killthenavy Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 Heisann, jeg er 19, og har benyttet meg av 2 års offisiell utdanning. Jeg gikk yrkesfag som lærling, men måtte droppe ut grunnet flytting/mistrivsel. Så nå står jeg virkelig på bar grunn. Jeg har ikke utdanning, men jeg vet at jeg er en smart fyr, og kan gjøre det bra på skolen, så dette er virkelig leit... Planen min er å søke på gen. studiekompetanse (VG1) eller påbygging (vg3). Med vg1, lurer jeg på hvor lenge ungdomsretten min blir utvidet ? Når du tar omvalg skal den bli utvidet til en viss grad ? Og om jeg bare har for 1 år, er det dumt å begynne på det, eller kan jeg komme meg gjennom utdanningsløpet med toppkarakterer ? Er jeg garantert å komme inn på utdanningsprogrammet jeg søker på vg1, bare at jeg ikke får velge skole ? Med vg3 lurer jeg på om du må ta eksamen i ALLE fagene ? Eller tar du eksamen i enkelte fag, og får standpunkt i de andre ? Håper noen kan svare, og at ikke spørsmålene var for dumme Dette er ting som stresser meg veldig, og jeg er virkelig redd for fremtiden min... Lenke til kommentar
Ukens Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 Vanligvis så går det helt fint å begynne på VG1 igjen, har mangen sløve kompiser som floppet, og måtte begynne på nytt, og de er mellom 22-25 år. De går under ungdomsrett enda! Siden i norge har du krav på 3 år studie, du har brukt 2, og viss du nå tar VG1 så kommer du så og si alltid automatisk inn på VG2 og VG3 Lenke til kommentar
Ukens Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 Beklager dobbel posting! Tar du VG3 (allmennlig påbygging) og har fått godkjent VG1 og VG2 Så går du bare gjennom vanlig eksamensordninger, og får standpungt karakterer. Snakker om personlig erfaring. Du må ha en norsk eksamen, + en skriftlig (historie,matte,valgfag og en muntlig(Historie,matte,norsk,naturfag eller valgfag! Lenke til kommentar
killthenavy Skrevet 23. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2012 Beklager dobbel posting! Tar du VG3 (allmennlig påbygging) og har fått godkjent VG1 og VG2 Så går du bare gjennom vanlig eksamensordninger, og får standpungt karakterer. Snakker om personlig erfaring. Du må ha en norsk eksamen, + en skriftlig (historie,matte,valgfag og en muntlig(Historie,matte,norsk,naturfag eller valgfag! Tusen takk for svar Men da skal jeg nok klare vg3 uten problemer. Om jeg skulle tatt eksamen i alle fag, hadde jeg begynt på vg1 igjen ^^ Lenke til kommentar
Ukens Skrevet 24. juni 2012 Del Skrevet 24. juni 2012 Men hør med skolen din, men har du godkjent 2 årig VG skole, så skal det ikke være noe problem med Allmenfaglig påbygging, men vil også informere at dette året er knallhardt! Lenke til kommentar
killthenavy Skrevet 24. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2012 Men hør med skolen din, men har du godkjent 2 årig VG skole, så skal det ikke være noe problem med Allmenfaglig påbygging, men vil også informere at dette året er knallhardt! Hehe, er forberedt på den Jeg har egentlig pensum inne i alle fagene, ettersom jeg gikk gjennom dem som privatist. Men jeg fikk ikke tatt eksamener. Så jeg vet hva jeg går til ! Kjenner meg klar til å begynne på høyere utdanning ^^ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå