Agasøster Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 Hei, Jeg går nå i 9ende klasse på Ungdomskolen og begynner i 10ende klasse til neste skoleår. Da må jeg, som alle andre søke på Videregående skole. Og jeg har vell egentlig funnet ut hva jeg vil bli, og det er Styrmann ombord på firmaet til faren min. Da faren min, og onklene mine er eigere av det firmaet, er jeg da uansett sikret en jobb, og er det da noen her som har tips om hvilke skoler jeg burde søke på? Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 Kanskje du kan utdype litt hva slags firma det er snakk om? Du sier "Styrmann ombord på firmaet til faren min". Jeg antar du snakker om å styre en form for fartøy på vann, men litt mer spesifikt hadde vært fint Lenke til kommentar
Agasøster Skrevet 20. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2012 Styrmann ombord på båt ja. Det er da en brønnbåt jeg vil komme til og jobbe på. Firmaet leverer Laks, til Foreksempel Nord Norge. Firmaet heter BBS, som blir: Bømlo Brønnbåt Service. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 20. juni 2012 Del Skrevet 20. juni 2012 (endret) Yrkesfaglig utdanning Utdanningsløpet i videregående opplæring er fireårig, hvorav to består av opplæring i bedrift: Videregående trinn 1 (Vg1): Elektrofag eller Teknikk og industriell produksjon Videregående trinn 2 (Vg2): Maritime fag To års opplæring i bedrift: Matrosfaget Deretter kan du ta en toårig grad i nautikk ved en teknisk fagskole. Deretter må du ha seilingstid som kadett og ta nødvendige sertifikater for å bli styrmann. Høgskoleutdanning Du kan ta treårig høgskoleutdanning i nautikk, og så reise ut som kadett og ta nødvendige sertifikater. http://utdanning.no/...ivelse/styrmann Har en kamerat som holder på nautikkdelen akkurat nå. Endret 20. juni 2012 av Daskemannen Lenke til kommentar
Fizzle Skrevet 20. juni 2012 Del Skrevet 20. juni 2012 Dette velger du for å bli styrmann: VG1 Teknikk og industriell produksjon (eventuelt VG1 Elektrofag) VG2 Maritime Fag 2 år lærling (ta fagbrev) Fagskole 1 eller 2 år (styrmann og eventuelt skipper utdanning) En annen vei: Ta VG3 påbygging, for så å søke deg på nautisk linje på høyskole. Nautisk linje på høyskole er 3 år istedenfor 2 år, som det er på fagskolen. Lenke til kommentar
Agasøster Skrevet 20. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2012 Takk for gode svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå