Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hva gjør dere når dere er deppet?

Anbefalte innlegg

Anbefaler og finne ditt eget "mekka" om man kan si det. Jeg tar meg en sykkeltur i skogen eller stikker å fisker, man må bare finne sin måte å stenge resten av verden ute. Har også tendenser til å blir sur/irritert på meg selv når jeg egentlig har ett flott liv. Noe jeg ville tro de fleste har ;)

sitte å sture på diskujon.no er også moro.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare så det er sagt, jeg har aldri tatt noen sjanser når det gjelder andre trafikkanter(også de myke), de eneste nesten-ulykkene jeg har vært borti har utelukkende vært andre førere sin feil. Har enda til gode å være med i en ulykke, bulket en gang rett etter jeg fikk lappen for 8 år siden, det er alt.

Blir noe helt annet på bane, har prøvd det også. Har også drevet aktivt med motorsport i flere år, langt ifra det samme det også. Anonym poster: c3d8025ad5dd1fe65abeebb5cb4fc644

Anbefaler og finne ditt eget "mekka" om man kan si det. Jeg tar meg en sykkeltur i skogen eller stikker å fisker, man må bare finne sin måte å stenge resten av verden ute. Har også tendenser til å blir sur/irritert på meg selv når jeg egentlig har ett flott liv. Noe jeg ville tro de fleste har ;)

Til meg du tenkte?

Har mitt "mekka", men er vanskelig å komme "dit". En tur i skogen elle fisking er koselig det, trening også, men gjør absolutt ingenting med humøret mitt... Anonym poster: c3d8025ad5dd1fe65abeebb5cb4fc644

Lenke til kommentar

Bare så det er sagt, jeg har aldri tatt noen sjanser når det gjelder andre trafikkanter(også de myke), de eneste nesten-ulykkene jeg har vært borti har utelukkende vært andre førere sin feil. Har enda til gode å være med i en ulykke, bulket en gang rett etter jeg fikk lappen for 8 år siden, det er alt.

Blir noe helt annet på bane, har prøvd det også. Har også drevet aktivt med motorsport i flere år, langt ifra det samme det også. Anonym poster: c3d8025ad5dd1fe65abeebb5cb4fc644

Til meg du tenkte?

Har mitt "mekka", men er vanskelig å komme "dit". En tur i skogen elle fisking er koselig det, trening også, men gjør absolutt ingenting med humøret mitt... Anonym poster: c3d8025ad5dd1fe65abeebb5cb4fc644

Ja, var ment til deg ;) Ihvertfall jeg merker når jeg sykler at alle tanker blir bare borte. Litt rart og forklare, men blir liksom bare helt tomt i hodet og alt skjer automatisk :)

Lenke til kommentar

Ja, var ment til deg ;) Ihvertfall jeg merker når jeg sykler at alle tanker blir bare borte. Litt rart og forklare, men blir liksom bare helt tomt i hodet og alt skjer automatisk :)

Kjenner til hvordan det funker, men for min del er det litt mer avansert enn å dra en tur i skogen eller noe.

Tenk deg at fallskjermhopping gir deg denne freden, men at flyplassen er 4 timer unna og piloten er vanskelig å få tak i :(

Slik har jeg det...

Anonym poster: c3d8025ad5dd1fe65abeebb5cb4fc644

Lenke til kommentar

Kjenner til hvordan det funker, men for min del er det litt mer avansert enn å dra en tur i skogen eller noe.

Tenk deg at fallskjermhopping gir deg denne freden, men at flyplassen er 4 timer unna og piloten er vanskelig å få tak i :(

Slik har jeg det...

Anonym poster: c3d8025ad5dd1fe65abeebb5cb4fc644

Kjipt :/

Lenke til kommentar

Joda, passe, men til gjengjeld kan jeg dedikere 2-3 uker i ferien til mitt "mekka".

Men, kunne tenkt meg noe lettere, har prøvd litt forskjellig, men lite som funker i lengden. Å drikke bort sine sorger som jeg delvis nevnte på forrige side høres nok værre ut enn det du kanskje tror, har mer penger enn jeg klarer å bruke, men færre venner og mindre fritid enn det jeg burde ha.

Sitter ikke hjemme å drikker dårlig hjemmebrent for å si det sånn.

Skjønner godt at folk begynner med dop, virker som den perfekte måten av koble helt av på, men kommer nok aldri til å begynne med det.

Penger != lykke

Det er min erfaring ihvertfall Anonym poster: c3d8025ad5dd1fe65abeebb5cb4fc644

Lenke til kommentar

Jeg er kanskje mer metodisk enn de fleste, men jeg gjør følgende når jeg er deppa:

1 - akseptere at følelsen er der. Å slåss mot følelsene nytter ikke i lengden, da du i bunn og grunn slåss mot deg selv. Du kan kanskje undertrykke de en stund hvis du er sterk eller sta nok, men det er en krig du aldri kan vinne.

2 - om mulig finne ut hva som forårsaker at jeg føler meg deppa. Depresjon dukker i de fleste tilfeller ikke opp på magisk vis. De har som regel en underliggende årsak, og finner man årsaken kan man også lettere "kurere" seg selv. Det er viktig å være radikalt ærlig med seg selv, da man gjerne har opparbeidet seg "gode" grunner til hvorfor man gjør ting.

3 - når jeg finner årsaken forsøker jeg å finne en positiv løsning. I verste fall er løsningen en erkjennelse av at jeg ikke kan løse dette problemet på nåværende tidspunkt og i beste fall finner jeg en løsning jeg er fornøyd med, men neste sted er alltid det samme; slutte å tenke på de negative tankene.

Jeg betrakter på sett og vis følelser som levende vesener. De må ha "mat" i form av at man investerer tid og energi i de for at de skal kunne overleve, og jeg bruker en meditasjonsteknikk jeg lærte for mange år siden for å "splitte" bevisstheten min i to deler - en del som rommer de uønskede tankene, og en som rommer "jeg'et" som da påtar seg rollen som en passiv observatør. Dermed er jeg i stand til å få en viss avstand til de depressive tankene og betrakte de uten å engasjere meg i de. Dermed "sultes" de sakte men sikkert ut, og etter hvert forsvinner de av seg selv siden jeg ikke er villig til å gi dem det de trenger for å eksistere.

Det høres kanskje tungvidt ut og det krever en del mental trening og disiplin for å få det til, men for mitt tilfelle har det vært særdeles effektivt.

Lenke til kommentar

Joda, passe, men til gjengjeld kan jeg dedikere 2-3 uker i ferien til mitt "mekka".

Men, kunne tenkt meg noe lettere, har prøvd litt forskjellig, men lite som funker i lengden. Å drikke bort sine sorger som jeg delvis nevnte på forrige side høres nok værre ut enn det du kanskje tror, har mer penger enn jeg klarer å bruke, men færre venner og mindre fritid enn det jeg burde ha.

Sitter ikke hjemme å drikker dårlig hjemmebrent for å si det sånn.

Skjønner godt at folk begynner med dop, virker som den perfekte måten av koble helt av på, men kommer nok aldri til å begynne med det.

Penger != lykke

Det er min erfaring ihvertfall Anonym poster: c3d8025ad5dd1fe65abeebb5cb4fc644

Siden du har litt penger til overs ville jeg anbefalt deg å kanskje ta motorsykkellappen? Utrolig bra kameratskap der, når du er ute og kjører hilser alle på deg ;) Også er det en utrolig frihetsfølelse.

Lenke til kommentar

Siden du har litt penger til overs ville jeg anbefalt deg å kanskje ta motorsykkellappen? Utrolig bra kameratskap der, når du er ute og kjører hilser alle på deg ;) Også er det en utrolig frihetsfølelse.

Har vurdert det, var nesten så jeg meldte meg på kurs for en stund siden, men har innsett at jeg antagelig kommer til å kjøre meg ihjel... Anonym poster: c3d8025ad5dd1fe65abeebb5cb4fc644

Lenke til kommentar

Jobber med å lage ett levebrød ut av mitt "mekka", om ett par år er jeg forhåpentligvis der.

Har ett jobbtilbud når ett senter har åpnet i syden, men det ta tid å få det opp, antagelig også en del tid før de kan begynne å ansette folk...

Krever ganske mye mer fra meg også for å kunne starte å jobbe med det, både tid og penger.

Men igjen, er vel ett fåtall som har/får mulighet til å jobbe med det man liker best :)Anonym poster: c3d8025ad5dd1fe65abeebb5cb4fc644

Lenke til kommentar

Prøver å få være alene. (Lettere sagt enn gjort i Forsvaret).

Så tenker jeg over følelsene mine, hvorfor de er der og hva jeg kanskje kan gjøre for å bli bedre. Pleier å høre på trist/emosjonell/klissete musikk. Sånn har det egentlig vært helt siden jeg startet vgs. Har alltid ønsket "depresjon" velkommen med åpne armer, og velger å "ride it out" istedenfor å prøve å presse meg selv til å føle meg bedre. Har dog i senere tid blitt flinkere til å ta meg litt i nakken og "forutse" når jeg kommer til å føle meg deppet, og gjøre noe med det tidlig for å forebygge.

Hjelper veldig å prate med nære kompiser om følelsene også. Hender jeg stikker innom deppetråden og ser hva andre sliter med, det gir trøst.

Lenke til kommentar

Flere som snakker om å drive på med sine intersesser eller være for seg selv, men er det ikke da lett å komme inn i et spor hvor en kun er for seg selv og kun tenker på interessene sine? :)

Endret av LommeruskOp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...