Ozzy Ozzbourne Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 (endret) Hei, Jeg trenger hjelp med å finne ut av hva eksamensoppgaven betyr: Gi eksempler på kontroversielle historieske emner og drøfte motstridende årsaksforklaringer til en historisk hendelse. Hvis noen kunne si det på "vanlig" bokmål vil jeg ha vært evig takknemlig! Endret 19. juni 2012 av Ozzy Ozzbourne Lenke til kommentar
Tusker Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 Den mest kjente saken på det temaet for de utenfor historiefaget er kanskje David Irving og Holocaustbenektelsen. Men hvis jeg husker rett så tror jeg ikke han er historiker, bare selverklært. Husker ikke helt saken heller, men kanskje du fikk et tips til videre lesing Lenke til kommentar
Tusker Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 En kontrovers er jo en motsetning. I min bacheloroppgave skrev jeg om ulike syn på økonomisk vekst på 1800-tallet i Norge. Det er også et debattfelt det strides om. Hva skapte denne veksten? Indre institusjoner, skipsfart, eller andre ting? Lenke til kommentar
Ozzy Ozzbourne Skrevet 19. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2012 (endret) Tusen hjertlig takk! Problemstillingen jeg tok for meg er "Hva var årsakene til 2. verdenskrig? Sammenlikn med årsakene til 1. verdenskrig. Kompetansemålene jeg skal prøve å dekke er følgene: - Gjøre rede for bakgrunnen for de to verdenskrigene. - Gi eksempler på kontroversialle historieske emner og drøfte motstridende årsaksforklaringer til en historisk hendelse. Det var dette jeg fikk som oppgave Endret 19. juni 2012 av Ozzy Ozzbourne Lenke til kommentar
Tusker Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 Vel, hvis du vil ha et interessant perspektiv på hvorfor andre verdenskrig brøt ut, anbefaller jeg John Maynard Keynes bok "The Economic Consequences of the Peace". Dette er en ren økonomisk forklaring på hvorfor det ble krig igjen. Keynes var med den britiske delegasjonen til "fredskonferansen" i Versailles 1919. Han så at trykket som tyskerene, og resten av sentralmaktene, fikk på å betale tilbake i krigserstatninger ville ødlegge landet og hindre vekst. Noe han antok ville lede til sosiale problemer...ser ut til at han fikk rett der Historie om historien på en måte, heter historiografi. Hvis man søker på det+tema så får man som regel noen ulike syn. Slik som feks http://en.wikipedia.org/wiki/Historiography_of_World_War_II Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå