Renascent Skrevet 20. juni 2012 Del Skrevet 20. juni 2012 Ser folk vil ha 7.1 lyd, da burde en se over hvilken filmer som faktisk har dette, det er ikkje så mange filmer som kommer med dette. Det er mer større satsinger ol.5.1 er forsatt mer vanlig, men 7.1 kommer nok til å bli mer vanlig med tiden..Men er ikkje alle som har muligheter til å streame hd heller, mange som ikkje bor i byer eller større tettsteder har svært begrenset hastigheter da ingen bryr seg om å bygge ut infrastrukturen ol.Sjølv liker eg å ha filmene digitalt da eg ikkje har muligheter får å streame, men velger da lovlig "kopi", over å laste ned. Så hadde vel vert større andel som hadde valgt hd filmer fra get ol. vist det hadde muligheten til å faktisk streame det. Ukomprimert lyd har gjerne samme bitrate som dårlige 720p streams som Viaplay leverer, så det tar nok en stund vil jeg tro. Uansett... det digitale streamingstilbudet i Norge er dårlig og jeg kan ikke vente til Netflix/Hulu lanseres i Norge. Inntil da er det bluray som gjelder. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 20. juni 2012 Del Skrevet 20. juni 2012 (endret) Ja, er fullstendig klar over at ikke alle Blu-Ray utgivelser har 7.1 surround. Ukjent om dette bare er pga rimeligere Blu_ray utgivelse, eller av mangel på skikkelig opptaksutstyr under filmproduksjon. For Det kunne jo vært en mulighet for digitale medier å ha satset på 7.1 selv om ikke Blu-Ray utgivelsen har det. Når jeg handler Blu-Ray så vil 7.1 filmene ha en liten fordel i mine øyne i alle fall. Det er jo ikke så sjokkerende at man vil ha uttelling for pengene på anlegget sitt når man sitter med 7.1 / "8.2" (oppdelt senter, amphibient sound, romperister etc). Nedlastet video gir meg alt dette, pluss mye bedre innstillingsmuligheter (på Via-play kan man ikke velge noe som helst, og det å bruke noe 2.35:1 bildeforhold etc. er umulig), mye bedre utvalg, mye bedre forhåndsnedlastningmuligheter (om man ikke har super-solid og raskt nett), pluss bedre bildekvalitet. Er det rart folk laster ned? XD Edit: Fysisk Blu-Ray er greit det, men å endevende hylla når man får besøk for å finne en film er ikke alltids like attraktivt akkurat. Selv så er det faktisk lettere å laste ned en ferdig ripp, og så lagre det digitalt, enn å rippe alt du har selv. Så blir det en fysisk og en digital versjon slik man vil ha det. Endret 20. juni 2012 av Andrull Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 22. juni 2012 Del Skrevet 22. juni 2012 Ser folk vil ha 7.1 lyd, da burde en se over hvilken filmer som faktisk har dette, det er ikkje så mange filmer som kommer med dette. Det er mer større satsinger ol. 5.1 er forsatt mer vanlig, men 7.1 kommer nok til å bli mer vanlig med tiden.. Men er ikkje alle som har muligheter til å streame hd heller, mange som ikkje bor i byer eller større tettsteder har svært begrenset hastigheter da ingen bryr seg om å bygge ut infrastrukturen ol. Sjølv liker eg å ha filmene digitalt da eg ikkje har muligheter får å streame, men velger da lovlig "kopi", over å laste ned. Så hadde vel vert større andel som hadde valgt hd filmer fra get ol. vist det hadde muligheten til å faktisk streame det. Nja, få og få. Er ikke akkurat mangelvare (Finnes også 6.1). Ser forresten at Dolby Digital lister opp 80 stk fra 2010 (finnes fra tidligere år), mens en annen side lister opp 323 (i tillegg til 45 stk. 6.1-filmer). Dette er god nok grunn for meg. Ergo 7.1-støtte er noe vi vil ha, selv om ikke alt er tilgjengelig i 7.1. Det kommer flere filmer hvert år med denne teknologien, og det tar sikkert enda 5 år før de største VOD-tjenster i Norge får 7.1. Hvis jeg husker denne posten skal jeg sitere meg selv om 5 år fra idag og se om min smådristige antagelse stemmer! Ettersom streaming-tjenester idag tilbyr høyere kvalitetsnivå enn DVD, så burde det være på sin plass med 7.1. Dette er ikke vanskelig. Siden tilnudet av digitale film-tjenster er så elendig kommer jeg til å fortsette med fysisk media i mange, mange år til! Ring meg når du bitstraming, (god) FHD, 7.1 og bra tilgjengelighet og alt dette i Windows til en grei pris! For å si det sånn, hvis finner ut at du kan få dette fra norske tjenester innen 5 år, så ring legen snarest! Enten halusinerer du eller så drømmer du! 5.1 er tross alt eldgammelt, og teknisk sett er det ikke "ekte" surround heller. Husk at et 5.1-oppsett ikke har bakhøytalere, men sidehøytalere (eller surround om du vil). Hvordan i pokker skal utviklngen gå om man om flere år endelig får 7.1? Når på det punktet etterkommeren til Blu-Ray tilbyr 9.1 samt QFHD? Da sitter vi altså med streamingtjenester med HD og bit-rate på nivå med DVD og endelig 7.1, mens andre (Norge...) er stolte av å tilby 5.1 og FHD med altfor dårlig bit-rate. De burde gjøre en skikkelig innsats i å øke nivået (ja, synes de gjør en forferdelig jobb, og ikke i nærheten av hva de kunne klart). FHD, 7.1-støtte og god bit-rate burde vært normalt i VOD. Dette ville en annen side gitt flere grunner for den norske stat å prioritere bredbåndsutbygging, VOD-tjenester i Norge krever nemlig ikke mer enn pinlige 5 Mbps (ca). Og mens VOD-tjenestene hadde tilbudt god kvalitet hadde det ikke vært et problem å hatt andre alternativer som HD (med god bit-rate), og SD (for de med dårlig tilkobling). Hvis noen norske VOD-selskaper leser dette, skam dere! Slutt å lev i fortiden (dette gjelder andre tjenester også)! Sider som hardware.no burde purre på dette! Skam dere, dere også! Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. juni 2012 Del Skrevet 22. juni 2012 5.1 er tross alt eldgammelt, og teknisk sett er det ikke "ekte" surround heller. Husk at et 5.1-oppsett ikke har bakhøytalere, men sidehøytalere (eller surround om du vil). Det er vel like "ekte" som 7.1? Sidehøytalere er mye viktigere enn bakhøytalere. Skulle jeg valgt to ekstra høytalere i tillegg til 5.1 ville jeg faktisk ikke valg bakhøytalere da heller, men høytalere med 60 grades vinkel inn mot lytter. med 9.1 eller 11.1 så begynner kanskje bakhøytalere å bli det beste valget. AtW Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 22. juni 2012 Del Skrevet 22. juni 2012 (endret) Det er vel like "ekte" som 7.1? Sidehøytalere er mye viktigere enn bakhøytalere. Skulle jeg valgt to ekstra høytalere i tillegg til 5.1 ville jeg faktisk ikke valg bakhøytalere da heller, men høytalere med 60 grades vinkel inn mot lytter. med 9.1 eller 11.1 så begynner kanskje bakhøytalere å bli det beste valget. AtW Hva som er ekte-ekte surround forblir vel litt subjektivt, men jeg vil da selv påstå at 7.1 begynner å bli ganske ekte surround. Altså, ettersom det dekker "alle" aksene, fram, til sidene, bak og midten. Jeg er enig med deg at sidehøytalerene er utrolig viktige, og viktigere enn bakhøytalerene, men du mangler fortsatt noe når det er tomt bak. Etter 5.1 hadde nok kanskje jeg også valgt enda en "surround-høytaler", men derfra ville jeg utvidet med bakhøytaler. Den ekstra dimensjonen i surround-bildet om man kan kalle det det, gir en veldig fin opplevelse, noe som sidehøytaleren ikke kan gjenskape alene. Personlig skal jeg snart gjøre meg klar for 9.1, noe jeg gleder meg til. Ulempen er bare at jeg må bruke forskjellige høytalere når jeg utvider, fordi jeg ikke er millionær. Endret 22. juni 2012 av Stian Aarskaug Lenke til kommentar
ThaBear Skrevet 24. juni 2012 Del Skrevet 24. juni 2012 5.1 er tross alt eldgammelt, og teknisk sett er det ikke "ekte" surround heller. Husk at et 5.1-oppsett ikke har bakhøytalere, men sidehøytalere (eller surround om du vil). Det er vel like "ekte" som 7.1? Sidehøytalere er mye viktigere enn bakhøytalere. Skulle jeg valgt to ekstra høytalere i tillegg til 5.1 ville jeg faktisk ikke valg bakhøytalere da heller, men høytalere med 60 grades vinkel inn mot lytter. med 9.1 eller 11.1 så begynner kanskje bakhøytalere å bli det beste valget. AtW Litt sent, men når man kommer over 7.1 så blir det nok bare forsterkeren som lager lydbildet til de 2 -4 ekstra kanalene. Vet ikkje kor godt det blir da eg ikkje har testet sjølv. Var på hifi klubben å fikk en demo på den kinoen de brukte da, det var 7.4 med 2 over lerretet. synest det var greit, men ville nok heller hatt sidene i staden for en ekstra dimensjon i fromt. Lenke til kommentar
SLi Skrevet 24. juni 2012 Del Skrevet 24. juni 2012 HD 1080... Ny filmstandard? Jeg syntes 4k HD er det man kan kalle "ny" filmstandard.. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 24. juni 2012 Del Skrevet 24. juni 2012 Jeg trodde løsningen var innlysende: 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå