aklla Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 (endret) Borettslaget vil bygge 4 parkeringsplasser i hage "min", altså rett forran min leilighet. Hagen er streng tatt felles, men da jeg har utgang rett ut i hagen vil det få mest konsekvens for min del. I praksis får jeg igjen 4-5 meter hage mellom verandaen min og parkeringsplassene. Vi har i dag parkering på gata forran huset, det er god plass til 4 biler der, kan uten problem ha langt flere biler enn det. Men på vinteren er det absolutt en fordel å egen plass mtp. at brøytebilen jevnlig brøyter inn bilene. Det jeg egentlig er mest bekymret for er ett evt. verditap på boligen, da jeg ikke har planer om å bo her så alt for mange år. Den blå firkanten på bildet viser hvor parkeringsplassen skal være. Hvordan tror dere det vil påvirke verdien? Er jo positivt å få egen parkeringsplass, men negativt å få den i "min" hage... Mister også noe utsikt når man etterhvert bygger carport. Endret 19. juni 2012 av aklla waits for alice Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 20. juni 2012 Del Skrevet 20. juni 2012 Korleis dette påvirker boligverdien er litt vanskelig å seie, men egen parkeringsplass er ofte eit stort pluss når du skal selge boligen. Du får kanskje ikkje ein så mykje betre pris for boligen, men den vil være lettare å selge dersom det følger med parkeringsplass. Sjølv så trur eg ikkje dette vil ha så mykje å seie for din del, du opplever dette som tap av hage (og etterkvart utsikt) fordi du er vandt til å ha det slik. Når du skal selge så trur eg ikkje så mange reagerer på manglande/liten hage. Spørsmålet er vell også om dei andre bebuerane har hager eller ikkje? Det er også verdt å nemne at dersom dette kun går utover deg så kan du pårope deg mindretallsvern etter § 32 i eierseksjonslova: § 32. Mindretallsvern Sameiermøtet, styret eller andre som etter § 43 representerer sameiet kan ikke treffe beslutning som er egnet til å gi visse sameiere eller andre en urimelig fordel på andre sameieres bekostning. Denne regel gjelder tilsvarende for bestemmelser inntatt i de opprinnelige vedtektene, jf. § 7 første ledd bokstav d. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 20. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2012 Det er felles hage, så i teorien går det like mye ut over alle, men mtp. at jeg har utgang fra stua rett ut i hagen er den mer "min". Hagen er veldig skjeldent brukt... Som du ser, så er det ikke akkurat Oslo sentrum, så det er på ingen måte mangel på parkering langs gaten, men det er kanskje fortsatt poplært med egen parkering? Nå bruker som sakt ikke jeg hagen, ser ikke at jeg kommer til å bruke i noe særlig grad uavhengig av om det blir parkeringsplass der eller ikke, det er kun verdien/populæriteten jeg bryr meg om. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 20. juni 2012 Del Skrevet 20. juni 2012 Egen parkeringsplass er alltid bra, for det første er folk vanedyr som elsker å parkere på nøyaktig samme plass kvar einaste dag, i tillegg er det ofte ein anelse lettare å parkere på ein parkeringsplass enn det er å parkere i gata sidan du ikkje risikerer å bli parkert inne. Risikoen for skader på eigen bil blir også mindre når du kan parkere på eit skjerma område. Dersom det kjem opp carport som kanskje til og med har straumuttak for motorvarmer så vil dette være endå meir positivt. Dei som ønsker bolig med hage vil mest sannsynlig sjå på eigendommer der ein har tilgang på privat hager som ein kan styre og stelle i som ein vil. Dei fleste borettslag har ein hage som består av plen, eit par gammle busker som har vokst seg store og stygge samt eit par krukker med blomster, dette er med andre ord ikkje ein våt drømm for ein person med grønne fingre som vil ha ein fin hage. Eg trur dette vil gjere boligen meir attraktiv, men du må også sjå litt på kostnadane. Denne utbetringa vil nok koste deg meir enn det du får igjen ved eit salg. Dersom området må planerast ut og det må byggast ein veg fram til parkeringsplassen så starter utgiftene å løpe. I tillegg så må vegen ha eit dekke enten dette er grus eller asfalt. 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 20. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2012 Nå er dette en blindvei, med 2-3 biler som bor lengre innover, så anser ikke faren for skader som så alt for stor. Men, det er sant at de som vil ha hage gjerne vil ha egen hage, ikke en hage flere andre kan bruke. Har forresten fjernet alle store stygge buskene og trærne, så det ser ikke så ille ut Kostnadene blir antagelig ikke betydelige, slipper bygge vei frem til parkeringsplassen, kun planere opp der bilene skal stå. Mye av jobben blir nok gjort på dugnad. Vi har også en god del penger på bok... Det er forresten ikke noe problem for de at jeg nekter, men jeg var usikker om fordelene av egen parkering veide opp mot bakdelen av tapt hage. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå