DJViking Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 (endret) Jeg fikk et forenklet forelegg i posten angående fartsovertredelse. Det står at vedtakelse av denne FF ikke er en tilståelse eller erkjennelse av skyld. Vil et slikt FF havne på mitt rulleblad eller noe annet register? Skal ringe politiet i morgen og undersøke likevel. Jeg leide en varebil fra AVIS hvor det stod oppført i kontrakten en annen sjåfør. Denne sjåføren ble tatt i en fotoboksvarsler, men det var jeg som fikk FF. Er dette riktig? Dersom jeg ikke godtar dette FF kan det medføre i anmeldelse, rettssak og da kommer det virkelig på mitt rulleblad dersom jeg taper. http://no.wikipedia.org/wiki/Forenklet_forelegg I motsetning til vanlige forelegg havner ikke forenklede forelegg i bøteregisteret. Endret 18. juni 2012 av DJViking Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 Forenklede forelegg blir ikke registrert på "rullebladet" på samme måte som ordinære forelegg, bøter, dommer etc. Imidlertid vil også forenklede forelegg være registrert og kunne framkomme på enkelte rapporter i enkelte sammenhenger. Dette kan ha betydning i enkelte sammenhenger, som f.eks for vurdering av sikkerhetsklarering i Forsvaret. Hvis det ikke var du som kjørte skal du jo ikke betale forelegget heller. Dette bør det være mulig å bevise når man ser på bildet, med mindre det var din eneggede tvillingbror som var den andre sjåføren.. Vil anbefale deg å ta kontakt med politiet, forklare at det ikke var du som kjørte, og tilby deg å møte opp på politikammeret for sammenlikning med bildet fra fotoboksen. Sannsynligvis vil de spørre hvem det var som kjørte en bil som var leid av deg, og det kan jo hende det føles litt vanskelig å "angi" vedkommende. På den annen side - det er sannsynligvis opplysninger de vil kunne få fra Avis ettersom sjåfør 2 er navngitt i kontrakten. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 Mulig jeg misforstår nå... En slektning lånte bilen min, og ble knipset i en fotoboks. Da jeg, som bileier, fikk forenklet forelegg i posten, ringte jeg bare til lensmannen og sa at det ikke var jeg som kjørte, men slektningen. Da var saken ute av verden, for min del. De sendte sikkert brev til ham i stedet. Jeg hørte i hvert fall ikke noe mer. Lenke til kommentar
Makky Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 Mulig jeg blander sammen noe her, men er det ikke slik (mulig det var før) at man ikke må "angi" den andre personen da det er politiets oppgave å etterforske og finne den skyldige? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 Mulig jeg blander sammen noe her, men er det ikke slik (mulig det var før) at man ikke må "angi" den andre personen da det er politiets oppgave å etterforske og finne den skyldige? Jeg tror det er straffeprosesslovens §122 og 123 det siktes til her, som enkelt sagt sier at en kan nekte å svare på spørsmål dersom det vil utsette nærstående (barn, foreldre, ektefelle/samboer, søsken ++) for straff. § 122. Siktedes ektefelle, slektninger i rett opp- eller nedstigende linje, søsken og like nær besvogrede er fritatt for vitneplikt. Som besvogret anses også den besvogredes ektefelle. Det som er bestemt om ektefeller, gjelder også fraskilte, samt personer som lever eller har levd sammen i et ekteskapslignende forhold. § 123. Et vitne kan nekte å svare på spørsmål når svaret vil kunne utsette vitnet eller noen det står i slikt forhold til som nevnt i § 122 første eller annet ledd for straff. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 Det der handler om å vitne i rettssaker, ikke helt det samme. Uansett er det ikke din jobb å finne den egentlig skyldige, det skulle tatt seg ut. Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 20. juni 2012 Del Skrevet 20. juni 2012 Nei, selvfølgelig ikke. Men det er ikke vanskelig å tenke seg at hvis man kontakter politiet og sier "jeg skal ikke ha forelegg, for det var ikke jeg som kjørte", så kommer de til å be deg sannsynliggjøre det. Hvis man da i tillegg har leid bilen det er snakk om - og sånn sett står ansvarlig for den - kan det nok være greit å være forberedt på at de vil presse litt på for å få vite hvem sjåføren er.. 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 20. juni 2012 Del Skrevet 20. juni 2012 (endret) Krever de at man sannsynliggjør det? Og hvis det var ektefellen som kjørte, hva sier man da, om man ikke vil angi kona? Skal man si: "Det var kona som kjørte, men henne kan jeg jo ikke angi. Så ikke straff henne!" Eller er det akseptabelt å lyve, og si at man ikke vet, selv om man vet veldig godt at det var kona? Eller skal man si: "Det var et nært familiemedlem, men jeg sier ikke hvem!" Jeg lurer seriøst hva man skal si, hvis det var et nært familiemedlem, og man ikke ønsker å angi vedkommede. Endret 20. juni 2012 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 20. juni 2012 Del Skrevet 20. juni 2012 Politiet kan jo sette igang etterforsking om de synes det er god ressursbruk. Sannsynligvis gjør de ikke det. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 20. juni 2012 Del Skrevet 20. juni 2012 Mener du at bilførere kan påstå at de ikke vet hvem som kjørte, og slippe alle bøter fra fotoboks? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 20. juni 2012 Del Skrevet 20. juni 2012 (endret) Jeg tror ikke det er noen ekstra bestemmelser som skulle bety det motsatte, nei. Så lenge det ikke er mulig å se hvem som kjører, selvsagt. Hvis man bare tenker på en hvilken som helst forbrytelse, blir det lettere å se det bisarre: Politi: "Du er arrestert" NN: "Men det var ikke meg!" Politi: "Ok, hvem var det da?" NN: "Vet vel ikke jeg." Politi: "Da er du skyldig inntil videre." Mener det var snakk om en mulig ordning som skulle gjøre det vanskeligere å snike seg unna på den måten, men tror ikke den ble innført. Igjen, det skulle tatt seg ut om man fikk boten i posten og etterforskningsansvaret selv. Endret 20. juni 2012 av Isbilen Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 20. juni 2012 Del Skrevet 20. juni 2012 Kan ikke skjønne at dette er så vanskelig. Har blitt tatt i fotoboks et par ganger, en gang var jeg veldig i tvil på om det var meg som skulle ha bota så jeg ringte til politiet og forklarte at jeg ville se bildebeviset som de mente gjorde at de trodde det var meg som kjørte. ikke noe problem det, de lurte på om jeg kunne komme inn til dem jeg snakket med, jeg spurte om de kunne sende bildet til min lokale stasjon så kunne jeg møte der. ikke noe problem det heller, avtalte tid med min lokale stasjon, møtte opp ble fremvist bilde, vi var begge to klart enige om at dette var meg som kjørte, så da var den saken oppklart. kan du ikke bare gjøre det samme da, spør om å få sett bildet, og hvis det ikke er deg så påpeker du dette og så kan du nekte for lovbruddet og be politiet trekke det forenklede forelegget de har laget. Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 20. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2012 Ringte politiet og fikk det oppklart. Kunne makulere det FF som jeg ble tilsendt. De skulle sende nytt FF til den aktuelle sjåføren. Lenke til kommentar
Makky Skrevet 21. juni 2012 Del Skrevet 21. juni 2012 Ringte politiet og fikk det oppklart. Kunne makulere det FF som jeg ble tilsendt. De skulle sende nytt FF til den aktuelle sjåføren. Fortalte du da hvem denne andre persnen var? Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 22. juni 2012 Del Skrevet 22. juni 2012 Tyster Jeg tror uansett at politiet ville sjekket passbilder og slikt av familie og nær slekt. Det er uansett ikke trådstarters feil at han kjørte for fort og ble knipset. Man må ta ansvar for sine egne handlinger. Da setter du vel tråden som løst? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå