Torstein H Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 Hei, jeg er en avgangs elev som har kommet opp i historie/muntlig eksamen er sinnsykt fortvilet, det værste som kunne skje, skjedde for å si det sånn. Hadde vært SINNSYKT takknemlig vis noen kunne ha hjulpet meg med denne oppgaven, gitt meg noen "pointers" og tips. Trenger all hjelp jeg kan få på dette temaet her, på forhånd, TAKK! Dette er oppgaven: Demokratiets utvikling Belyse prosesser, hendelser og bevegelser som har bidratt til demokrati. Med utgangspunkt i dette temaet skal du lage en problemstilling og forberede en presentasjon med utgangspunkt i ett eller flere av kompetanse målene under: - "Vurdere ulike ideologiers betydning for mennesker, politiske bevegelser og statsutvikling på 1900-tallet." - "Undersøk en eller flere internasjonale konflikter etter 1945, og vurdere konfliktene, sett ut ifra ulike perspektiv." - "Finn eksempler på hendelser på hendelser som har formet et ikke-europeiske lands historie etter 1900, og reflektere over hvordan landet kunne ha utviklet seg hvis disse handelsene ikke hadde funnet sted." - "Gjør rede for demokratiutviklingen i Norge fra 1800 og fram til 1945 og analyser drivkreftene bak denne utviklingen." Min problemstilling som jeg har levert og fått godkjent: "På hvilke måter bidrog kampen for demokrati i Øst-Europa, til kommunismens fall?" -Jeg har begrenset temaet til kunn Øst-Europa(kampen for demokrati, og kommunismens fall), så det ikke skulle bli så mye å ta med på framføringen, og får å gjøre oppgaven noe lettere Håper på god hjelp/respons her som sakt trenger jeg all hjelp jeg kan få! MVH Fortvilet avgangselev Lenke til kommentar
Potetmann Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 Hadde som oppgave og har skrevet 1500 ord om det, men har en annen problemstilling så tror ikke det hjelper så mye. Lenke til kommentar
Torstein H Skrevet 18. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2012 Hadde som oppgave og har skrevet 1500 ord om det, men har en annen problemstilling så tror ikke det hjelper så mye. Okei, hva slags problemstilling hadde du da? Lenke til kommentar
Potetmann Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 "Hvilke likheter og forskjeller hadde demokratiet i antikken i Hellas og demokratiet i Norge i dag" Lenke til kommentar
Torstein H Skrevet 19. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2012 åja, ikke helt lik problemstillingen min nei, hehe. Lenke til kommentar
jigaplow Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 Kom du opp så du har eksamen på onsdag? Lenke til kommentar
Torstein H Skrevet 19. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2012 ja, har framføring på onsdag. Lenke til kommentar
superninja Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 Min problemstilling som jeg har levert og fått godkjent: "På hvilke måter bidrog kampen for demokrati i Øst-Europa, til kommunismens fall?" -Jeg har begrenset temaet til kunn Øst-Europa(kampen for demokrati, og kommunismens fall), så det ikke skulle bli så mye å ta med på framføringen, og får å gjøre oppgaven noe lettere Ålreit, kan funke det her. Hvordan du vil utforme oppgaven vil jeg ikke legge meg så mye oppi, du har sikkert alt en plan osv i forhold til det. Jeg vet heller ikke hvilket nivå du ligger på. Likevel kan jeg komme med et tips: hvis det er passende, så kan du godt sammenlikne noe, som styresett, personer, hendinger, osv, med noe fra eldre historie. Dette gir et inntrykk av at du sitter på kompetanse også fra eldre historie, og har generelt noe kontroll på stoffet. Utover dette, så virker det som at mange historielærere (og sensorer) liker at du deler det inn i indre og ytre årsaker, bakgrunn for, og utløsende årsaker, osv. Dette føler jeg kanskje blir ekstra viktig i din oppgave. Men du vet best, så du får gjøre det hvis du er enig etter hvordan utformingen av oppgaven blir. Utover dette så er det alltid greit å øve muntlig på det du skal ha muntlig. Men dette varierer fra person til person, der noen kan snakke i det uendelige og med presisjon om ting de leste for to uker siden, mens andre glemmer detaljer raskere, og spesielt om de skal snakke. Likevel må du være klar på at det ikke er en kunnskapstest du er meldt opp i! Til slutt, så kan jeg si at det grunnleggende er 80%. Altså tilsvarende ca 4+/5-. Det grunnleggende vil da være fremføring, svar på oppgaven, alle formaliteter (kilder, oppbygging, powerpoint, osv), med mer. Utover dette er det som regel evne til refleksjon, dybdeforståelse, og utvidet kunnskap som utgjør de bedre karakterene. Er du uskker, så les kompetansemålene. Men husk at du må være 100% klar på at du må gjøre alt selv, nesten uansett hvilke tips som kommer opp her, så vil det nok ikke gjøre langt på nær så stor forskjell som det du kan få gjort med effektiv jobbing. Når jeg selv har eksamen, så trenger jeg å konsentrere meg 100%, og bryter kontakten med omverdenen for en tid. Det er til en viss grad en personlig greie, der jeg blir mer konsentrert og mer effektiv jo mer jeg jobber. Men mitt beste tips her, er nok å droppe alle forstyrrende elementer. Ble litt moralpreken her, noe som i utgangspunktet ikke var intensjonen, men er ikke til å stikke under en stol at karakteren du ender opp med er ene og alene et resultat av innsatsen du legger i det. Ønsker forøvrig lykke til på eksamen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå