Geekeern Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 Jeg fikk i dag min oppgave til fagprøven... greia er at jeg har fått noe helt annet enn det jeg faktisk har jobbet med! har jeg rett til å klage på selve oppgaven? Jeg tar ikke sjansen på å spørre sensoren da han var min tidligere lærer på VGS. Jeg har ikke lært noe særlig i løpet av læringstiden og har derfor måttet bytte læreplass. Nye læreplass har heller ikke vært flink til å følge opp! men så har jeg fått lov til å sette opp eget nettverk med noen klienter (standard oppgave). Har opparbeidet meg med standard Windows Server 2008 domene med noen enheter på nettverket. Dette er en standard oppgave som mange vanligvis får. På grunn av mangel på opplæring spurte jeg for halvt år siden opplæringskontoret om hva oppgaven lages ut ifra... den forrige arbeidsplassen eller den nye. De svarte kort at oppgaven skal lages etter hva jeg jobber med på den nye læreplassen. Nå sitter jeg med en oppgave som jeg missliker og ikke har vært bort i før! Har man rett på å klage på selve oppgaven og få ny oppgave, eller bør jeg bare møte opp og ikke ha noe å fremføre slik at jeg får stryk............ og får ny sjanse igjen tidlig i august? Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 Slik jeg kjenner fagprøvene skal man vel ha nok generell kunnskap til å løse oppgaven uavhengig av hva man faktisk har jobbet med. Om en mekaniker har trent kun på toyota og får en fagprøve hvor han skal skru på en volvo så skal fortsatt oppgaven løses. Sagt på en annen måte, så skal vel du bli en fagperson som skal kunne jobbe med noe uavhengig av system og versjon. Vet ikke hvor lang tid du har fått på oppgaven, men forhåpentligvis kan du innhente info og kombinere det med det du kan. Om opplæringen har vært mangelfull så burde det vært tatt tak i lenge før fagprøven. Jeg er vant med at man har papirer som viser hva man skal være gjennom og at bedriften signerer på at du har gjort det og kan det. En eller annen form for info om hva du skal kunne og hva du har lært har du vel. Lenke til kommentar
Tonje91 Skrevet 20. juni 2012 Del Skrevet 20. juni 2012 Hei Jeg fikk fagprøven min utlevert på mandagen, og syns den så kjempestor og vanskelig ut, men etter å ha snakket med veilederen min litt (han som lagde oppgaven), kom vi fram til at den ikke var så ille allikevel. Nå er jeg nesten ferdig med alle oppgavene, så ligger godt ann til å bli ferdig i morgen, framføringen er på fredag. I lærlingperioden din, hadde du ikke en opplæringsbok du jobbet med? Jeg fikk oppgaver som lignet på de jeg hadde gjort før, og det er jo et bra utgangspunkt. Men sett i gang med oppgavene, kanskje du finner ut at det ikke er så ille allikevel. Du må hvertfall prøve, så kan du heller forklare situasjonen for sensorene på fredagen og si at du gjorde ditt beste. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå