Nacalai Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 Hei, har tenkt å handle inn nye deler til den stasjonære pc'en min, primært til å spille Battlefield 3 og Arma II. Jeg kan jo begynne med spesifikasjonene: Hovedkort: MSI GF615M-P33, Socket-AM3 Kabinett: Ace Ecco 420 Midi Tower Sort RAM:Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9 CPU: AMD Athlon II X2 250 Grafikkort: Sapphire Radeon HD 5770 1GB PSU: Chieftec Smart Series 550W PSU Som sagt, så vil jeg kunne klare å kjøre Arma 2 med rimelig høy grafikk. Jeg tenker å kun oppgradere prosessor og grafikkort, men da er jo spørsmålet, hva skal jeg kjøpe? Budsjettet mitt er lavt, rundt 3.000kr. Kan gå høyere, men helst ikke. Jeg har sett på GeForce 570, men jeg vil tenke at en 560 skal holde? Så er det prosessor, hva er det å anbefale av AM3-baserte prosessorer? Og vil en 550W PSU holde? Takk på forhånd! Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 (endret) Du kan jo forsøke å se etter AMD Phenom II X4 960 95 watt på bruktmarkedet. Men den er jo ikke så veldig kraftigere, beste er å bytte ut hovedkortet til LGA 1155 og gå for i5 2500k eller 3570k. Angående nvidia GTX 570 er den utdatert med mindre du handler den brukt er GTX 670 bedre på battlefield 3 med tanke på turboboost, men hvor stor forskjell du merker får noen andre svare på. Endret 19. juni 2012 av LMH1 Lenke til kommentar
Nacalai Skrevet 19. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2012 Takk for svar;) Jepp, har veldig lyst på en i5 2500k, men så synd at jeg har et AM3 hovedkort! Det er mulig jeg kan bytte ut hovedkort da, hva er det slags hovedkort jeg kan gå for, som gir ytelse for pengan? (Ikke for mye penger da) Lenke til kommentar
HansiBanzi Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 (endret) For å legge deg omtrent akkurat på budsjettet kan du jo gå for en Phenom II X4 965 og et gtx 560Ti. Jeg har dette selv og bruker en 550W PSU, så ja, det holder. Det blir dog lite rom for overklokking. Det finnes vel noen sekskjernes prosessorer også (1055T?) på AM3-sokkelen og jeg tror disse har samme TDP som 965, så de(n) kan vel også vurderes. EDIT: Phenom II X4 er forresten milevis bedre enn Athlon II X2 på programmer som tar i bruk flere kjerner. Phenomen står i spillPCen, Athlon står i stua, og det er bare å glemme å spille BF på stuePCen. Endret 19. juni 2012 av HansiBanzi Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 Skal du overklokke så kanskje: Asus P8Z68-V PRO. Men er godt mulig du vil trenge bios oppdatering så da er nok 2500k bedre en ivybride. Lenke til kommentar
Fillfall Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 Har ikke så mye peiling på dette omådet, men vil tro det er lurt å oppgradere til litt mer RAM.. Lenke til kommentar
Bollen123E Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 Litt over busjettet, men jeg anbefaler. Prosessor: http://www.dustinhome.no/product/5010544370/intel-core-i5-2500k-3-30ghz-6mb-s-1155/ Skjermkort: http://www.dustinhome.no/product/5010624027/asus-radeon-hd7850-2gb-pci-e-dvi-hdmi-dp/ Lenke til kommentar
Nacalai Skrevet 19. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2012 (endret) Hvis det er mulig, så vil jeg helst beholde mitt AM3 hovedkort allikavel, har et veldig stramt budsjett For å legge deg omtrent akkurat på budsjettet kan du jo gå for en Phenom II X4 965 og et gtx 560Ti. Jeg har dette selv og bruker en 550W PSU, så ja, det holder. Det blir dog lite rom for overklokking. Jeg har sett lenge på 560 ja, den prosessoren er ikke på Komplett.no (vil bestille fra der), så er det andre valg? Men ok, bra at det fungerer på 550W PSU, har ikke tenkt å overklokke, ikke på en god stund ivertfall. Har ikke så mye peiling på dette omådet, men vil tro det er lurt å oppgradere til litt mer RAM.. . Det blir ikke noe problem Har RAM liggende Endret 19. juni 2012 av nicwillu Lenke til kommentar
HansiBanzi Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 Om du har et AM3-hovedkort (og ikke AM3+) er nok ikke mulighetene så mange. De har den på lager på dustin.no (http://www.dustinhome.no/product/5010366889/amd-phenom-ii-x4-965-be-3-4ghz-8mb-socket-am3-box/#intcmp=searchProvider_dacsa). Husk at det er forskjell på GTX560 Ti og GTX560. Noen av de nyere AMD-kortene kan kanskje også være noe å sjekke. 7850 ligger vel i samme sjiktet både i ytelse og pris. Det er uansett bygd på 22 nm-teknologi, så det bruker mindre strøm. Lenke til kommentar
Nacalai Skrevet 20. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2012 Om du har et AM3-hovedkort (og ikke AM3+) er nok ikke mulighetene så mange. De har den på lager på dustin.no (http://www.dustinhom...hProvider_dacsa). Husk at det er forskjell på GTX560 Ti og GTX560. Noen av de nyere AMD-kortene kan kanskje også være noe å sjekke. 7850 ligger vel i samme sjiktet både i ytelse og pris. Det er uansett bygd på 22 nm-teknologi, så det bruker mindre strøm. Det ser nok ut til at det ikke er AM3+, men blir det noe stor flaskehals om jeg kjøper f.eks 560 (TI kanskje) og prosessoren du linker til? Hvilke AMD-grafikkort vil kunne gjøre susen? Har et 5770 og det er ganske forferdelig :/ Lenke til kommentar
HansiBanzi Skrevet 20. juni 2012 Del Skrevet 20. juni 2012 Uten at jeg egentlig har sjekket hvor stor flaskehals det blir så kan jeg jo si at jeg kjører BF3 på high/ultra (med skygger enda litt lavere tror jeg), uten AA i 1920x1080 men en framerate som veldig sjelden går under 50, og som regel er den betydelig høyere. Jeg vil derfor tro at prosessoren ikke er en veldig stor flaskehals (som nevnt tidligere har jeg samme prosessor og et 560Ti). Som jeg skrev i forrige post så ligger 7850 i samme sjiktet som 560 Ti både i pris og ytelse. Kort med høyere modellnummer vil yte bedre, men koste mer. Lenke til kommentar
Nacalai Skrevet 20. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2012 Uten at jeg egentlig har sjekket hvor stor flaskehals det blir så kan jeg jo si at jeg kjører BF3 på high/ultra (med skygger enda litt lavere tror jeg), uten AA i 1920x1080 men en framerate som veldig sjelden går under 50, og som regel er den betydelig høyere. Jeg vil derfor tro at prosessoren ikke er en veldig stor flaskehals (som nevnt tidligere har jeg samme prosessor og et 560Ti). Som jeg skrev i forrige post så ligger 7850 i samme sjiktet som 560 Ti både i pris og ytelse. Kort med høyere modellnummer vil yte bedre, men koste mer. Ah, så ikke at du nevnte 7850, mybad Da kan det hende jeg går for en 7850 og prosessoren du nevnte, og den vil passe til mitt AM3-hovedkort ja? Lenke til kommentar
HansiBanzi Skrevet 20. juni 2012 Del Skrevet 20. juni 2012 Det vil den, og oppgraderingen vil gi ganske mye for pengene Lenke til kommentar
Nacalai Skrevet 20. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2012 Ok, da går jeg nok for det Forresten, det følger med stock-kjøler ja? Og trenger jeg å kjøpe kjølepasta, er ikke det påsmurt fra før? Lenke til kommentar
HansiBanzi Skrevet 20. juni 2012 Del Skrevet 20. juni 2012 Det står på produktinformasjonen hos dustin.no at det følger med vifte, og jeg antar at denne er stock. Kjølepasta er ikke nødvendig, men man vil nesten uten unntal få bedre varmeovergangstall (og lavere temperatur på CPU) ved å bytte kjølepasta. Skal du ikke overklokke er det ikke noe stort poeng å gjøre det. Lenke til kommentar
Nacalai Skrevet 20. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2012 Det står på produktinformasjonen hos dustin.no at det følger med vifte, og jeg antar at denne er stock. Kjølepasta er ikke nødvendig, men man vil nesten uten unntal få bedre varmeovergangstall (og lavere temperatur på CPU) ved å bytte kjølepasta. Skal du ikke overklokke er det ikke noe stort poeng å gjøre det. Da får jeg håpe på det, ser det ikke var stort utvalg av AM3-prosessorer på komplett.no. Men jaja, det er ikke så mye dyrere å bestille fra 2 forskjellige nettsteder en å bestille alt fra èn. Takk for all hjelp Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 20. juni 2012 Del Skrevet 20. juni 2012 Kommer også nye prosessorer til AM3+ etter sommeren 15-20% bedre ytelse. Bare så det var sagt Lenke til kommentar
HansiBanzi Skrevet 21. juni 2012 Del Skrevet 21. juni 2012 Hjelper vel lite når man har AM3, ikke AM3+ på hovedkortet og har lyst til å bruke minst mulig penger. Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 21. juni 2012 Del Skrevet 21. juni 2012 Hjelper vel lite når man har AM3, ikke AM3+ på hovedkortet og har lyst til å bruke minst mulig penger. Hmm, beklager, synes jeg kunne se ett pluss tegn eller to rundt omkring, men det var nok bare bindestreker :/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå