bikobiko123 Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 (endret) Bor på internat i Troms. Noen gjorde hærverk på taket. Vi har nå fått lapp om at hvis ikke noen kommer fram, så blir alle internatbeboerne trukket i depositum. Er dette lovlig? Endret 19. juni 2012 av bikobiko Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 Hvis ikke du har skrevet under på, eller på annen måte godtatt en avtale som gir utleier rett til å trekke fra depostitum for skader som oppstår i fellesområder, kan det ikke gjøres. Be utleier å vise til hvilken lovhjemmel eller avtale som gir vedkommende rett til kollektive reaksjoner. Derimot finnes det jo ikke noe som hindrer utleier i å planlegge økt husleie grunnet økte kostnader for vedlikehold. Er det en offentlig myndighet som eier eiendommen, ville jeg ha viftet med Grunnlovens § 96 som er grunnlaget for en konstituell sedvane om at "ingen kan dømmes uden efter Lov" Lenke til kommentar
bikobiko123 Skrevet 19. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2012 Dette er et skoleinternat Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 Hvis ikke du har skrevet under på, eller på annen måte godtatt en avtale som gir utleier rett til å trekke fra depostitum for skader som oppstår i fellesområder, kan det ikke gjøres. Be utleier å vise til hvilken lovhjemmel eller avtale som gir vedkommende rett til kollektive reaksjoner. Enig. Slik hjemmel finnes ikke. Derimot finnes det jo ikke noe som hindrer utleier i å planlegge økt husleie grunnet økte kostnader for vedlikehold. Bortsett fra husleieloven kapittel 4... Er det en offentlig myndighet som eier eiendommen, ville jeg ha viftet med Grunnlovens § 96 som er grunnlaget for en konstituell sedvane om at "ingen kan dømmes uden efter Lov" Som bare gjelder i straffesaker, jfr. de innledende ordene "Ingen kan straffes uten etter dom, eller dømmes uten etter lov"... Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 Er det en offentlig myndighet som eier eiendommen, ville jeg ha viftet med Grunnlovens § 96 som er grunnlaget for en konstituell sedvane om at "ingen kan dømmes uden efter Lov" Som bare gjelder i straffesaker, jfr. de innledende ordene "Ingen kan straffes uten etter dom, eller dømmes uten etter lov"... Og jeg som trodde at legalitetsprinsippet (grl § 96), som jo i prinsipp er en konstituell sedvane, også gjelder prinsipper om at offentlige myndigheter ikke kan påføre en person et vonde uten formell hjemmel i lov. Noe som i følge Aslak Syse f.eks også gjør seg gjeldende innenfor helselovene... Mener du noe annet? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 Om det er offentlig eid bygning er vel i grunnen irrelevant, det er fortsatt et privatrettslig forhold. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 Og jeg som trodde at legalitetsprinsippet (grl § 96), som jo i prinsipp er en konstituell sedvane, også gjelder prinsipper om at offentlige myndigheter ikke kan påføre en person et vonde uten formell hjemmel i lov. Noe som i følge Aslak Syse f.eks også gjør seg gjeldende innenfor helselovene... Mener du noe annet? Legalitetsprinsippet innebærer at dersom ikke andre rettsgrunnlag fører frem trenger det offentlige hjemmel i lov for å influere borgernes rettssfære. Grunnloven pgf 96 fastslår at på strafferettens område kan det ikke eksistere andre rettsgrunnlag enn lov for å idømme straff. 1) Krav om erstatning er ikke "et vonde" (sic). Det er ikke straff, og kan ikke behandles som straff. 2) Det offentlige, når det opptrer som huseier/utleier kan stille alle andre krav en ordinær utleier kan, uten lovhjemmel -- rettsgrunnlaget er da det offentliges eiendomsrett og avtalekompetanse. 1 Lenke til kommentar
bikobiko123 Skrevet 19. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2012 Så kan jeg ende opp i å måtte betale eller? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 Nei, det finnes ikke hjemmel for en huseier for kollektivt depositumstrekk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå