perroga Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 Jeg ønsker å lage et enkelt bestillingssystem i excel, der flere avdelinger kan gjøre sine daglige bestillinger i et regneark, og kjøkkenet kan ta ut en samlet oversikt på et gitt tidspunkt. Samtidig skal det fungere som en internfaktureringsrutine, slik at man slipper å punche data flere ganger, slik det gjøres idag!! På 90-tallet jobbet jeg et sted som hadde en enkel funksjonalitet laget i excel. Jeg vet ikke nøyaktig hvordan det var laget. Hvis du har noen ideer å komme med for hvordan et slik system kan utformes, er jeg glad. Forøvrig er jeg fortrolig med excel, og lager makroer, automatiske hendelser og knapper, så det skal være overkommelig å lage dette. På forhånd takk! Lenke til kommentar
War Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 Vanligvis velger man visual basic med mySQL-database pga excel er tungvint. Skal alle ha sitt eget regneark, eller skal det droppboxes ol og alle skriver i "ett" ark? Lenke til kommentar
DCG Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 Ikke et direkte svar på spørsmålet, men noe du kan tenke på ihvertfall Sharepoint med workflows er vel det Microsoft ville anbefalt som en løsning idag, spesielt etter at ruting funksjonen i Office forsvant. Men det blir fort overkill for en slik sak. Selv ville jeg ordnet et enkelt webskjema som lagrer bestillingen til en database, deretter et annet skjema hvor man kan ta ut rapport (samlet oversikt). Lenke til kommentar
*F* Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 Problemet med et ark er gjerne at flere ikke kan bruke det samtidig, Ville kanskje laget et regne-ark med et "skjema" for hver avdeling hvor dem fyller inn felter. Så har du et "Master dokument" som leser av innholdet i bestillings-dokumentene. Jeg vet ikke hvordan du gjør dette, men jeg regner med det er en enkel sak. Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 20. juni 2012 Del Skrevet 20. juni 2012 Du må ikke finne på å bruke Excel til dette -ta det fra en som bruker Excel til det aller meste. Den enkleste og helt gratis løsningen er Google Docs. Her er full pakke opplæring: Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
War Skrevet 20. juni 2012 Del Skrevet 20. juni 2012 Jeg også tenkte google docs. Bruker 100% det ved gruppesammarbeid på høgskolen. Da kan 16 skrive samtidig, og de som skal hente kan logge inn og se. Har brukt samme metoder selv og i 20% av gangene jeg skal logge meg inn har noen glemt å logge av osv og der kan jeg se all mail, trykke på google pluss, trykke på bilder som de har tatt med telefonen som den automatisk laster opp osv. Fungerer vel bra om det kun brukes "private" pcer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå