Gå til innhold

Hvordan lære hunden å ikke dra i båndet?


Anbefalte innlegg

Prøver å lære opp vår 13 uker gamle valp å gå penere i bånd, men det er en tålmodighetsprøve. Han vokser fort, og vil ikke at dette skal bli et problem når han blir stor og sterk.

 

Har prøvd tipset om å snu retning i det han drar, men det hjelper ikke ettersom han bare blir stående og vil den veien vi i utgangspunktet skulle gå. Om jeg stopper opp i det han drar ender vi bare opp med å bli stående, og turen kan bli et evighetsprosjekt.

 

Filmsnutter på Youtube består som regel av ferdig dresserte hunder, så flere av disse har ikke vært til mye hjelp.

 

Tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tålmodighet, tålmodighet, og litt mer tålmodighet, kombinert med god timing, og godbiter i bøtter og spann.

Har prøvd det meste, med tidligere hunder, men en hund som nærmer seg 100Kg har jeg bare måttet få til dette, og det har virket. Masse skryt når bisken gjør dette riktig, og ikke så mye kjeft når det ikke går så bra.

Total konsekvens på at når han skal gå på plass skal han IKKE forran deg. Når han derimot er "fri" eller hva nå enn du bruker av kommando er det lov å gå så langt båndet rekker, men aldri trekke - da er det på plass igjen.

Husk at å belønne og skryte når han går pent virker betydelig bedre enn å kjefte når han ikke gjør det.

Endret av avo
Lenke til kommentar

Han må gjerne gå hvor han vil for min del, gjerne foran meg, bare ikke dra i båndet til noen av sidene eller bli hengende etter. Problemet er bare at de gangene han drar forstår han ikke hva han skal gjøre. Han blir bare stående og vil fremover.

Der er poenget med å IKKE gå forran deg. Da er han sjefen, og går på tur med deg, på sine egne premisser.

Lenke til kommentar

Han må gjerne gå hvor han vil for min del, gjerne foran meg, bare ikke dra i båndet til noen av sidene eller bli hengende etter. Problemet er bare at de gangene han drar forstår han ikke hva han skal gjøre. Han blir bare stående og vil fremover.

Der er poenget med å IKKE gå forran deg. Da er han sjefen, og går på tur med deg, på sine egne premisser.

 

Skjønner, men sliter med å lære han dette. Til valp å være er han besatt på å løpe foran meg. Hvilken metode egner seg til dette? Holder det at jeg holder han bak meg, uansett hva? At jeg for eksempel stopper opp til han roer seg hver gang han prøver å gå foran?

Lenke til kommentar

Si på plass, når han faktisk er ved siden av deg for å lære han hva det betyr.

Masse skryt og godis når han klarer det, og ikke drive på for lenge av gangen.

Bedre med ett minutt trening som han klarer, og får belønning for, enn ti minutter som ender med at at han feiler.

 

Husk at en valp på 13 uker er nettopp det - han er neppe ferdig dressert før om et par år.

 

Ikke dumt å melde seg på et valpekurs. Jeg skal det igjen med neste hund, selv om jeg har hatt fire hunder nå de siste 20 årene, og egentlig føler jeg kan takle hva det skulle være av hund.

Lenke til kommentar

13 uker ja .. du har ennå en lang vei å gå ;)

 

Tålmodighet er det som gjelder. Og bestem deg nå, en gang for alle, at valpen ALDRI skal få komme dit den vil så lenge den drar i båndet. Da snakker vi UANSETT, bort til folk, leker, lukteflekker, whatever, så lenge båndet er stramt kommer vi ingen vei. De tar hintet til slutt.

 

Det er slik de funker se .. om valpen opplever at den får dra seg bort til hva det enn er den vil, så er det det som fungerer for den - og den vil prøve det igjen og igjen.

 

Og for guds skyld, meld dere på et valpekurs. Hvor bor dere, sånn ca?

Lenke til kommentar

13 uker ja .. du har ennå en lang vei å gå ;)

 

Tålmodighet er det som gjelder. Og bestem deg nå, en gang for alle, at valpen ALDRI skal få komme dit den vil så lenge den drar i båndet. Da snakker vi UANSETT, bort til folk, leker, lukteflekker, whatever, så lenge båndet er stramt kommer vi ingen vei. De tar hintet til slutt.

 

Det er slik de funker se .. om valpen opplever at den får dra seg bort til hva det enn er den vil, så er det det som fungerer for den - og den vil prøve det igjen og igjen.

 

Og for guds skyld, meld dere på et valpekurs. Hvor bor dere, sånn ca?

 

Vi bor i Tromsø, og vi har flere muligheter til valpekurs. Oppdretteren vår anbefalte oss å vente til hunden var litt eldre før vi sendte han på valpekurs, da vi kom til å få mer ut av kurset på denne måten.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hallo.

 

Jeg har lært opp tre håpløse surrehuer av noen hunder til å gå i bånd. Min erfaring er å bruke sele i stedet for halsbånd. Når vi går tur så går jeg alltid først i dører og det er jeg som bestemmer når de skal følge etter eller hoppe i bilen osv. Når det kommer til gåturer så rykker jeg lett i båndet hver gang de begynner og dra. Etter noen ganger så virker det nesten som det går opp et lys for dem. Og gå med langt bånd i vår familie er fy fy. De skal gå tett inntil meg så lenge jeg ikke sier noe annet.

 

Har aldri brukt godbiter, men det er jo nesten juks:P

 

Og det viktigste av alt for min del er at alle de som går med hundene er samstemte. Hunder er utspekulerte:)

Lenke til kommentar

Jaja, så lenge å "prøve alt" innebærer nesten utelukkende bruk av positiv forsterkning så fungerer det nok bra. Leker kan være fin belønning.

 

Jeg bare får det ikke helt til å gå opp, at noen mener det er "for lett" - er du sikker på at du vet helt hva du driver med her?

Lenke til kommentar

Jaja, så lenge å "prøve alt" innebærer nesten utelukkende bruk av positiv forsterkning så fungerer det nok bra. Leker kan være fin belønning.

 

Jeg bare får det ikke helt til å gå opp, at noen mener det er "for lett" - er du sikker på at du vet helt hva du driver med her?

 

 

Jeg har dresert tre hunder til å gå i bånd uten godbiter. Hva du gjør vet ikke jeg:)

Lenke til kommentar

Hehe, de fleste som har svart her i tråden bør lese litt om adferd og etologi... ;)

 

 

Edit: Og til TS. Valpekurs er lurt! :) Meld deg på det. Ellers finnes det mange gode bøker om nettopp det å lære hunden å gå i bånd. Og angående godbiter, det er alfa og omega å kunne belønne hunden. Tenk barneoppdragelse ift belønning vs straff.

 

At det føles som et evighetsprosjekt stemmer, det er det som er utfordringen med å ha valp. Tålmodighet i lange baner trengs, eller man kan ty til kortsiktige løsninger, som gjør at man med jevne mellomrom må repetere eller at det ikke virker når det virkelig trengs.

 

Lykke til! Om et par år kan du se tilbake på dette som en kjempestor investering for å få en trygg og god hund. :)

Endret av Heidi
Lenke til kommentar

Jaja, så lenge å "prøve alt" innebærer nesten utelukkende bruk av positiv forsterkning så fungerer det nok bra. Leker kan være fin belønning.

 

Jeg bare får det ikke helt til å gå opp, at noen mener det er "for lett" - er du sikker på at du vet helt hva du driver med her?

 

 

Jeg har dresert tre hunder til å gå i bånd uten godbiter. Hva du gjør vet ikke jeg:)

 

Ved å rykke i båndet..

 

Visste du at brorparten av rygg- og nakkeskader hos hund kan tilskrives slik tøysete "dressur"?

 

Igjen, på hvilken måte blir godbiter feil for deg? Er det bare en fiks ide, eller vet du faktisk hva du snakker om?

 

Nei, å ha skremt tre hunder til å gå pent i bånd er ikke et solid vitnemål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Aldri brukt en godbit for å få en hun til og gjøre noe/lære noe, den får heller gjøre det fordi den selv vil eller fordi den er "glad" i meg.

Høres veldig fint og romantisk ut, men Disney-hunden er bare en fantasi.

 

Hunden er en uforbederlig opportunist, ikke en ukritisk menneske-elskende dott.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hunden er en uforbederlig opportunist, ikke en ukritisk menneske-elskende dott.

 

Vel mine tør jeg si at er uforbederlig menneske-elskende opportunister...

Og min erfaring etter 20 år med hunder tilsier at det du lærer dem med ros og godbiter, faktisk fungerer bedre i lengden enn det du gjør med straff.

Da vil de "alltid" prøve å gjøre det best mulig for å (kanskje) få noe positivt i retur fra deg.

Alternativet er at de gjør ugang når de tror de slipper unna med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...