problem: Når jeg nå kobler PIDens SSR+ og SSR- rett på en liten lyspære fra en lommelykt, får jeg ingen respons der heller (i pæren altså) enda PIDens egen "OUT-lampe" lyser (dette antar jeg indikerer at utgangen skal være aktiv) Endret 20. juni 2012 av Fulgu Lenke til kommentar
Redman Skrevet 20. juni 2012 Rapporter Del Skrevet 20. juni 2012 Dette releet fungerer nok ikke som diode, altså leder bare en vei. Det er designet for vekselstrøm på last siden og burde derfor lede begge veier Trigger spenning er oppgitt til 3-32v likestrøm så det skal jo ingenting til for å tenne det, uten å ha koblet det selv så skal jeg være forsiktig med å konkludere men ... er nok dødt. Lenke til kommentar
Fulgu Skrevet 20. juni 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 20. juni 2012 Dette releet fungerer nok ikke som diode, altså leder bare en vei. Det er designet for vekselstrøm på last siden og burde derfor lede begge veier Men på DC-siden vil det vel fungere som diode? Noen som har forslag til hvordan jeg kan sjekke om det er "liv" i SSR-utgangene på styringen min (PIDen) ? Blir alvorlig deppa om jeg venter en uke på nytt rele, så viser det seg at disse utgangene også er døde... Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 20. juni 2012 Rapporter Del Skrevet 20. juni 2012 (endret) ingangen på reelet har dioder og er beregnet på likestrøm så jo, den funker kun om du kobler riktig vei Redman, utgangen er vekselstrøm og skal lede så lenge det er trigget og får nok effekt inn til å aktivere kretsen på utgangssiden. Fulgu: det er svært vanskelig å hjelpe deg her nå, rett og slett fordi jeg sliter litt med å forstå deg. virker som du sitter med lite utstyr for å feilsøke og kanskje ikke mest opplæring i det du holder på med (vi må alle lære en plass men det er litt vanskelig å guide deg skikkelig over nettet for meg iallefall) du må prøve å aktivere SSRen med et signal du er sikker på er der og er sterkt nok til å aktivere LEDen mens den har last tilkoblet på utgangen. har du noen bilder eller tegninger av det du har gjort? Endret 20. juni 2012 av stich_it Lenke til kommentar
Fulgu Skrevet 20. juni 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 20. juni 2012 At jeg er vanskelig å skjønne kan jeg godt forstå, jeg er ute på svært tynn is her i forhold til egne kunnskaper, og utstyr som du helt riktig mistenker. Setter derfor enda større pris på hjelpen jeg får her, bare så det er sagt. Jeg skal prøve å få ordnet med bilde i morgen, men kan forsøke å ordlegge meg en siste gang: Jeg kobler til en 12V kilde på DC-siden av releet (Denne kilden er en såkalt Molex-kontakt fra en PC, hvor gul og sort leder skal gi 12V og jord) På AC-siden kobler jeg en vanlig skrivebordslampe. (Releet står her montert mellom stikkontakt og lampen på en av lederne) Resultatet er det samme med og uten 12V påkoblet releet, og uansett om jeg bytter polene = ingen verdens ting. Konkluderer dermed med at releet er dødt. Kjipt. Så: PIDen min (en temperaturføler som har en SSR-pluss og en SSR-minus utgang. Disse ønsker jeg å teste om i det heletatt gir noe signal, hvordan kan jeg gjøre dette? Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 20. juni 2012 Rapporter Del Skrevet 20. juni 2012 ja det høres ut som releet er dødt ja. Vis du vet spenningen som er på SSR utgangen på PIDen så kan du jo koble på noe som krever ca samme spenning og se om den reagerer. du kan jo bruke alt fra lommelykt pærer til pc-vifter, bare vær obs på at det bruker du noe som skal ha mindre spenning en det som er ut på PIDen ka ndu brenne det du kobler til. f.eks kan en 12 volts lyspære fint indikere om utgangen funker opp til 12 volt (og litt til) men kobler du den på 20 volt vil du antagelig brenne den ut rimelig fort. får den mindre spenning gløder den bare svakere. Samme med pc vifter, skal den ha 12 volt går den fint på lavere spenning som regel, men for høy spenning kan skade viften permanent. Lykke til, virker som du gjør en god jobb med å lære deg noe nytt. Lenke til kommentar
Redman Skrevet 21. juni 2012 Rapporter Del Skrevet 21. juni 2012 Hehe. Selfølgelig må pluss og minus være rett på "inngangen" tenkte og skrev om last siden.. regner den som en triac. Lenke til kommentar
Fulgu Skrevet 23. juni 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 23. juni 2012 Hei igjen! Nå har jeg kommet meg et hakk videre i feilsøkingen (tror jeg), samt fått tatt bilder. Har fått lånt meg et multimeter for dagen, og har med det (såvidt jeg selv skjønner) funnet ut at PIDens SSR-utganger fungerer prima, men at noe er galt med releet. Som vi jo forsåvidt har tenkt gjennom hele tråden. Ikke noe OUTPUT fra PIDen = Ikke noe utslag på multimeteret ( 0,295v ) Her ser vi at det har dukket opp en oransje prikk nede til venstre på PIDen, dette signaliserer OUTPUT og det samme viser multimeteret ( 13,06v ) Det synes ikke så godt her, men her er PIDens SSR-utganger koblet på releets DC-side, og kun en skrivebordslampe på AC-siden. Voltmeteret viser at det går 13v over DC-siden, om jeg skjønner det rett, men fremdeles vil ikke skrivebordslampen lyse, og releets diode lyser heller ikke. Såååååå, da blir det vell ventetid på nytt rele da. Leste meg forresten frem på nett til at et SSR-rele aldri vil fungere uten last på begge sider, du kan altså ikke teste det ved å kun koble til DC-siden, om noen lurte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå