Gå til innhold

Oppgradere skjermkort fra 5970 til?

Owerein

Anbefalte innlegg

Heisann!

Vurderer å oppgradere skjermkortet mitt. Sitter nå med et Radeon 5970 black edition kort, men det sliter voldsomt i spill som Skyrim (Ultra settings + ENB addons) og BF3 (max).

Har ikke fulgt med de siste 2 årene på skjermkortfronten så sliter med valgene.

HW sine tester har ikke resultatene fra 5970 med lengre, så jeg klarer ikke finne ut hvor bra det er satt opp mot de nye kortene (googler jeg det så finner jeg 100 forskjellige svar...)

Noen snille sjeler som kan hjelpe meg litt? I utgangspunktet er det uaktuelt med SLI og Crossfire, da jeg ikke har plass til to kort i pc'en.

(Har ikke særlig lyst på svar som "hva skal du med bedre skjermkort, jeg kjører BF7 på ultramega settings med et gt 8800 kort" osv).

Budsjettmessig er det ikke aktuelt å bruke 8000kr på nytt kort heller :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du kun kjører spill på én skjerm i oppløsning tilogmed 1080p så høres det litt rart ut at du sliter voldsomt, men du har kanskje høye krav. Du er sikker på at Crossfire er aktivert?

Uansett, her ser du en røffly sammenlikning av HD5970 og dagens kraftigste enkeltkjernekort, GTX680. Som du ser så er det en del å hente i mange spill, deriblant BF3. Crossfire skalerer også forskjellig fra spill til spill så ett kraftig enkeltkjernekort er som oftest å foretrekke. GTX670 yter nesten like godt som storebror 680 så dette kortet kan du også se litt på.

Jeg er selv en grafikkhore og foretrekker å kjøre spillene mine på maks innstillinger, men når det kommer til BF3 så ser jeg nesten ikke forskjell på high m/2xMSAA og ultra. Mens jeg spiller så legger jeg ivertfall ikke merke til det. Selv med et GTX670 og 680 så vil du nok se fps. under 60 i enkelte sammenhenger så det jeg vil frem til er at det ikke er verdens undergang om man må fire litt på krava. BF3 er fremdeles et svært krevende spill hvis man ønsker å opprettholde en konstant høy fps. Prosessoren spiller også en ganske stor rolle i disse spillene.

Lenke til kommentar

Skiftet mitt 5970 mot et 680 pga bf3(grafikkhore) og at jeg var møkk lei dårlig ytelse på mindre kjente titler på utgivelsesdag -dvs, slippe å vente på cfx profiler osv når jeg engentlig bare vil spille.

De 2 spillene du nevner så gjør 680 rent bord, men kan du leve med å senke instillingene en liten tanke så får

du ytelse i overnevnte spill de fleste er fornøyd med.

Lenke til kommentar

Skiftet fra 5970 til GTX 680 av tvang :p

Kortet mitt døde i 2D modus og ble ubrukelig, uansett for Skyrim så er det CPU kraft som gjelder for god FPS og da er det singeltråd ytelse som er kongen.

Sitter du på en AMD rigg da og kanskje med en FX CPU, så er du ute på kjøret.

Lenke til kommentar

Har en Intel i7 930 cpu klokket til 4ghz, den burde vel egentlig holde?

Takker for svar, jeg må se nærmere på GTX 680 kortet ja. Er bare redd at jeg hiver ut 4000kr på et kort som yter tilsvarende det jeg har :)

Kommer det noe nytt rett rundt svingen forresten, eller har GTX 680 nettopp kommet?

Endret av CelinaGamer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...