Gå til innhold

Førstegangs oppretting av nettside

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har tenkt til å starte en liten nettbutikk, men har ikke peiling på webdesign eller html!

Jeg vil heller ikke bruke gratis maler som ser kjedelig og firkantet ut.

Men den skal se enkel og kreativ ut. God kartlegging, enkel navigering og smarte løsninger for produkt framlegging. Siden det er nettbutikk så skal den selvfølgelig ha lenker m/bilder og kunne håndtere bilder i høy oppløsning. Vet ikke om dette har noe å si siden jeg er fersk på dette.

Håper dere kan gi med noen gode råd om steder som hoster websider og eller gir gratis mal med mulighet for å gjøre den mer personlig.

Er det dyrt å betale for en profesjonell til å lage nettsiden? Hvordan blir det med oppdatering senere? f.eks. legge til et tilbud, nyheter, nye produkter? Må jeg kontake han som lagde siden hver gang?

Kan i tillegg lære meg litt html hvis det ikke er vanskelig.

mvh

Dan

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er flere muligheter:

a) Lær deg HTML, CSS, PHP (e.l.), Javascript og SQL og lag nettbutikken din fra scratch.

Gratis, mest fleksibelt, men krever mest tid. Det holder virkelig ikke å bare kunne "litt HTML" for å lage en nettbutikk.

b) Bruk et publiseringsverktøy (CMS) som Joomla.

Gratis, veldig mange extensions er også gratis. Krever en del tid og arbeid det også, men likevel mye kjappere enn å bygge det fra bunnen av.

c) Betal noen til å gjøre det for deg.

Koster $$$, men du kan bare lene deg bak i sofaen mens du spiser ostepop og ser på video til nettsiden er klar.

Lenke til kommentar

Takk for svar MikkelRev

a) Lær deg HTML, CSS, PHP (e.l.), Javascript og SQL og lag nettbutikken din fra scratch.

Gratis, mest fleksibelt, men krever mest tid. Det holder virkelig ikke å bare kunne "litt HTML" for å lage en nettbutikk.

Mente ikke at jeg skulle gjøre alt selv. Mente heller at jeg kunne lære litt html for å kunne oppdatere nettsiden med f.eks. endre priser, legge inn nye varer/bilder.

Hvis det er så vanskelig så går jeg heller for valg b)

Har du eller noen andre flere eksempler på gratis webhosting? (CMS) som er mest populære, har mange muligheter og godt rykte?

Lenke til kommentar

Du får et system "bakom" nettsiden, som gjør at du fint kan oppdatere siden selv. (Edit: Uten å kunne html!)

Anbefaler å bruke en profesjonell utvikler, nettbutikker har mange fallgruver og er ikke det første man kaster seg ut i som amatør.. Det skal være innenfor datatilsynets regler angående personvern, betalingssystemer skal fungere, lageroppdateringer etc.

Endret av Heidi
Lenke til kommentar

Takk for svar Heidi

Skal nøye overveie det å betale en profesjonell. Fint at du advarer mot datatilsynets regler og personvern noe som jeg ikke har tenkt over enda. Betalingssystem må vel også fikses med banken som autororiseres av de.

I verstefall må jeg lese gjennom regler for nettbutikk så jeg holder meg innenfor loven.

Lenke til kommentar

Du kan bruke en nettside som heter Weebly, da får du en "Dra og slipp" måte å lage nettsiden, de støtter også nettbutill som jeg (tror) kobles opp mot paypal.

Du kan også legge inn egne HTML-koder.

Jeg har brukt Weebly til å lage min nettside og det funker helt rått, men jeg har ikke laget noe butikk, bare en liten doneringsknapp ;)

Lenke til kommentar

Jeg ville kombinert b) og c), betal noen for å sette opp en CMS for deg men pass på at du får opplæring/info til å sette opp tilbud, produktendringer osv selv.

Den var ikke dum den heller!

Men hvis CMS ikke er så vanskelig som å gjøre alt fra scratch, så kanskje jeg kan lære dette selv istedenfor å leie en til å gjøre det for meg.

Du kan bruke en nettside som heter Weebly, da får du en "Dra og slipp" måte å lage nettsiden, de støtter også nettbutill som jeg (tror) kobles opp mot paypal.

Du kan også legge inn egne HTML-koder.

Hadde vært veldig fint hvis man kunne kobles opp mot paypal siden det er butikk. Og har Weebly mulighet for mange valg av maler/farger/grafikk osv. ?

Lenke til kommentar

Du får et system "bakom" nettsiden, som gjør at du fint kan oppdatere siden selv. (Edit: Uten å kunne html!)

Fordi du sa det, så frister det enda mer å betale for profesjonell jobb! Hvor mye koster det? Og betaler jeg for Jobb + årlig vedlikeholdelse?

Lenke til kommentar

Jeg ville kombinert b) og c), betal noen for å sette opp en CMS for deg men pass på at du får opplæring/info til å sette opp tilbud, produktendringer osv selv.

Man får opplæring i dette ved å bruke alternativ c. Det inngår i pakken til profesjonelle, kort opplæring. Og man får tekstbokser for å oppdatere på samme måte som når man skriver innlegg her inne.

Fordi du sa det, så frister det enda mer å betale for profesjonell jobb! Hvor mye koster det? Og betaler jeg for Jobb + årlig vedlikeholdelse?

Det spørs helt hvilke krav du har. Jeg ville regnet med mellom 10.000 og 5.000 i førstegangssum om du velger en liten bedrift, eller noen som bruker et vanlig cms som grunnlag (altså ikke bygger "backend-systemet" selv). Det er da inkludert vedlikehold første året som oftest. Så kommer det en årspris på alt fra noen hundre til et par tusen. Hold deg til de under 1000 i året er min anbefaling, det er ikke store vedlikeholdet som trengs å gjøres med mindre du ønsker en stor oppdatering, men da ville jeg heller spart de kronene til neste gang du vil betale noen skikkelig for en "ny" side.

Og angående cms, jeg ville funnet noen som bruker joomla, wordpress eller drupal. (Helst wordpress, om jeg skulle valgt.) For det første så er det store cms som har massevis av brukere, dvs du vil alltid kunne finne noen på nettet som har spurt om det samme som deg. For det andre kommer det offisielle oppdateringer som holder tritt med utviklingen. (Disse oppdateringene hører da til i årsprisen, ellers er det også meget enkelt å gjøre selv.)

For det tredje så skal det mye arbeid og en solid bedrift til for å skape et like godt cms internt, altså som de har bygget selv. Og oppdateringer tar mye lenger tid, det vil jo koste de masse å oppgradere systemet sitt.

Lykke til, og bare spør om det er mer du lurer på! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...